Geen SAAB, wel op LPG/G3?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
sirdancelot
Geregistreerd lid

Geen SAAB, wel op LPG/G3?

Bericht door sirdancelot » ma 17 aug, 2009 21:55

Sorry dat ik deze vraag hier op het forum stel ( :oops: ), ik weet niet waar ik er anders me terecht moet; de dealer (VW) vertrouw ik er niet over en het VW-forum levert eigenlijk weinig op. (mocht een van de moderatoren het er niet mee eens zijn dan begrijp ik het als het bericht wordt verwijderd... :roll:
De vraag: Ik ga naast mijn fraaie 9-5 aero estate binnenkort een 2e auto aanschaffen waarmee ik veel (beroeps)km's ga maken. Ik heb een nieuwe polo (toch best fraai hoor) op het oog maar wil hierin eigenlijk een G3 installatie laten inbouwen. Ik wil alleen graag weten in hoeverre de motoren van dit merk te vertrouwen zijn met lpg; ik ga de auto nl. o.a. gebruiken voor dienstoproepen (ziekenhuis) en hij moet het dus gewoon altijd doen (zoals mijn SAAB dat ook doet).
De mooiste van het stel laat ik dan thuis voor de vrouw die er met de koters (3) dan mee kan(mag) touren.
Wie heeft hier ervaring mee?????

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » ma 17 aug, 2009 22:32

- bel anders een gerenommeerde lpg boer (mesman bv)
- check marktplaats voor soortgelijke auto's op lpg
- check google/autoweek etc

dommelrules
Geregistreerd lid

Bericht door dommelrules » di 18 aug, 2009 11:48

Hangt er van af welke motor er in de desbetreffende Polo wordt gehangen. De TSI apparaten werken volgens mij niet op LPG. Ik heb zelf in een andere auto van het VAG concern een 1.4 74kW motor op LPG gehad. Werd door de dealer geleverd. Geen centje pijn.

Edit:
Zie na een kleine zoektocht dat er alleen een 1.2 en 1.4 worden geleverd die ondersteund worden door GasFX.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 19 aug, 2009 0:59

http://www.vogelsautogas.nl/lpg_sets/

Hier een website van een gas installatie leverancier. Alle modellen die hier staan kunnen op gas, hoe lang echter zo'n blok op gas dan meegaat is hiermee nog een raadsel.

Hier wordt dus alleen de 55 kw 1.4 liter aangeboden als complete installatie. Ik heb via google trouwens geen enkele TSI op gas gevonden. Zal dan wel niet geleverd kunnen worden.

dommelrules
Geregistreerd lid

Bericht door dommelrules » wo 19 aug, 2009 9:22

De pagina van Vogels Autogas is niet compleet. Er staat minder op dan ze kunnen leveren.

TSI en FSI gaan beide niet op LPG.

Maar de huidige Polo 1.2 en 1.4 kunnen op LPG (volgens GasFX)

Inkoper
Geregistreerd lid

geen saab wel lpg

Bericht door Inkoper » vr 23 okt, 2009 13:11

Goedemiddag,

ik heb begin van het jaar uitgebreid internetonderzoek gehouden en daar kwam als conclusie uit... er zijn eigenlijk maar 3 merken die behoorlijk probleemvrij met LPG G3 door de bocht kunnen: Saab, Volvo en Mercedes.
Rest schijnt toch storingegevoeliger te zijn... als ik de commentaren moet geloven tenminste. Voor mij was het in ieder geval wel de aanleiding om een Saab te kopen....

gr.

Ron

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » vr 23 okt, 2009 13:42

de VW motoren zijn de cilinderkopen NIETS waard voor gas...

zeker de oudere niet. de nieuwere valt mee... MAAR reken maar alvast uit dat je om de 80 000 a 100 000 je cilinderkop zult moeten laten reviseren.

ik raad je ook aan flush lube te installeren EN eventueel als het kan zoals bij BI gas installatie's

vanaf 4000toeren een beetje benzine bij te spuiten. 1ms is voldoende.

tis geen turbo maar... het kan geen kwaad en bevorderd de levensduur.

grtz

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 24 okt, 2009 21:18

Dat Alfa blokken goed tegen autogas kunnen is een gedurfde uitspraak. Ik zou inderdaad zo een 3.0 V6 12 klepper uit de 75 en de eerste serie 164 op gas trappen, ook de 2.0TS uit de 164 (met de distributieketting) maar die fiat brol blokken nadien zijn echt niet lpg proof.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: geen saab wel lpg

Bericht door Sapphire » za 24 okt, 2009 22:02

willeme 1 schreef:pfff wat een onzin verhaal

elke fransoos/jappanner rijd probleemlozer dan genoemde merken

de beste van alle zijn de fiatgroep bv alfa totaal geen problemen op lpg
staaf dat svp eens met ervaringen/cijfers uit de praktijk ipv vage vermoeden/beweringen? ;) natuurlijk kun je elke motor op LPG laten lopen, hoe lang e.e.a. heel blijft is een tweede.

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » zo 25 okt, 2009 20:48

Misschien wat off-topic. Waarom zijn de saab motoren dan zo goed geschikt voor LPG. Er zijn hier forummers met 500k+ met LPG. In Zweden is het praktisch niet verkrijgbaar dus tijdens de ontwikkeling kan ik mij niet voorstellen dat er rekening mee gehouden is.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 25 okt, 2009 20:56

Vermoed omdat Saab bij het ontwikkelen uitgaat van een turbomotor ontwerp (die je ook gedowngrade met andere zuigers en injectie of carburatie kon bestellen), en er dus aardig wat marge in dat ontwerp zit (qua thermodynamica) ???

Overigens... dat LPG in Zweden slecht verkrijgbaar is, tja... in veel landen wel, men kijkt bij een ontwerp natuurlijk naar de afzetmarkt... De 900 was jarenlang met LPG onderbouw (fabrieksaf) leverbaar (het antwoord van Saab op de dieselmotor), dus dat zal wel meevallen :)

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » ma 02 nov, 2009 12:26

dommelrules schreef:De pagina van Vogels Autogas is niet compleet. Er staat minder op dan ze kunnen leveren.

TSI en FSI gaan beide niet op LPG.

Maar de huidige Polo 1.2 en 1.4 kunnen op LPG (volgens GasFX)
Ik had laatst een klant die werkzaam is bij Vialle en mij wees op het zojuist geïntroduceerde LPDi-systeem ontwikkeld voor de FSI/TFSI/TSI-motoren, dus ook met zo'n motor zou je eens contact op kunnen nemen met Vialle!

Plaats reactie