raar /bekend LPG probleem ? * OPGELOST *

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
emiel00
Geregistreerd lid

raar /bekend LPG probleem ? * OPGELOST *

Bericht door emiel00 » do 09 okt, 2008 23:27

geachte medeforummers,

sinds een week wil mijn 900NG '96, 435k niet meer lekker op G3 rijden. op benzine gaat het echter prima.

het euvel begon met gestotter na 10 minuten vanaf de koude start. overgeschakeld op benzine, geen probleem. daarna nog een aantal keer geprobeerd om te schakelen naar LPG, maar tijdens overschakelen slaat de motor resoluut af. de volgende ochtend probleemloos gestart, schakelde keurig naar LPG, maar begon binnen 5 minuten weer te haperen. vervolgens nog een paar keer geprobeerd, en maar op benzine verder gereden.

na wat speurwerk op ons forum maandag een nieuw setje NGK's opgehaald. de oude zaten er alweer 35.000 km in.

na vervanging, starten... en afslaan. nogmaals gestart, en de motor bleef nu lopen, ook op LPG. wel iets meer (witte) rook dan normaal.
vervolgens 10 minuten laten lopen en via de snelweg (15km) probleemloos naar huis gereden. en de rook was ook weer weg.

vanmorgen de auto weer gebruikt. starten ging perfect (2 seconden, 6-7 is normaal..) daarna probleemloos overgeschakeld naar gas en 60km gereden. vanmiddag echter, na een rit van 50km, begon het stotteren weer na 10min. in de file te hebben gestaan. vervolgens is rijden op gas er niet meer bij. zodra er met warme motor moet worden omgeschakeld, slaat deze af. ben benieuwd wat deze morgenochtend doet.

wie o wie herkent dit probleem ?

bougies zijn dus net vervangen, de rest van het onderhoud was 35.000km geleden. het uitgevoerde onderhoud aan de LPG installatie en hoe lang deze er in zit, is onbekend. ook weet ik niet zeker welke installatie het is. de tank heeft een alluminium plaat met zwarte draaiknop op de bovenkant.

gr, Emiel

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 09 okt, 2008 23:40

vialle LPi installatie?

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » do 09 okt, 2008 23:47

Tja, zou kunnen... wat zijn de uiterlijke kenmerken ?
er zat helaas geen boekje bij, en de stickers inmiddels onleesbaar.

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » vr 10 okt, 2008 0:39

Heb je ook witte rook als de motor warm is?
Zo ja dan zit er waarschijnlijk koelvloeistof tussen, dat kan door een lekke kop.
Heb ik ook met mijn 900NG gehad. Probleem begon op LPG, later ook op benzine.

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » vr 10 okt, 2008 1:05

nee, behalve wat rook bij koud /vochtig weer is er verder niets te zien.
ook aan de peilstok niets bijzonders.

kan het ook gewoon vuil in de injector(en) zijn ? het is nu 2x ontstaan na stilstaan in de file... 1x 1,5 uur / 1x 10-15min.

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » vr 10 okt, 2008 20:09

Hoi,
hoe klinkt je gaspomp? Die zit in die ronde grijze behuizing op je tank. Draaid hij mooi als je stationair draaidt? Als hij stottert en je geeft volgas doet hij het dan wel? Klinkt als een verdachte gaspomp. Als die slecht wordt en niet voldoende druk opbouwd heb je namelijk kans dat bij een warme motor je gas in de leiding verdampt met als gevolg dat je geen vloeibaar gas bij je injector krijgt. Geef je volgas dan zal hij nog even stotteren en daarna soepel door rijden omdat bij gasgeven de pomp sneller gaat draaien en dan wel genoeg druk zal leveren.
Heb hier ook last van gehad en na vervangen pomp was dit verholpen, tevens heb ik sinds dien heen kast meer van een slecht startende auto.

succes Vincent

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » zo 12 okt, 2008 22:34

** UPDATE **

het euvel is gevonden. na vandaag op zoek te zijn gegaan naar losse connectoren of ontbrekende massaverbindigen, is de boosdoener terecht.

onder de alu kap op de tank een rubberen dop aangetroffen met daaronder 1 klomp roestige, verbrandde stekkers.....

dit bleken er na inspectie 3 te zijn. inmiddels schoongemaakt en nieuwe connectoren aangeknepen, en nu mag de gasboer morgen de juiste draadjes op de juiste pooltjes zetten.

er staat uiteraard nergens welk kleurtje waar bij hoort..
nu hopen dat dit alle schade is, en alles morgen weer werkt.

gr, Emiel

vincde
Geregistreerd lid

Bericht door vincde » zo 12 okt, 2008 22:52

emiel00 schreef:** UPDATE **

het euvel is gevonden. na vandaag op zoek te zijn gegaan naar losse connectoren of ontbrekende massaverbindigen, is de boosdoener terecht.

onder de alu kap op de tank een rubberen dop aangetroffen met daaronder 1 klomp roestige, verbrandde stekkers.....

dit bleken er na inspectie 3 te zijn. inmiddels schoongemaakt en nieuwe connectoren aangeknepen, en nu mag de gasboer morgen de juiste draadjes op de juiste pooltjes zetten.

er staat uiteraard nergens welk kleurtje waar bij hoort..
nu hopen dat dit alle schade is, en alles morgen weer werkt.

gr, Emiel
Juich niet te vroeg......

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » ma 13 okt, 2008 23:10

Hij lijkt het weer te doen !

vanmorgen om 8.00 bij de expert.. het probleem uitgelegd. zijn advies ; connectoren er weer op, (in de kleurvolgorde van de kabel, de aansluiting op de pomp maakt niet uit) en de rubberen dop weglaten.

werkt het niet, is waarschijnlijk de pomp kapot. werkt het wel, mazzel.

vandaag in 2 ritten 150km op LPG gereden, zonder problemen.
dus wat mij betreft weer op naar de 5 ton !

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 13 okt, 2008 23:13

Mooi zo!! :applause:

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » ma 13 okt, 2008 23:24

nog even een toevoeging ; prima service van BODO LPG in Amsterdam.

hij heeft mij op het parkeerterein geholpen. (de werkplaats was nog dicht en donker..) hij had ook kunnen zeggen 'laat maar staan dan kijk ik er straks wel naar'

het kwam overigens op mij over alsof hij wekelijks klanten met dit probleem over de vloer krijgt.
mijn advies dus ; kijk eens onder de alu kap of er een rubberen dop over een kabelverbinding zit en snij deze gewoon weg. scheelt een hoop ergernis en dure benzine !

al met al reed ik 10 minuten later al weer weg op gas...

gr, Emiel

Plaats reactie