Inhouden van Motor op gas

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
BMC
Geregistreerd lid

Inhouden van Motor op gas

Bericht door BMC » vr 18 apr, 2008 16:01

Hallo,

Heb al vele zoekopdrachten op dit forum uitgevoerd en al heel wat onderwerpen doorgelezen, heb er bij de Saab garage uitgebreid over gesproken en de auto heeft al 2 dagen voor onderzoek bij het gas inbouw bedrijf gestaan, maaaaarrrrrrrrr.. Het probleem is er nog steeds en we weten nog steeds niet wat de oorzaak is, misschien is er iemand met hetzelfde probleem of kennis van zaken die advies kan geven.

Ik rijdt nu al een tijdje op gas (G3 Installatie) die ik zelf in heb laten bouwen bij Boertien in Emmen. In het begin was er niets mis maar naar verloop van tijd begon de auto soms in te houden op gas (beetje stotteren, is misschien een goede omschrijging). Dit gebeurde af en toe en kon nog niet echt een patroon herkennen wanneer hij het wel deed en wanneer niet. Meestal duurde het wel een xtal kilometers (plus minus 40 a 50KM rijden) voor de problemen kwamen.

Maar in de loop der tijd (zo'n 30.000 km na de eerste verschijnselen) is het steeds erger geworden en nu doet hij het eigenlijk continu bij accelereren, bij constante snelheid niet.

Het lijkt wel dat er onder de 2000 toeren geen problemen zijn en ga je plankgas (automaat, en schakelt dan terug en gaat direct naar ongeveer 3500 a 4000 toeren) dan is er ook geen probleem en gaat hij gewoon rap naar voren :D zonder inhouden.

Maar geef je dus normaal gas, niet mega zacht maar gewoon dan houdt de motor in en dit blijft hij ook doen als je je voet op het gaspedaal op dezelfde positie houdt en versnelt de auto dus niet.

Accelereer je mega zacht, dan is er ook geen probleem maar schiet het totaal niet op.

Wanneer je tijdens het inhouden (stotteren), wat dus aan blijft houden als je je gaspedaal op dezelfde positie houdt, overschakeld op benzine is het probleem ineens weg en accelereert de auto dus wel.

Zoals ik al zei, begint het echt steeds erger te worden en het is al zo dat wanneer ik wil inhalen of snel even bij de stoplichten weg wil ik eerst overschakel op benzine en later als ik weer continue snelheid rijdt schakel ik weer over op gas.

Het gas inbouw bedrijf heeft de installatie doorgemeten maar heeft geen problemen gevonden, zeggen ze en bij de Saab garage weten ze ook geen raad, hebben ze geen idee?

Wie kan mij helpen om de zoektocht naar dit probleem op te lossen?? :D

Groetjes,

Martin Ottens :D

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 19 apr, 2008 11:50

Een lek in het spruitstuk, waar de injectoren zitten gemonteerd? Dit was bij de Saab 9000 van wouterve de oorzaak van het probleem. Hij had ook last van dezelfde symptomen.

Verder checken:
- Bougies (nieuwe d'r in)
- DI-cassette (even een andere proberen)

Maar ik ga er van uit dat dat al gebeurd is.

wouterve
Geregistreerd lid

Bericht door wouterve » za 19 apr, 2008 14:02

Ik weet niet in wat voor auto de installatie is ingebouwd, en of de constructie dus hetzelfde of anders is dan in mijn auto, maar ik had inderdaad last van precies dezelfde symptomen, inclusief het pas na geruime tijd nà de inbouw van de installatie optreden ervan.

Naar de oplossing is bij mij ook lang gezocht, maar het kwam er uiteindelijk op neer dat bij de bevestiging van de injectoren op het spruitstuk die bevestiging niet helemaal goed aansloot, waardoor er daar gas weglekte. Daar kwamen ze uiteindelijk achter toen ze met een lektester onder de motorkap aan de slag gingen, alle andere doormeetacties leverden ook geen resultaat op, waardoor in eerste instantie andere bougies en een aantal andere DI-cassettes zijn geprobeerd.

