Vialle - 65 pk injectoren - nieuw

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
richardl
Geregistreerd lid

Bericht door richardl » vr 09 jan, 2009 18:57

Hoeveel vermogen heeft de Saab van jouw elvirisimo?
Ik zie dat je ook een paar leuke modificaties hebt uitgevoerd,ik weet iig dat ik moet oppassen als ik een Saab spot.

Ik heb 2 dagen geleden een 3inch downpipe gemonteerd met racekat en voelde dat de auto weer ging 'hikken'.
Fuel trim sprong in eens naar +25% bij 4500rpm, met de standaard downpipe is dat -10%. bij dat toerental.
Oftwel met een andere downpipe loopt ie eens weer te arm,dit verhaal kan ik niet verklaren eigenlijk..

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 09 jan, 2009 20:44

Kijk ook dit lijstje eens naar Richard.
viewtopic.php?t=31586

richardl
Geregistreerd lid

Bericht door richardl » vr 09 jan, 2009 21:17

Mooi topic,er zijn nogal wat Saabs met een dikke installatie uitgerust :shock:

MoDo
Geregistreerd lid

Bericht door MoDo » do 12 feb, 2009 16:01

Ik heb gisteren mijn Saab 9-3 HPT 200pk opgehaald bij Mesman in Son. Ook ik heb de zogenaamde Vialle "bruine" injectoren. Auto rijdt als een tierelier!
Kreeg wel even de schrik van mijn leven toen ik de LPG-tank leeg had gereden en er automatisch werd overgeschakeld naar benzine. Dat was namelijk geen enkel probleem volgens Mesman. Kreeg wel meteen de Check engine melding voor mijn neus... Na de lpg-tank weer volgegooid te hebben bleef het lampje branden. Na enige tijd stilstaan was het lampje opeens weer uit. Tot nu toe niet meer aangeweest... Afkloppen maar...

MoDo
Geregistreerd lid

Bericht door MoDo » zo 15 mar, 2009 14:21

Bleef uiteindelijk toch problematisch. Slecht starten, bokken en met horten en stoten weg. Pas bij omschakelen naar gas verdwenen de problemen.
Contact opgenomen met Mesman. De auto weer naar Son gereden... Keurig een vervangende auto gekregen(gratis) en aan het eind van de dag werd ik gebeld dat de auto klaar was. Uiteindelijk bleek het een afstellingsprobleem te zijn geweest. Ze hebben de auto naar Vialle gebracht alwaar een software aanpassing is uitgevoerd. En nu? Werkelijk fantastisch! Ik merk op alle fronten geen enkel verschil meer. Wat helemaal super is is dat je de gastank nu "leeg" kunt rijden... Systeem schakelt automatisch over op benzine als je lpg op is en zodra je weer getankt hebt weer op gas.
Ben heel tevreden! :D

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 16 mar, 2009 23:47

werkt bij mij perfect modo... Ik heb vandaag 2 keer over mijn LPG tank helemaal leeg gereden.......(Kwam terug uit oostenrijk.)

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » di 17 mar, 2009 23:28

Nog even over de motor:

Three basic trim levels are available on the cars release, Linear, Arc and Vector, powered either by the 150Bhp 1.8t (B207E, actually a 2.0 engine with lower boost pressure), the 175Bhp 2.0t (B207L, Technically identical to the 1.8t but using higher boost pressure), or the D223L 2.2 125Bhp Diesel Unit from the existing 9-3 range. The high output Aero model will be released in February 2003 powered by the 210Bhp B207R.
Afbeelding

Volgens mij is de motor vd 2.0T dus wel hetzelfde maar ze hebben in ieder geval gebruik gemaakt van een dikkere turbo. De andere twee zijn alleen sw-matig verschillend.

