LPG in 9-5 sedan
-
RalphJA
- Geregistreerd lid
LPG in 9-5 sedan
Volgende week krijg ik mijn nieuwe 9-5 Arc automaat met 2.3t moter. Hij is van 2004 en heeft 115.000km achter de rug. Altijd door de Saabdealer onderhouden. Ik rijd naar verwachting iets meer dan 20.000km per jaar. Inbouw van LPG zou financieel net uit kunnen heb ik berekend. Je bespaart enkele honderden euro's per jaar, maar rijk zul je er niet van worden. Ik ga dan uit van een inbouwprijs van 2.400,-.
Is dat volgens jullie een reeel bedrag?
Een andere vraag is wat voor een tank? Een ringtank op de plaats van het reservewiel of een normale tank achter de achterbank. In het eerste geval komt de vloer kennelijk 10 cm omhoog (67 liter tank). Heeft er iemand ervaring met wat de meest praktische oplossing is?
Momenteel rijd ik een 9000 op lpg met een vialle-installatie. Bevalt prima, maar ik heb ook negatieve dingen gelezen. Welk merk installatie bevelen jullie mij aan?
Bedankt alvast voor jullie reacties!
Ralph
Is dat volgens jullie een reeel bedrag?
Een andere vraag is wat voor een tank? Een ringtank op de plaats van het reservewiel of een normale tank achter de achterbank. In het eerste geval komt de vloer kennelijk 10 cm omhoog (67 liter tank). Heeft er iemand ervaring met wat de meest praktische oplossing is?
Momenteel rijd ik een 9000 op lpg met een vialle-installatie. Bevalt prima, maar ik heb ook negatieve dingen gelezen. Welk merk installatie bevelen jullie mij aan?
Bedankt alvast voor jullie reacties!
Ralph
-
RalphJA
- Geregistreerd lid
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Welnu dan: Ik heb een 2003 9-5 Estate 2.0t automaat met nu ruim 335.000Km op de klok, die vanaf bijna nieuw op LPG rijdt. (ik heb hem in 2007 gekocht, dus met LPG erin en 294.000 op de klok). De kop is een keer gereviseerd voordat ik hem kocht.
De installatie is Vialle G3 met een ringtank onder de (uitschuifbare) laadvloer, ingebouwd door Wallinga uit Eindhoven, en die laadvloer is daarvoor niet omghooggekomen. Ik tank maximaal 42liter, en rijd daarmee 300 tot 325 Km per tank. De enige storing die ik met de LPG installatie heb gehad is een kapotte zekering (kwam ik goed weg, ik vreesde voor een kapotte LPG pomp). Op een enkel hikje na, loopt hij verder perfect.
De installatie is Vialle G3 met een ringtank onder de (uitschuifbare) laadvloer, ingebouwd door Wallinga uit Eindhoven, en die laadvloer is daarvoor niet omghooggekomen. Ik tank maximaal 42liter, en rijd daarmee 300 tot 325 Km per tank. De enige storing die ik met de LPG installatie heb gehad is een kapotte zekering (kwam ik goed weg, ik vreesde voor een kapotte LPG pomp). Op een enkel hikje na, loopt hij verder perfect.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Ik rij een '01 Aero automaat. Bij 130000 een Prins VSi installatie met 4 injectoren (à 72cc) en hoge capaciteitsverdamper laten inbouwen, voorzien van een grote 85l tank in de kofferbak tegen de achterbank.
Tot nu toe zeer tevreden, ook met de ondersteuning van Prins en de service van de inbouwer (Agit Rijssen).
Ondertussen staat de teller op bijna 225000, en behalve een lekke verdamper geen echte problemen ondervonden.
De aanloopproblemen en kinderziektes zijn door de inbouwer en fabrikant perfect opgelost.
Zojuist getuned naar stage 1 (BSR); tot nu toe geen probleem i.c.m. de LPG-installatie.
Qua tank had ik achteraf gezien toch beter een ringtank kunnen nemen; het verbruik (gem. 1:8) valt zwaar mee. En ik mis regelmatig de ruimte in de kofferbak (zie ook mijn album - sub LPG-inbouw).
Succes met je keuze! Keep us informed.....
Tot nu toe zeer tevreden, ook met de ondersteuning van Prins en de service van de inbouwer (Agit Rijssen).
Ondertussen staat de teller op bijna 225000, en behalve een lekke verdamper geen echte problemen ondervonden.
De aanloopproblemen en kinderziektes zijn door de inbouwer en fabrikant perfect opgelost.
Zojuist getuned naar stage 1 (BSR); tot nu toe geen probleem i.c.m. de LPG-installatie.
Qua tank had ik achteraf gezien toch beter een ringtank kunnen nemen; het verbruik (gem. 1:8) valt zwaar mee. En ik mis regelmatig de ruimte in de kofferbak (zie ook mijn album - sub LPG-inbouw).
Succes met je keuze! Keep us informed.....
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
1:8... 8 + ) =willeme 1 schreef:ben ik eigenlijk wel benieuwd naar(gem. 1:![]()
Wij hebben zelf goede ervaringen met Vialle. Dit is ook het enige merk LPG-installatie wat door Saab Nederland wordt ondersteund en aangeraden. De meeste dealers zullen dan ook voornamelijk ervaringen hebben met dit systeem. Verbruik van onze 9-5 Aero Estate handbak is 1 op 8,5 à 1 op 9, bij een rustige rijstijl (mijn moeder rijdt erin).
-
Bubba
- Geregistreerd lid
1 op 8 bedoel ik dus... (smily wordt automatisch gemaakt)...
Lange afstanden 1 op 8,5 tot 8,8
Buitenweg 50-80 km/h 1 op 7,5 tot 7,8
Hier is het grafiekje weer eens:

Je kunt mooi zien dat het verbruik in de koude periode hoger wordt....
En hier de gemiddelden over de hele periode van bijna 3 jaar:

Zoiets, Willeme1?
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Ik ben nu aan m'n 3e estate op LPG bezig, allemaal automaten en Vialle systemen.
De 1e was een 2.3SE met een 40 liter tank (netto), verbruik zo rond de 1:8.7, de 2e een 2.0lpt met een verbruik tegen 1:9.5.
Ik heb nu een Aero met Vialle en 5 injectoren. Verbruik pakweg 1:8. Ik heb de indruk dat de 5e injector hier enige schuld aan heeft. Ik vermoed dat die injectie net niet zo optimaal is als bij de andere 4.
Verder een 67l tank (bruto), met netto een goeie 50l kunnen tanken. Actieradius is dus zo'n 400km. De laadvloer komt 1cm omhoog.
Rijdt bijna perfect, merk normaliter niet dat ik op gas rijdt. Start op benzine, maar overschakelen op gas merk vrijwel nooit als ik niet naar de lampjes kijk. Alleen een enkele keer als ik gas loslaat op de snelweg en daarna weer gas geef, merk ik een inhouden (fractie van een seconde). Is op zich niet hinderlijk, maar probeer dit noch op te (laten) lossen.
De 1e was een 2.3SE met een 40 liter tank (netto), verbruik zo rond de 1:8.7, de 2e een 2.0lpt met een verbruik tegen 1:9.5.
Ik heb nu een Aero met Vialle en 5 injectoren. Verbruik pakweg 1:8. Ik heb de indruk dat de 5e injector hier enige schuld aan heeft. Ik vermoed dat die injectie net niet zo optimaal is als bij de andere 4.
Verder een 67l tank (bruto), met netto een goeie 50l kunnen tanken. Actieradius is dus zo'n 400km. De laadvloer komt 1cm omhoog.
Rijdt bijna perfect, merk normaliter niet dat ik op gas rijdt. Start op benzine, maar overschakelen op gas merk vrijwel nooit als ik niet naar de lampjes kijk. Alleen een enkele keer als ik gas loslaat op de snelweg en daarna weer gas geef, merk ik een inhouden (fractie van een seconde). Is op zich niet hinderlijk, maar probeer dit noch op te (laten) lossen.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
Ernsth
- Donateur (2x)

Heb ook op 280000 km Prins VSI laten inbouwen bij AGIT in Rijssen.
Wel de bruine 93 cc injectoren, en een extra verdamper. Dit ivm de tuning.
Werkt perfect, nu bijna 45.000 km ermee gereden, geen problemen.
De 67 liter ringtank zorgt dat de kofferbakvloer iets omhoogkomt, maar we houden nog voldoende laadruimte over.
Verbruik ligt tussen 1 : 7,8 ( stadswerk ) en 1 : 8,5 ( rijkswegenritten )
Ook tussensprintjes zuipen.
Al met al zeeeer tevreden.
Wel de bruine 93 cc injectoren, en een extra verdamper. Dit ivm de tuning.
Werkt perfect, nu bijna 45.000 km ermee gereden, geen problemen.
De 67 liter ringtank zorgt dat de kofferbakvloer iets omhoogkomt, maar we houden nog voldoende laadruimte over.
Verbruik ligt tussen 1 : 7,8 ( stadswerk ) en 1 : 8,5 ( rijkswegenritten )
Ook tussensprintjes zuipen.
Al met al zeeeer tevreden.