ervaringen gevraagd met Necam G3 systeem (9000CD '97)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
emiel00
Geregistreerd lid

ervaringen gevraagd met Necam G3 systeem (9000CD '97)

Bericht door emiel00 » za 20 jun, 2009 10:59

beste leden,

heeft er iemand ervaring met het Necam G3 systeem in een Saab ?
en dan voornamelijk met betrekking op inhouden na een poosje in de file te hebben gestaan, en het automatisch terugschakelen naar benzine.....

dit laatste voornamelijk op de snelweg, bij snelheden boven 110km/u
bij stadsverkeer blijft deze keurig op LPG rijden, maar houdt af en toe iets in.

zoeken op deze problemen geeft een aantal opties, nl Lambda-sonde, bedrading, of de schakelaar zelf. deze opties waren alleen niet echt Saab-gerelateerd.

ik ben dan ook benieuwd of er saabrijders zijn die iets specifieker kunnen aangeven waar ik het beste kan gaan zoeken. het lijkt of de toevoer aan gas iets aan de krappe kant staat afgesteld.

ik heb de auto net, en deze is pas APK gekeurd. ik neem dus aan dat de gemeten waardes goed zouden moeten zijn.

gr, Emiel

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » za 20 jun, 2009 11:45

Bij necam verdeler zit een filter/zeef in de verdeler. Check deze even.

Je haalt de slang van de verdamper aan de verdeler kant los en daar zit het. Als je verdeler nog los maakt dan kan je er makkelijker bij. De slangen naar de inlaatspruitstuk kan je gewoon laten zitten - het gaat erom dat je goed die zeef/filter kan zien en schoonmaken.

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » zo 21 jun, 2009 0:51

Ok, bedankt voor de tip, zal ik zeker nakijken.

maar ik denk dat het probleem toch ergens anders ligt. vandaag 200km gereden, en het valt op dat soms ook de statusleds uitvallen. dus alleen de spanningsled (die oranje hoort te zijn) brandt dan rood en verder niets. na een reset komt alles weer op en schakelt het systeem weer keurig naar gas. heb er vanmiddag een andere schakelaar op gezet, maar dit is het dus niet.

het lijkt op een spanningsval ergens, of slechte massa. morgen maar eens wat nieuwe draadjes leggen en kijken of er iets veranderd.

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » zo 21 jun, 2009 0:54

Ok, bedankt voor de tip, zal ik zeker nakijken.

maar ik denk dat het probleem toch ergens anders ligt. vandaag 200km gereden, en het valt op dat soms ook de statusleds uitvallen. dus alleen de spanningsled (die oranje hoort te zijn) brandt dan rood en verder niets. na een reset komt alles weer op en schakelt het systeem weer keurig naar gas. heb er vanmiddag een andere schakelaar op gezet, maar dit is het dus niet.

het lijkt op een spanningsval ergens, of slechte massa. morgen maar eens wat nieuwe draadjes leggen en kijken of er iets veranderd.

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » zo 21 jun, 2009 12:55

Dit is toch heel anders dan wat je eerst heb beschreven.

Voor de diagnose van necam/koltec check deze link http://www.verdampere.nl/pdf/Uitlezen%2 ... ysteem.pdf

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » zo 21 jun, 2009 12:57

Nog een schematje voor EGI Afbeelding

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » zo 21 jun, 2009 23:02

elvirisimo, hartstikke bedankt voor de duidelijke info.
het probleem is in mijn 2e post inderdaad anders beschreven. dit puur door de ervaring van dat moment.

ik heb vandaag eens verder gezocht in het bedradingsverhaal. ben onder de motorkap een aantal zwaar geoxideerde stekkerverbindingen tegengekomen. deze heb ik vervangen, en daarnaast nog een aantal andere schoongemaakt en ingevet. de auto loopt stationair meteen een stuk beter dan voorheen. toerental zakt niet meer onder de 700rpm...

daarna 20km mee gereden, en geen probleem gezien. geen uitvallende leds en geen hikken of vermogensverlies onder het rijden. heb dus goede hoop en morgen zal blijken of het hiermee is opgelost. ik laat het je weten !

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » ma 22 jun, 2009 0:04

Fijn dat het weer werkt.

Doe je zelf aub nog plezier en check die filter in de verdeler zoals boven beschreven. Daar kan je soms erg veel troep vinden. Ik heb het 2 keer meegemaakt dat het helemaal vol zat.

Eigenlijk de meest voorkomende euvel met de necam is dat de V gleuven in de verdeler aan de onderkant verstopt zijn waardoor je motor onregelmatig loopt bij stationeer. Als je dat wilt doen dan heb je remreiniger en een kleine inbussleutel nodig. Eerst trek je de stekker af, hierna twee inbusbouten aan de bovenkant losmaken. Terwijl je dat doet moet je de bovenkant (motor van de plunjer) waar de stekker zit naar beneden drukken. Als je bouten af hebt dan haal je langzaam de motor met de plunjer (een geheel) heel voorzichtig naar boven. Als afdichting zie je een heel dun ringetje. Onder dat ringetje zit een klein metalen balletje. Die moet je voorzichtig eruit halen. Vervolgens haal je veer eruit.

Royaal met de remreinger inspuiten en een paar minuten laten intrekken.

Nu zorg je dat er geen vuur in de buurt is want we gaan de remvloeistof eruit blazen.
Dus je gaat lekker achter de stuur zitten en overschakelen naar benzine. Vervolgens star je auto - je laat hem een beetje lopen, en nu schakel je naar lpg heel kort dat er remvloeistof door de lpg wordt uitgeblazen. Dit doe ik meestal 2 of 3 keer a 3/4 seconden. Je ziet en hoort lpg uit de verdeler komen als je onder de motorkap kan kijken als deze open is).

Terugbouwen: Eerst veer goed in de midden zetten - hij heeft zijn gleuf en dat kan je haast niet verkeerd doen als je goed kijkt. Vervolgens zet je balletje terug en dunnen metalen ring overheen. Voorzichtig schuif je plunjer over de veer en druk je alles naar beneden. Daarna gebruik je je derde hand (die heb ik ook niet) maar vond het veiliger met dat balletje en alles als iemand die inbusbout kon aandraaien. Het is te doen in je eentje maar in begin vond ik het link en later deed ik het met mijn ogen dicht :) Stekker erop en testen.

(dit is uit mijn hoofd van een aantal jaren geleden)

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » ma 22 jun, 2009 23:27

Het probleem is opgelost !

het bleek dus echt aan de bedrading te liggen. vandaag ruim 150km gereden, en 1,5 uur in de file gestaan op de A4. de auto heeft geen hikje gegeven en is niet van LPG af geweest.
ik zal zeker bovenstaande tips nog uitvoeren maar ben al heel blij met dit resultaat.
en mijn eerste ervaringen met dit Necam systeem zijn zeker positief. in vergelijking met mijn vorige auto (900NG - G3 Vialle) start deze veel sneller (2sec) en loopt binnen 3-4sec op LPG. perfect!

gr, Emiel

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » di 23 jun, 2009 1:37

Dat is goed nieuws - necam installatie is vrij simpel en redelijk probleemloos. Onderdelen en expertise zijn goed "verkrijgbaar". Maar zelf verdamper is goed te doen in een avond - been there done that :)

Je moet alleen verdeler af en toe schoonmaken - een keer per jaar bij 40K.

succes ermee

Plaats reactie