LPG installatie in buitenland ingebouwd, RDW wil niet keuren

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
sradic
Geregistreerd lid

Bericht door sradic » zo 12 okt, 2008 17:00

Een kleine update.

Ben vrijdag naar een erkende inbouwer in R'dam geweest.
Zij kunnen de installatie niet afmelden omdat ze de installatie niet hebben ingebouwd. De installatie hebben ze wel even vluchtig bekeken en volgens hen moet het geen probleem zijn om een goedkeuring bij de RDW te verkrijgen. RDW had de eerste keer de installatie gewoon moeten keuren, ze hadden me nooit zomaar mogen wegsturen. Ook hebben zij in het verleden verschillende mensen over de vloer gehad met hetzelfde probleem, mensen werden de eerste keer weggestuurd en bij een tweede poging toch geholpen :shock: . Ik zal waarschijnlijk geen G3 goedkeuring kunnen krijgen omdat het merk installatie in Nederland niet bekend is.
Ik heb inmiddels een tweede afspraak gemaakt bij de RDW op 24-10, deze keer niet in Schiedam maar in Waddinxveen. Het verhaal dat jezelf in een auto na 1990 niet zelf een installatie mag inbouwen is volgens de inbouwer een fabeltje.

Ik hou jullie op de hoogte. [/list]

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 12 okt, 2008 19:41

Ik heb jammergenoeg hetzelfde probleem: viewtopic.php?t=31789

sradic
Geregistreerd lid

Bericht door sradic » zo 12 okt, 2008 22:28

G3 zal in jouw geval denk ik ook niet lukken.
G3 wordt alleen afgegeven als de installatie door TNO getest is i.c.m. met jouw type auto, en aangezien het merk installatie in Nederland niet gebruikt wordt zal deze ook geen G3 goedkeuring hebben.
Dit is trouwens iets wat alleen in Nederland van toepassing is, in de rest van Europa kennen ze geen G3.

jurre
Geregistreerd lid

Bericht door jurre » zo 12 okt, 2008 23:03

sradic schreef,
G3 zal in jouw geval denk ik ook niet lukken.
G3 wordt alleen afgegeven als de installatie door TNO getest is i.c.m. met jouw type auto, en aangezien het merk installatie in Nederland niet gebruikt wordt zal deze ook geen G3 goedkeuring hebben.
Dit is trouwens iets wat alleen in Nederland van toepassing is, in de rest van Europa kennen ze geen G3.
ik denk dat het inderdaad zo is.

G3 regeling

autogas.nl geeft aan dat het via de Europese richtlijnen gaat de EG 94/12

zie deze link,

http://www.lpg.nl/g3.htm

RDW kan hem dus waarschijnlijk niet op basis van G3 aanvraag keuren

.

sradic
Geregistreerd lid

Bericht door sradic » ma 13 okt, 2008 10:49

G3 = sequentieel + 94/12 + goedkeuring TNO

Alles wat niet door TNO is getest en goedgekeurd is G2 ondanks dat de installatie hypermodern is.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 13 okt, 2008 12:56

je mag tot meen juni 1990 zelf gas inbouwen mits je aan de voorwaarden van inbouw voldoet, daarna moet je het overlaten aan een inbouwer.

heb er een aantal ingebouwd en houd met netjes aan de voorwaarden, nooit problemen met keuren gehad.

dat heeft met het kenteken te maken, kwam er vanaf die datum dacht ik U9 op te staan.

zo ist.

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » ma 13 okt, 2008 21:31

sradic schreef:G3 = sequentieel + 94/12 + goedkeuring TNO

Alles wat niet door TNO is getest en goedgekeurd is G2 ondanks dat de installatie hypermodern is.
Hierbij wil ik graag eens een wijdverbreid misverstand ontkrachtigen:

G3 heeft niets te maken met wel of niet sequentiele lpg injectie. Ter illustratie, mijn vrouw rijdt in een Peugeot 306 met G3 en een eenvoudig, lambda geregeld lpg systeem met ouderwets mengstuk (AG autogas). Dus geen al dan niet sequentiele multi- of monopoint lpg injectie. Dit is gewoon zo origineel geleverd vanaf de inbouwer, ik heb geen oude installatie op deze auto geklust.

G3 wil in de basis alleen zeggen dat een bepaalde auto met bijbehorend lpg systeem een zekere uitlaatgas emissie eis haalt. De fabrikant van de autogas apparatuur geeft deze verklaring af voor deze auto met lpg installatie, nadat een erkende keuringsinstantie (b.v. TNO) d.m.v. diverse uitgebreide rollenbank testen heeft aangetoont dat de emissie-eisen onder een bepaald niveau blijven.

G3 is ook niet direct gelinkt aan Vialle LPI, wat je vaak hoort. Er zijn meerdere aanbieders van lpg systemen die G3 installaties aanbieden: Prins autogas, TeleflexGFI (voorheen Koltec-Necam + AG autogas systems), BRC, etc.