Als oplossing van het probleem is bij mij toen het spruitstuk losgehaald en zijn er tussen de injectoren en het spruitstuk ter afdichting extra O-ringetjes geplaatst, om de afdichting ook echt 'dicht' te maken. Dit heeft het probleem volledig opgelost en sindsdien heb ik van geen van de symptomen meer last.

Zo'n operatie als bij mij is uitgevoerd is er overigens typisch één die je onder garantie wilt laten uitvoeren, want het loshalen van zo'n spruitstuk is een hoop werk, in ieder geval bij een 9000, en kan dus buiten garantie veel geld kosten.

Mijn gas is overigens ingebouwd bij 2M LPG in Tilburg, en die hebben het probleem uiteindelijk ook opgelost -- jij of je gasinbouwer kunnen daar indien nodig natuurlijk altijd hun licht even opsteken. Verwijs dan maar naar de blauwe 9000 van Van Erve die zo stotterde, dan weten ze waarschijnlijk nog wel waar het over gaat.

BMC
Geregistreerd lid

Bericht door BMC » di 22 apr, 2008 11:17

Bedankt voor jullie reacties, ik had dat onderwerp natuurlijk al gelezen en ga zeker met dit verhaal naar de gas installateur.

Momenteel val ik wel buiten de garantie maar de auto heeft al 3 hele dagen voor onderzoek bij de gasinstallateur gestaan in de garantie periode met als antwoord, wij kunnen het niet vinden.

Dit zal ik zeker aankaarten als zij beginnen met: "je valt nu buiten de garantie".

Mocht het dit probleem niet zijn, zijn er dan nog meer mensen met hetzelfde probleem en andere oorzaken? Dan kan ik deze ook direct voorleggen, want het begint nu wel een beetje heel erg vervelend te worden :D en goed voor de motor is het vast ook niet.

Het gaat by the way om een Saab 95 van het jaar 2000.

@Wouterve, had jij het probleem ook vooral tussen 2000 en 3000 toeren? het rare is dat het daaronder en daarboven eigenlijk niet voorkomt, ik rijdt wel een automaat.

Groetjes,

Martin Ottens

BMC
Geregistreerd lid

Bericht door BMC » do 24 apr, 2008 0:18

Vandaag bij de gas inbouwer geweest en weer even een rondje gereden met computer aan boord en even doorgesproken wat zij allemaal in de vorige dagen dat de auto er stond hebben getest etcetera.

Ook bovenstaand over lekken bij het spruitstuk besproken maar dat hadden zij al getest.

zoals zij vandaag konden beoordelen lag het aan de ontsteking (bobine ofzo), tenminste die cartridge die op de bougies zit. Omdat deze makkelijk te vervangen is en de saab morgen toch voor apk bij de dealer staat laat ik direct even een andere cartridge monteren om te kijken als daar het probleem zit. misschien een nieuwe of een gebruikte maar je merkt snel genoeg als er verschil is.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Martin Ottens

wouterve
Geregistreerd lid

Bericht door wouterve » do 24 apr, 2008 10:30

Hoi Martin,

Bij mij speelden de problemen zich inderdaad ook voornamelijk af tussen de 2000 en de 3000 toeren. Omdat de ontsteking van een Saab redelijk gevoelig schijnt te zijn, werd dat door de gasinbouwer bij mij ook als eerste oorzaak aangehaald, dus bougies en DI-cassette zijn toen vervangen/uitgewisseld. Maar toen ik eenmaal met 4 verschillende DI-cassettes had rondgereden was de conclusie dat het daar wel niet aan zou liggen en zijn ze verder gaan zoeken.

Ik hoop dat het vervangen van de DI je probleem oplost; ik weet namelijk hoe vervelend het rijden op deze manier is...