Nog een kostbare tip, exclusief voor Saabforummers, waar ik nog niemand op het hele forum over heb gehoord (voor zover ik kan overzien); als je de 1.8t naar 200pk laat tunen, laat dan de SW van de Vialle cpu gelijk ook flashen naar de 195pk versie van Vialle zelf :wink:
Deed mijn SS destijds veel goeds, overtuigender, rijker en veiliger voor het behoud (koelen) vd motor 8)

Is in ieder geval sufficient voor stage 1 van Maptun. Doe er je voordeel mee :idea:

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » wo 18 mar, 2009 0:06

Mag ik ook nog een tip geven mbt leegrijden van LPG-tank:
doe dit liever NIET. Het zou de versnelde slijtage van de LPG-pomp (Vialle) kunnen veroorzaken; de LPG koelt de inwendige pomp, is deze leeg dan vindt er minder/geen koeling plaats waardoor de pomp eerder zou kunnen slijten: is niet leuk en kost geld.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 18 mar, 2009 0:23

Voor de oudere Vialle systemen ben ik het met bovenstaande eens.
Ware het niet dat de nieuwste generatie Vialle systemen. (Die ik heb) automatisch over schakelen naar benzine. Op het moment dat de tank bijna leeg is. Er blijft dus altijd een x aantal liters achter in de tank zodat de pomp niet kapot kan lopen..... Althans dit staat in mijn boekje van de onlangs ingebouwde installatie.

EricDH
Geregistreerd lid

Bericht door EricDH » wo 18 mar, 2009 8:52

Injectie schreef:Althans dit staat in mijn boekje van de onlangs ingebouwde installatie.
En dat is precies wat Mesman mij verteld heeft over mijn nieuwe installatie.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » wo 18 mar, 2009 10:49

[]Goeie stap van Vialle, werd tijd en was voorheen (bij andere merken?)ook al zo.

Wellicht dat de pompen dan nu nog wat langer meegaan. Die van mij was aan de beurt bij190dkm.

richardl
Geregistreerd lid

Bericht door richardl » wo 18 mar, 2009 19:42

Vandaag bij JD engineering geweest om de auto af te stellen.
De auto is voorzien van een K04-001 turbo,FMIC,Vialle 65pk injectoren etc.
Af fabriek heeft de auto 180pk

Nu gechipt op LPI:

Afbeelding

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » do 19 mar, 2009 11:00

Wat een vreselijk mooi koppelverloop!
Het lijkt de tafelberg wel.

Gr,

(R)Ed

richardl
Geregistreerd lid

Bericht door richardl » za 21 mar, 2009 22:59

Ja de auto rijd ook heel erg goed.
De auto is afgesteld met de orginele software in LPI computer,dus de besturing van de 50PK injectoren.
De auto liep dus veel te rijk en de ecu moest flink geknepen worden,daardoor stuur je de benzine injectoren ook weer minder aan en liep de auto de eerste fase op benzine niet lekker.
Bij de koude start was het helemaal een drama.
Dit is simpel opgelost door een 5 bar benzinedruk regelaar te plaatsen,nu loopt ie op beide brandstoffen probleemloos.

Ik had bij mijn vorige setup(65pk injectoren en chiptuning 222PK 378nm) de LPI computer aan laten passen,hier is software ingekomen van de Passat AWT dit is een 1.8 20VT met standaard 150PK en de witte 50PK injectoren.
Deze omrekenfactor zat 2% afwijking in en liet de auto goed lopen.
Maar bij het tunen kon met deze software de injectors niet maximaal aangestuurd worden.
De auto bleeft steken op 380 nm en 259PK.
Ik had dus gelukkig nog een LPI computer meegenomen naar de tuner met de originele(AUQ 1.8 20VT)software.
Zo kon de auto dus nog wel afgesteld worden,en is bewust wat te rijk afgesteld.
Dan voorkom je het probleem bij koud weer dat zwaar aangestuurde injectoren niet meer kunnen leveren en fueltrim niet kan bijregelen en de gasklep dichtgaat wegens te arm mengsel.(dat probleem had ik met 220pk en 50pk injectoren)
Dit is voelbaar als hikken en inhouden van de auto.
Oftewel het heeft nogal wat tijd gekost om dit perfect te krijgen.
Was wel benieuwd hoe andere mensen het opgelost hebben bij het plaatsen van grotere injectoren.

Plaats reactie