Verder onderscheidt een G3 systeem zich nog in het feit dat het niet afstelbaar mag zijn, "zelflerend" moet zijn en een lambdaregeling moet hebben (is sowieso nodig anders werkt het zelfleren niet).

Tegenwoordig is het wel zo dat de meeste G3 systemen sequentiele multi-point injectie hebben. Dit heeft 3 redenen:

-Minder kans op back-fire, omdat niet je hele inlaatspruitstuk vol brandbaar mengsel staat. Omdat er tegenwoordig veel kunststof inlaatspruitstukken worden toegepast met allerlei sensoren leidt back-fire vaak tot dure schade's;
-Nauwkeurigere en beter te doseren lpg hoeveelheid. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat bij moderne auto's, uitgerust met On Board Diagnostics, het "Check engine" lampje gaat branden van het benzine-systeem. Deze laatste is tegenwoordig uiterust met allerlei foutdetectie en aangezien lpg het over heeft genomen van het benzine-systeem, moet dit wel goed "gefopt" kunnen worden. Dit stelt ook steeds hogere eisen aan de ECU en de software waarmee het lpg systeem wordt aangestuurd. Uiteraard is een hoge nauwkeurigheid ook noodzakelijk om de uitlaatgas emissie eis te halen. Benzine-systemen worden immers ook steeds nauwkeuriger en de emissie eisen worden steeds strenger;
-Geen restrictie in de inlaat (in tegenstelling tot een ouderwets mengstuk), waardoor nauwelijks nog vermogensverlies optreedt.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » ma 13 okt, 2008 22:13

thanx koert, mooie waardevolle info :wink:

sradic
Geregistreerd lid

Bericht door sradic » ma 13 okt, 2008 23:38

Duidelijke info Koert, was inderdaad in de veronderstelling dat het alleen maar om sequentiele systemen ging.

sradic
Geregistreerd lid

Bericht door sradic » zo 16 nov, 2008 23:51

Het is gelukt... :D
Ben naar RDW in Waddinxveen geweest.
Keurmeester heeft de gehele installatie op alle punten bekeken en was zeer tevreden over hoe het geheel ingebouwd was.
Ik moest alleen nog een tweede keer terugkomen omdat op de tankcertificaat geen appendages vermeld stonden. Nadat de inbouwer mij een aangepast certificaat had toegezonden met vermelding van het nummmer van de "Multivalve" die op de tank gemonteerd was, was ik de tweede keer binnen 5 minuten klaar.

Waarom ze me in de eerste instantie bij RDW Schiedam weggestuurd hebben is mij nog steeds een raadsel. Zo zie je maar dat niet elk keuringsstation dezelfde regels toepast, toch wel erg vreemd. :?

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » za 03 jan, 2009 17:21

Misschien een kleine zijsprong maar weet iemand iets te vertellen over de keuringseisen die de RDW stelt aan een LPG installatie bij een invoerkeuring.(Vanuit België)

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 03 jan, 2009 17:28

Ik weet al waarover het gaat, Ton :wink:

Vanwege het gelijkvormigheids attest, moest de auto in originele staat worden ingevoerd in Nederland.
Dat betekent dat bijvoorbeeld eventuele hulpveren eruit moeten.

De eisen zijn in België zijn wat strenger, heb ik de indruk.

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » za 03 jan, 2009 17:42

S@@bman Bert,

Dat jij nog tijd hebt om je met de probleemtjes van anderen bezig te houden,lees zojuist welk probleem gij hebt met Uw 9-3 c.q. Uw vriendin.
De mijne zijn daarbij slecht peanuts.
Lijkt me sterk overigens dat de hulpveren voor een invoerkeuring van een auto met 70 ltr LPG tank achterin eruit zouden moeten,maar o.k. niets verbaasd mij meer tegenwoordig als het gaat om regeltjes en voorwaarden.
Laat je wel weten hoe het afloopt.
Overigens vandaag scherm voor Dasdaas ontvangen,kom dat maar eens halen kunt ge de wagen voor Marc aanschouwen.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 03 jan, 2009 17:51

Echte S@@bmannen kunnen meerdere problemen tegelijk aan :lol: .
Bovendien lijkt alles wel goed te komen met de 9-3.
De garage ontfermt zich er momenteel over en bijna alle nodige onderdelen heb ik al verzameld inmiddels.
Ik kan alleen maar afwachten nu.

Dat van die hulpveren weet ik toevallig van iemand die zijn Saab invoerde van Nederland naar België, maar ik heb het ooit ook al opgevangen van iemand in dezelfde situatie als jij.

Waarom contacteer je niet even een LPG boer?
Die zijn wel op de hoogte.
Anders even met RDW contact opnemen; dan heb je zekerheid.

Ik zal het scherm volgende week wellicht kunnen komen oppikken bij Hans en dan zal ik de auto nog eens goed bekijken, maar ik heb er alle vertrouwen in :wink: .

Ik voel me toch een beetje 'de redder' van dit 900 beestje.

Plaats reactie