Inbouweisen LPG tank

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
tomjansen
Geregistreerd lid

Inbouweisen LPG tank

Bericht door tomjansen » di 01 sep, 2009 16:36

Hallo!

Ik mijn 73er Saab 99 heb ik een LPG installatie ingebouwd.
Alles, behalve de tank en verdamper, is nieuw. Nu heb ik in mijn 99 twee van die mooie grote uitsparingen in de kofferbak, waarvan eentje perfect mijn 52 liter tank kan herbergen. Het enige dat niet handig in te bouwen is daar (omdat het allemaal zo mooi past) is een frame voor de tank. Ik kan er wel makkelijk banden omheen trekken die verder gaan dan het hart van de tank.
Omdat er natuurlijk geen metalisch contact gemaakt mag worden, heb ik een rubber strip en een rubber mat gebruikt. De tank kan zelfs zonder banden nergens heen omdat 'ie 20 cm in het gat zakt. Met banden wordt 'ie heel erg goed op zijn plek gehouden. (Mijns inziens beter dan met een frame). Wat zijn de eisen voor bevestiging van een tank? Is mijn oplossing goed genoeg?

Verder kan ik ook nergens vinden of een vulmeter verplicht is. In mijn mooie klassieke saab wil ik natuurlijk geen ledjes. Weet iemand het weerstandsinterval van de benzineniveaumeter en zijn er magnetisch gasniveaumeters te krijgen met hetzelfde of ongeveer gelijke interval?

Alvast bedankt,

Tom

PS ik heb certificaten bij de tank er alle drukdelen zijn R67-01 verder.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 01 sep, 2009 16:45

Op je tank zelf moet een metertje zitten. Die zit in de appendageskast en is zonder elektronica te gebruiken voor de keuring. Wil je een meter in je dash dan kun je van de tankmeter de signaaldraad pakken en een massa aansluiten.

Bedoel je nu dat je een ringtank rechtop zet in de uitsparing achter een van je achterwielen? Ben bang dat dat niet goed genoeg is...

Zie: http://www.vogelsautogas.nl/inbouwvoorschrift/

Zoals ik de regels lees heb je iig een frame nodig. Bij lengterichting inbouw (dat doe je, toch?) minimaal 30mm aanslag aan de voorzijde die binnen de bolling van je tank blijft. Bovendien moet je 10cm tussen achterbank/tank en tank/achterzijde voertuig hebben (soort van kreukelzone).

Als je ergens in de richting van Hengelosestraat-centrum -> Utwente woon kan ik wel ff langskomen. Kun je meteen zien hoe ik het gedaan heb.

JW

tomjansen
Geregistreerd lid

Bericht door tomjansen » di 01 sep, 2009 16:59

Over 't metertje: bedankt. Duidelijk!

Over de tank:
Ik heb een "normale" cilinder tank. Deze past exact in het gat rechtsachterin de kofferbak. (zijkanten nog 2 cm over aan beide kanten). De tank ligt dus in te breedte. Aangezien de carroserie aan de voorkant een aanslag van ongeveer 15 centimeter heeft (de tank ligt immers in een gat), zit de tank al erg goed vast door zijn eigen gewicht.

Ik lees eigenlijk ook in de voorschriften dat een frame verplicht is :S Dat zou mooi k*t zijn want dan past het een stuk minder mooi...

Bedankt,

Tom

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 01 sep, 2009 17:02

Idee 1: toch maar een frame eronder maken? Deze moet dan met dikke carros ringen worden vastgezet.

Idee 2: de tank voor de keuring met een frame vast zetten achter de achterbank bijvoorbeeld (maar zou dit persoonlijk toch niet doen).

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » wo 02 sep, 2009 8:50

Het is natuurlijk niet de bedoeling maar je kunt natuurlijk de tank zo monteren dat je door de RDW keuring komt en het daarna op jou manier doen. Succes!

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » wo 02 sep, 2009 9:15

eh ... ik heb geen metertje op mijn tank, is bij een officieel station ingebouwd.
Wat voor gaten heb jij in je kofferbak dan, waar je tank in past?

Ik heb de tank in lengterichting zodat ik nog wat door de kofferbak kan steken als de bank is neergeklapt.

tomjansen
Geregistreerd lid

Bericht door tomjansen » wo 02 sep, 2009 11:41

Omdat plaatjes meer zeggen dan de spreekwoordelijke 1000 woorden:
http://borft.student.utwente.nl/~sketch ... G_2255.JPG
en
http://borft.student.utwente.nl/~sketch ... G_2256.JPG

Ik betwijfel sterk of dit orgineel is, maar mooi past het in ieder geval wel ;)

Tom

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 02 sep, 2009 11:45

@Thom: metertje kan ik idd niets over terugvinden in de regelgeving. Denk dat je gelijk hebt en deze niet is verplicht.

@Tom: je hebt nu ook geen 10cm kreukelzonde tussen de tank en einde kofferbak. Persoonlijk zou ik deze tank aan de rechterkant in de lengte op een frame monteren. Achterzijde frame 2 pootjes aan lassen die kun je dan in de 'bak' zetten waar nu je tank in zit.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » wo 02 sep, 2009 11:45

creatieve oplossing, zo heb ik het nog nooit gezien!

Ik heb zelf een grotere tank, die past alleen in de "normale" ruimte

Wat betreft de meter is mij door de inbouwer destijds (1996!) verteld dat ik of een meter op de tank kreeg, of een meter in het dashboard (lampjes) bij de schakelaar).

tomjansen
Geregistreerd lid

Bericht door tomjansen » wo 02 sep, 2009 12:01

brinky schreef: @Tom: je hebt nu ook geen 10cm kreukelzonde tussen de tank en einde kofferbak.
Is dat nodig dan? Ik kan in de bovengenoemde inbouwvoorwaarden daar niets over vinden. Alleen dat er kreukelzone tot de bank moet zijn als er in de lengterichting wordt ingebouwd.
brinky schreef: Persoonlijk zou ik deze tank aan de rechterkant in de lengte op een frame monteren. Achterzijde frame 2 pootjes aan lassen die kun je dan in de 'bak' zetten waar nu je tank in zit.
Ja, dat moet het ook worden als dit niet lukt... Deze oplossing ziet er zo mooi uit en het kost echt nauwelijks ruimte. Te mooi om zomaar op te geven....

Toch erg bedankt voor het meedenken en de adviezen! Eigenlijk moet ik gewoon naar de RDW gaan en hopen dat ze het zo goedkeuren. ;)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 02 sep, 2009 12:04

Bij montage van de LPG-tank in de lengte-as van het voertuig moet tussen LPG-tank en de achterbank en achterzijde van het voertuig 10cm. ruimte overblijven (soort kreukelzone).
Hmmm, bij breedterichting montage hoeft het idd strikt genomen niet. Da's positief. :)

Ben benieuwd wat ze zeggen bij de RDW. Je zou kunnen proberen het eerst eens te polsen? Even bellen en dan vragen of het verplicht is een tank op een frame te bevestigen.

tomjansen
Geregistreerd lid

Bericht door tomjansen » wo 02 sep, 2009 14:17

RDW gebeld: Frame moet, behalve bij ringtank.
Dus ik ga nu voorlopig voor de lengterichting optie.

Misschien later nog de mooie variant :twisted:

Plaats reactie