Smering

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
C-V-E
Geregistreerd lid

Smering

Bericht door C-V-E » wo 05 nov, 2008 15:54

Beste allemaal,

Inmiddels heb ik een kleine 10.000 km op LPG gereden. Naar volle tevredenheid overigens.

Een collega wees mij erop dat hij altijd iedere vierde tank op benzine reed (dus 3 tanks LPG, 1 tank benzine). Volgens hem had dit als reden dat de motor niet zonder de smeermiddelen uit de benzine kan.

Nu heb ik voor het laatst in augustus benzine getankt (en zit er nog zo'n 45 liter in) en daarna enkel LPG.

Wie van jullie weet iets meer over het bovenstaande? (Overigens, de collega rijdt in een BMW maar ik heb geleerd dat je met zulke dingen nooit mag spotten :lol: )

Alvast bedankt maar weer!

jochem
Geregistreerd lid

Bericht door jochem » wo 05 nov, 2008 16:06

je kan mijns inzien gewoon op gas blijven rijden hoor. de benzine kan wat veroudert raken maar verder zou ik niet nodeloos op benzine rijden. je hebt niet voor niets een wagen op gas...

Ibanez
Geregistreerd lid

Re: Smering

Bericht door Ibanez » wo 05 nov, 2008 22:01

C-V-E schreef:Volgens hem had dit als reden dat de motor niet zonder de smeermiddelen uit de benzine kan.
Flauwekul, zeker als je wagen start op benzine, dan is er al smering genoeg. Mocht je je daarbij toch niet comfortabel voelen, rijd dan eens in de zo veel tijd eens een stuk snelweg op benzine. Meer is echt niet nodig.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 05 nov, 2008 22:24

De huidige benzine smeert niet. De loodhoudende benzine van vroeger wel een beetje. Af en toe op benzine rijden is wel aan te raden om je brandstofsysteem goed werkende te houden.

Mijn LPG-bak start op benzine om daarna op lpg over te schakelen. Ik rij altijd op lpg. Waarschijnlijk daarom loopt mijn motor op benzine niet zo best. 1x heb ik 200km op benzine gereden en daar werd het echte een stuk beter van. Dus: als je ook goed op benzine wilt kunnen rijden -> af en toe eens een stukje snelweg op benzine doen. Als benzine je niet kan schelen -> je nergens druk over maken.

jurre
Geregistreerd lid

Bericht door jurre » do 06 nov, 2008 8:46

C-V-E schreef: Een collega wees mij erop dat hij altijd iedere vierde tank op benzine reed (dus 3 tanks LPG, 1 tank benzine). Volgens hem had dit als reden dat de motor niet zonder de smeermiddelen uit de benzine kan.
Ik vraag me af of je collega doelt op het smeren of op het reinigen van de benzine systeem. Ik heb namelijk zelf een BMW 518i op LPG gehad (Vialle G2 systeem), dus op benzine starten en automatisch over op gas. Wat bij BMW voorkomt is, doordat de benzine injector iets verzonken in zijn behuizing zit, dat daar een soort koolaanslag ophoopt waardoor de injector verstopt raakt. Dat ging soms vrijsnel, met als gevolg slecht of niet op benzine meer willen lopen.

.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 06 nov, 2008 15:04

C-V-E schreef:... Volgens hem had dit als reden dat de motor niet zonder de smeermiddelen uit de benzine kan.
Gel*l... in benzine zit niets wat smeert, tenzij het voor een tweetakt (mengsmering) motor is.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 06 nov, 2008 15:09

Inderdaad gelul en je rijdt in een 9000 lpt dus met een Trionic 5 motor geen renault ofzo waarvan bij anderhalve ton de kop aan gort is. Gewoon gaan met die banaan op lpg tenzij je graag van je salaris afwilt :roll: zal in dat geval per pb mn bankrekeningnr afgeven :wink:

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » do 06 nov, 2008 15:54

En mocht je dan toch willen smeren: Flashlube erin voor een paar tientjes. Klein bedrag voor een stukje gemoedsrust, toch?

C-V-E
Geregistreerd lid

Bericht door C-V-E » do 06 nov, 2008 16:43

Bubbaman schreef:En mocht je dan toch willen smeren: Flashlube erin voor een paar tientjes. Klein bedrag voor een stukje gemoedsrust, toch?
Naar zo'n Flashlube heb ik gevraagd toen ik het hele handeltje liet inbouwen, maar mij werd ook verzekerd dat dat niet nodig was. Ik meen ook ergens op het forum te hebben gelezen dat Flashlube en LPT niet goed samengaan.

Nou, in ieder geval ben ik blij dat jullie allen van mening zijn dat het voortdurend rijden op LPG geen vastlopers of andere ongein kan veroorzaken. Ga ik lekker door voor weinig :D !

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » do 06 nov, 2008 19:33

C-V-E schreef:Ik meen ook ergens op het forum te hebben gelezen dat Flashlube en LPT niet goed samengaan.
Hoezo onzin.... :roll: In mijn FPT werkt het ook, hoor!
Maar goed, het hoeft niet nodig te zijn. Bij mij is het ook alleen maar voorzorg!

Plaats reactie