900 T16 FPT LPG inbouwen

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
ss50marc
Donateur
Donateur

Bericht door ss50marc » zo 24 aug, 2008 19:26

bij mijn 900 lpt met lucas aansturingssysteem (maar bosch injectoren) bevat het inspuitsignaal wel het tijdstip maar niet de inspuitduur.

of dit direct het verband met laagohmige injectoren is weet ik niet.

de inspuitduur wordt bepaalt door de stroom ipv lengte van blokspanning (aldus gasinbouwer).

een elec. schakeling zou stroomvariatie (amplitude) om kunnen zetten in blokspanningvariatie (lengte in tijd). Maar aan zoiets waagt een (verstandige) inbouwer zich niet....

(waarom zou je ook als je ook je geld kunt verdienen met elke dag een installatie in een nieuwe kia inbouwen en weten dat het werkt...)

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 25 aug, 2008 9:26

Het merk van de injectoren maakt niks uit, het gaat in deze of de spoel in de injectoren een lage of een hoge interne weerstand heeft.

Naar wat ik begrepen van injectoren met hoge impedantie versus diegene met lage impedantie is dat de injectoren met hoge impedantie altijd onder 12v staan en naar 0 worden geschakeld als ze moeten inspuiten. De openingstijd wordt bepaald door de tijd dat er geen spanning over de injector staat. (daar komt dus dat bloksignaal vandaan)

Een injector met lage impedantie krijgt een korte stroomstoot van 12v om de injector te openen. De openingsduur wordt bepaald door naar een lagere spanning te schakelen, om te voorkomen dat óf de injector of je ECU wordt gefrituurd. Dit wordt ook wel Peak & Hold genoemd. Dus: peak = spanning om te openen, hold = lagere spanning om de duur te bepalen.

Hier een scope-beeld van een peak&hold-signaal:
Afbeelding

Een peak&hold-opstelling is daarom lastiger uit te lezen voor een LPG-inbouwer, hoewel je wel zou kunnen kijken of je iets kan met het peak&hold signaal dat naar de injectoren gaat...

NB. Hoorde een 'mooi' verhaal van een kerel die Megasquirt op zijn T16 zette en de injectoren met lage weerstand aanstuurde op een manier de bedoeld is voor injectoren met hoge weerstand. Derhalve startte het ding niet, kwamen de cilinders vol met benzine te staan en brandde de printplaat van zijn ECU door...

Plaats reactie