gasleiding

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
elfried
Geregistreerd lid

gasleiding

Bericht door elfried » vr 25 jul, 2008 10:18

IK heb 2 vraagjes

1 Ik heb een cabrio classic en ben een lpg installatie aan het installeren.Ik ben de beste manier aan het zoeken om de gasleiding onder de auto te leggen maar vind niet echt een geschikte plaats.Kan iemand voor mij eens kijken hoe het bij zijn auto gelegd is ?
2 Ik moet ook de injectoren lam leggen via een relais maar weet niet goed hoe?

mvg

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 25 jul, 2008 11:28

via je linker binnenscherm naar achter naar beneden, kom je uit bij de linker kriksteun. achter de kriksteun langs en zo langs de kokerbalk naar achter. kom je weer een kriksteun tegen, weer erachterlangs, sla je tussen kriksteun en binnenscherm van het achterwiel een stukje plaatwerk plat waar de leiding overheen kan (mag nooit lager liggen dan de carros). via je binnenspatscherm naar de bovenste schokddemperbevestiging en dan daar ergens naar binnen naar gelang waar de tank komt.

leiding moet zo lang mogelijk in de buitenlucht blijven voor ie naar binnen gaat. om de 30 a 35 cm vastzetten met een daarvoor bestemd klemmetje. altijd min 10 cm van de uitlaat blijven.

injectors schakel je het makkelijkste uit boven de ecu, daar zitten twee relais, een daarvan is de injectorsrelais.

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » za 26 jul, 2008 11:01

Bij mij (en tot nu toe alle 900i16V's die ik heb gezien) zit de verdamper schuin boven de accu/rechter voorwielophanging omdat dit de enige plek is waar nog een beetje ruimte is. De tank zit meestal in lengterichting aan de rechter zijde van de achterbak. De leiding loopt vanuit de tank door een gat, de rechter achterwielkast in. Vandaar volgt hij de wielkast en loopt hij onder de auto langs de rechter dorpel naar voren. Vandaar loopt hij iets naar binnen waarna hij in de motoruimte omhoog loopt langs het schutbord en langs de achterzijde van de rechter voorwielpoot. (heb helaas geen foto's....).

Als je een FPT rijdt, dan zou ik trouwens een 8mm gasleiding plaatsen en geen standaard 6mm. Datzelfde geldt voor de afsluiter op de verdamper, die kan beter ook een iets grotere dan standaard doorlaat hebben.

Benzine-injectie zou ik niet via het benzine-relais uitschakelen. Bij b.v. Bosch LH2.4 schakel je dan ook gelijk de benzinepomp uit en dat is niet handig i.v.m. koeling van je brandstofrail/benzine-injectoren wanneer je op gas rijdt.

Alleen benzine injectoren onderbreken is heel simpel. Vanuit de benzine ECU loopt er maar 1 draad naar de injectoren toe (ze worden alle 4 tegelijk aangestuurd). Je zult toch een E-schema moeten scoren en even checken op welke aansluiting van de ECU deze draad zit. Dan kun je hem doorknippen, beide uiteinden verlengen en b.v. het benodigde onderbreek relais onder de achterbank plaatsen. Het onderbreek relais stuur je aan met je gasschakelaar of met je gas-ECU (ik weet niet wat voor systeem je op je auto klust).

Ik heb de onderbreking bij de benzine ECU gemaakt (rechts voor in passagierscompartiment). Je kunt hier ook gelijk alle andere signalen aftakken indien je die nodig hebt (toerental puls, lambdasignaal (wat je sowieso moet onderbreken wanneer je op gas rijdt), gasklepschakelaar etc.).

elfried
Geregistreerd lid

draad

Bericht door elfried » ma 28 jul, 2008 21:23

Bedankt voor de uitleg, ik kan nergens een schema vinden . Iemand enig idee welke draad koert bedoeld?
Zou toch liefst de benzinepomp lamleggen tijdens lpg rijden .Is dit echt zom erg ?

MVG

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 28 jul, 2008 21:28

Kijk anders eens in mijn fotoalbum, daar staat het elektrisch schema van het modeljaar 1988, ook al zijn er
verschillen in de elektrische schema's van de diverse modeljaren, heb je al vast iets om je op te richten. :idea: :wink:

Plaats reactie