LPG en tuning met Stage 1 ECU

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

LPG en tuning met Stage 1 ECU

Bericht door Tubbe » wo 09 jul, 2008 8:45

Iemand een zinnige bijdage aan onderstaand topic?
Wil graag de ECU van Erwin overnemen, maar ben benieuwd of dit zonder remap kan voor LPG.
Daarnaast natuurlijk de kwestie of automaat en handbak verschil maakt.
viewtopic.php?t=42464

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 11 aug, 2008 10:22

beste forummers,

Wellicht dat jullie LPG goeroes er meer van begrijpen.

In de parallelle thread heb ik mijn vragen gesteld over de ECU van Erwin in mijn handbak estate op LPi. Voor zover ik begrijp maakt de handbak ws niets uit.

Zorgen maak ik me echter nog wel over wat er gebeurt met de LPi. Mijn gasinbouwer geeft aan dat de injectoren van deze vialle installatie (2007 ingebouwd) ws. maar tot maximaal circa 180 pk gaan. Hij ontraadt me daarom enige vorm van tuning.
Ik heb daarom nog de volgende vragen/zorgen:
1. Nu dacht ik dat de grens van deze injectoren ongeveer bij 50pk/injector lag. Wat is waar? (zijn er bijv in de oudere setups minder capabele injectoren?)
2. De computer zou zelflerend zijn maar de inbouwer denkt dat de toename van 150 naar 215 pk (ongeveer 43%) zo fors is dat deze het niet kan bijbenen. (Moet er voor LPG en ECU een remap van de software komen in deze opzet?)
3. Daarnaast ben ik benieuwd wat er nu precies gebeurt (en wanneer: bij hoge toeren, hoge snelheid of andere situaties) als je die grens van de gasinjectoren opzoekt/overschrijdt. Oftewel waar zitten de risico's en wat kunnen de gevolgen zijn.
4. Kan iemand met tuning-ervaring me eigenlijk nog geruststellen na al deze zorgen. :?
Het lastige is dat weinigen precies van al deze zaken het fijne lijkt te weten. Dat doet mij twijfelen de stap te zetten.

Hopend op een goede (lees: getunede!) afloop :lol:

Fast Forward!

Robke
Geregistreerd lid

Bericht door Robke » ma 11 aug, 2008 17:57

Er is hier ergens een vermogenstopic te vinden over 200+pk LPG auto's. Als je daar een kijkje neemt, zie je zo of het wel gaat met een Vialle.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 11 aug, 2008 18:45

Even goed doorlezen:
viewtopic.php?t=31577

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » ma 11 aug, 2008 23:30

Hi
Die reclamefolder van Vialle moet je zeker eens lezen.

Er zijn ook een aantal gebruikers waaronder ik die enorm te spreken zijn over Prins VSI.
Bij mij kan het 280 pk aan ( met nieuwe bruine Keihin injectoren ). Ik denk nog veel meer, en dat zullen we in de komende tijd wel gaan zien, tunen is verslavend.
Vanwege de drukte in Duitsland dit weekend niet harder dan 240 kunnen gaan met een afgeladen 9-5 Aero ( vol vacantiespullen , en 5 personen ). De weg was een klein stukkie vrij, moest toen weer remmen, maar ik had nog wel "gas" over...

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 12 aug, 2008 0:39

@ Ernsth: Als jij of bubbaman of een van de andere 'Aero-Prins'-rijders een leuk informatief en objectief stukje kunnen schrijven over de voor- en nadelen van het Prins VSi systeem, dan wil ik dat er graag bijzetten. Beetje jammer dat je mij van reclame maken beticht. De link naar Prins staat er ook gewoon bij.

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » di 12 aug, 2008 23:49

Hello DJ,
No offense meant, merely a joke! :D
Wellicht kunnen we best eens wat beter/ meer over Prins VSI toelichten. Maar ik denk dat ik de eer voor het schrijven van een duidelijk stukje aan Bubbaman moet overlaten, zoveel verstand heb ik er niet van vind ik zelf. Ik weet alleen wanneer het wel of niet goed is.
Ik denk wel dat we "eens" een keertje wat LPG-aero's bij elkaar moeten zetten om te vergelijken. Lekker testen 8)
Groetjes
EJ

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » wo 13 aug, 2008 7:29

OK, ok...
Zodra ik echt even tijd heb om een objectief stukje te dichten.
Beloofd!

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 13 aug, 2008 12:51

Prima! :D

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » di 19 aug, 2008 22:09

Ter afsluiting even mijn relaas:

Ik heb contact gezocht met verschillende pro's op dit gebied.
Ik ben daarmee tot de conclusie gekomen dat ik met de huidige opzet van mijn Vialle installatie (1 jaar oud) niet boven de 200 pk kan komen, zonder risicos te nemen.

1. Niet aanpassen van de LPi installatie geeft bij vermogensvraag (koppel of piekvermogen) een te arm mengsel. Hierdoor ontstaat ongewenste verhitting in de motor waardoor essentiele delen kunnen verbranden (o.a. de al zwakke kleppen/zittingen). Onbekend is wanneer dit precies gebeurt dus er is ook een verhoogd risico bij "gewoon"gebruik.
2. aanpassen van de LPi installatie met een vijfde injector (zoals bij meer +200 pk SAABs en andere zweden is gebeurd) vereist een nieuwe LPi computer en kabelboom. Deze "verbouwing" kost circa 1000 euro.
3. Het gebruiken van grotere injectoren (>50 pk) op Vialle installaties wordt nog steeds getest. Hierbij is dus nog geen zekerheid of dit bedrijfszeker is. Op dit moment is het mij niet duidelijk of hiervoor evt ook een nieuwe computer is vereist.

al met al voor mij reden om nu af te zien van het toepassen van de speedparts ECU. Helaas, had hem graag uitgeprobeerd...

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 19 aug, 2008 22:36

Dat de verbouwing 1000 euro kost, lijkt me sterk. Wie heeft die offerte gedaan? Ik heb bedragen tussen de 300 en 500 euro gehoord.

Plaats reactie