BMC
Geregistreerd lid

Bericht door BMC » do 24 apr, 2008 11:19

Nou, Vanmorgen naar de saab dealer geweest en de auto gebracht voor APK, heb meteen bij aankomst de DI Cassette gewisseld voor een nieuwe en even een half uurtje gereden, conclusie, het probleem is er nog steeds en in dezelfde mate, oftewel, hier ligt het probleem niet.

De auto staat er nu de rest van de dag voor de APK en de bougies worden preventief vervangen, is toch al een tijd geleden en omdat ik ook nog wel eens wat lees over de luchtmassa meter wordt deze ook vervangen voor een andere om te testen.

Eind van de dag kan ik als't goed is de auto weer ophalen en dan dus ook testen of de luchtmassa meter nog invloed heeft.

Als het probleem er dan nog is, kan ik tenminste ook weer naar de gasinbouwer en melden dat het niet ligt aan de:

- Lambda Sonde (is een poosje terug al vervangen)
- De DI Cassette
- De bougies
- De Luchtmassa meter

Dan lijkt het me toch echt dat, wanneer de problemen na vandaag er nog steeds zijn, het probleem hoogstwaarschijnlijk in de gasinstallatie zit en zij maar verder onderzoek moeten doen.

@Wouterve, ja het is zeker errrug vervelend, vooral omdat het steeds erger wordt, je zou bijna continu weer op benzine gaan rijden :? Maar met 50.000 Km per jaar wordt je daar ook niet blij van :? :( :cry:

Iemand nog suggesties om dit probleem te tekkelen?

Groetjes,

Martin Ottens :D

BMC
Geregistreerd lid

Bericht door BMC » di 29 apr, 2008 15:58

De problemen zijn opgelost!!!

En het lullige was, er zat 1 rotte bougie in de motor, dat is een behoorlijke meevaller, in het vervolg maar bij de bougies beginnen met zoeken.

Heb nu alweer zo'n 1000Km gereden zonder ook maar 1 x haperen.

Iedereen bedankt voro de tips en ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes,

Martin Ottens

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » di 29 apr, 2008 16:15

Goed om te horen dat het gevonden is ;)

wouterve
Geregistreerd lid

Bericht door wouterve » di 29 apr, 2008 22:25

Blij te horen dat het is opgelost, en dat sommige problemen soms ook nog vrij simpel op te lossen zijn!

timpie
Geregistreerd lid

Bericht door timpie » wo 30 apr, 2008 12:00

Ik heb hier ongeveer hetzelfde probleem..

zonet is de vialle pomp vervangen wegens defect vorige, maar de auto hapert nog bij zwaardere belasting (hernemingen, snel optrekken...) Merkwaardig genoeg is dit niet steeds het geval (maar meestal wel)

Op benzine verloopt alles ogenschijnlijk normaal. Ik heb ook nieuwe bougies laten plaatsen, en ik begin te denken aan een defecte ontstekingscassette...Is dit mogelijk (en eventueel een gevolg van gedurende langere tijd met een minder werkende lpg pomp te rijden (9 bar ipv 13 bar volgens de Lpg Boer)

Er worden blijkbaar door de computer van vialle geen enkele foutmelding weergegeven.... :cry: :cry:

wouterve
Geregistreerd lid

Bericht door wouterve » wo 30 apr, 2008 13:42

Met die haperingen is het allereerst zaak om de ontsteking van de motor volledig op orde te hebben: nieuwe bougies dus en een andere/nieuwe DI-cassette. Als dat niet helpt, verder gaan zoeken -- voor je 't weet vervang je dingen die helemaal niet nodig zijn ;). Hierboven staat ook nog wat bij mij de oplossing was -- dat hoeft bij jou natuurlijk niet aan de hand te zijn, maar je kunt het altijd even checken.

Een DI-cassette kan overigens best na een X-aantal kilometers de geest geven en schijnbaar is de ontsteking op gas iets kritischer en zullen de faalverschijnselen zich op gas iets eerder voordoen dan op benzine. Althans, zo heb ik mij laten vertellen...

Plaats reactie