Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
-
007
- Geregistreerd lid
Bericht
door 007 » wo 11 jun, 2008 12:10
Een technische vraag.
Aangezien LPG een hogere klopvastheid heeft dan benzine (108-110 t.o.v. 100) zou je met een hogere turbodruk kunnen draaien totdat je tegen het moment van pingelen aan zit.
Wordt hiervan gebruik gemaakt in de huidige moderne gasinstallaties?
Groet,
Harry
-
jochem
- Geregistreerd lid
Bericht
door jochem » wo 11 jun, 2008 15:08
007 schreef:Een technische vraag.
Aangezien LPG een hogere klopvastheid heeft dan benzine (108-110 t.o.v. 100) zou je met een hogere turbodruk kunnen draaien totdat je tegen het moment van pingelen aan zit.
Wordt hiervan gebruik gemaakt in de huidige moderne gasinstallaties?
Groet,
Harry
in theorie mogelijk maar je hebt ook te maken met snelheden enzo het moet het wel allemaal aankunnen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » wo 11 jun, 2008 16:44
007 schreef:... zou je met een hogere turbodruk kunnen draaien totdat je tegen het moment van pingelen aan zit.
Ja, maar de APC/Trionic zal zonodig de turbodruk toch al automatisch zover laten oplopen totdat pingelen optreedt? Bij LPG zal dat dan hoger zijn dan bij benzine.
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » wo 11 jun, 2008 16:45
Over welke auto hebben we het hier eigenlijk?
-
007
- Geregistreerd lid
Bericht
door 007 » wo 11 jun, 2008 16:58
We hebben het hier over een 9000 2.3 FPT.
Harry
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » wo 11 jun, 2008 18:28
Volgens mij is het meer afhankelijk van het motormanagement van de auto zelf. Die moet detecteren of er meer turbodruk mogelijk is voordat er pingel optreedt. De software van lpg 'volgt' gewoon de software van de benzine, met variabele omrekenmethodes om exact hetzelfde resultaat als op benzine te bereiken.
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » wo 11 jun, 2008 18:44
Irrelevante opmerking; de software van de LPG regelt niet de turbodruk. Dat doet de benzine-ECU (of een standalone APC-unit, afhankelijk van het modeljaar).
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Bericht
door Gele aero » wo 11 jun, 2008 21:07
Ik heb juist de indruk dat mijn 9000 met benzine meer turbodruk oplevert dan op gas. Doordat ik een upgrade heb gemaakt van LPT naar FPT kan ik dat niet onderbouwen door de drukmeter in het dashboard (die heb ik dus niet).