Tank leegrijden

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
kweps
Geregistreerd lid

Tank leegrijden

Bericht door kweps » wo 04 nov, 2009 12:26

In mijn 9-3 die ik maandag opgehaald heb zit een Vialle systeem. Toen ik gisteravond/vannacht over de snelweg naar huis reed met de cruisecontrol op 150 begon opeens de motor te stotteren. Maar omdat er nog 1 groen lampje brandde van de lpg installatie ging ik er van uit dat de tank niet leeg kon zijn. Maar toen 5 kilometer later opeens de motor wegviel ging ik maar even de snelweg af (gebeurde net bij een afrit). Toen overgeschakeld naar benzine en hij liep weer. Bij het eerstvolgende tankstation maar LPG getankt en er ging 42 liter in (dat is ook het maximum).
Nu heb ik hier 2 vragen over:
1. Hoe schadelijk is het om bij een Vialle systeem de tank leeg te rijden?

2. Komt het vaker voor dat die lampjes niet kloppen?

Groeten Casper

AcidStyle
Geregistreerd lid

Bericht door AcidStyle » wo 04 nov, 2009 19:13

lampjes zijn indicatie van het niveau, nu weet je dat als hij slechts 1 lampje heeft dat er zsm getankt moet gaan worden.
Bij LPI de tank leegrijden vind de pomp meestal niet erg lekker als het een keer gebeurt kan hij nog wel hebben maar maak er geen gewoonte van net als een collega van me om hem standaard leeg te rijden.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 04 nov, 2009 21:05

Nivo indicatie is notoir onbetrouwbaar. Als het consequent niet klopt kan je dacht ik bij een gasboer de indicatie laten aanpassen, maar vaak is het de vlotter die wel eens wil blijven hangen bij Vialle :?

Beter gewoon op de dagteller rijden en heel ruime marges aanhouden, leegrijden is inderdaad niet best voor de pomp. Net als stevig bochtenwerk na voltanken trouwens, omdat de ontluchting van de pomp maar net boven het 80% nivo zit.

kweps
Geregistreerd lid

Bericht door kweps » do 05 nov, 2009 17:19

Bedankt voor de reacties! Dan ga ik maar op de dagteller rijden, moet ook wel lukken denk ik.

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » do 05 nov, 2009 22:05

kweps schreef:Bedankt voor de reacties! Dan ga ik maar op de dagteller rijden, moet ook wel lukken denk ik.
Gemiddeld kun je 400 km rijden op een volle LPG-tank.
Bij mij brandt dan nog 1 groen lampje en dan gaat er idd ongeveer 45 ltr in.

Succes.

kweps
Geregistreerd lid

Bericht door kweps » za 07 nov, 2009 2:34

Ik had het maar gered tot de 320 km en er ging 42 liter bij. Lag misschien ook wel aan m'n rijstijl :P .

mikekiwi
Geregistreerd lid

Bericht door mikekiwi » za 07 nov, 2009 8:31

gaf de indicator na het tanken wel met 4 lampjes aan dar hij vol was? Bij mij begon hij te stotteren met 2 groene lampjes aan en na het tanken brandden er ook nog maar 2 lampjes. Bleek dat ze een test-kabeltje van de RDW-steekproef hadden laten zitten.

Het rare is dat bij mij het systeem automatisch overschakeld naar benzine bij een lege LPG-tank zonder merkbare stottering, bij jou dus niet?

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » za 07 nov, 2009 11:39

Als je met vialle de tank leegrijdt, dan krijgt de pomp geheid schade.
Onder in de pomp zit een bakje met olie,wat het lager smeert.

Deze olie wordt met een lege tank door het lager heen opgezogen,met gevolg een lager wat droog gaat lopen.

Als het lager speling krijgt,kan de pomp de maximum capaciteit niet meer leveren,en door de ruimte beschadigd de motor intern dat hij ook niet meer gereviseerd kan worden.

Een gereviseerde pomp kost je 300-350 euro, een nieuwe rond de 700-750 euro inclusief montage.

Het is dus goedkoper om ff op benzine te rijden.

kweps
Geregistreerd lid

Bericht door kweps » za 07 nov, 2009 15:16

Dat klinkt niet zo heel positief... Maar ik zal zien. Ik rij nu gewoon tot 300 km op een tank en dan kan ik vast wel weer ergens tanken.

jochem
Geregistreerd lid

Bericht door jochem » zo 08 nov, 2009 11:51

Ja gewoon ruim op tijd tanken.
Dat resulteert er bij mij soms in dat ik drie keer op 1 dag tank

The Adder
Geregistreerd lid

Bericht door The Adder » ma 09 nov, 2009 13:19

Als je met vialle de tank leegrijdt, dan krijgt de pomp geheid schade.
Dit geldt trouwens OOK voor de benzinepomp! Zorg ervoor dat je niet te lang op benzine reserve rijdt, anders krijg je problemen (kan er helaas over meepraten :oops: ). Ik hou nu de benzinetank tussen de 25% tot 50% vol.

something2say
Donateur
Donateur

Bericht door something2say » do 19 nov, 2009 20:47

Ik had bij het tanken laatst ineens een raar geluid en kon veel meer tanken dan normaal, ongeveer 70 liter!!
Is best prettig 650 km op één tank maar kan het ook kwaad??
Ik vermoed dat de 80% vul stop niet helemaal meer naar behoren functioneert omdat hij bij de ene pomp wel netjes afslaat en bij een ander weer niet... :?
Zijn er toevallig meer mensen met dit euvel?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 19 nov, 2009 21:49

Laatst had ik de D.T.E. op 5km staan, er ging zo'n 74 liter in. Is niet gebruikelijk dat ie zo ver leeg is overigens, vond het ook niet prettig.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 20 nov, 2009 11:50

something2say schreef:Ik had bij het tanken laatst ineens een raar geluid en kon veel meer tanken dan normaal, ongeveer 70 liter!!
Is best prettig 650 km op één tank maar kan het ook kwaad??
Is inderdaad de 80% vullingstop die niet meer wil, komt vaker voor (vialle installatie zeker?). Ook dit is uiteindelijk funest voor de viallepomp, omdat er bij vulling boven 80% via de ontluchting van de pomp lpg in het lagerhuis loopt en daar het vet gaat oplossen. Vervolg kan je hierboven lezen :?

Voor reparatie moet de tank open (op naar de gasboer met een paar honderd euro). Alternatief is gelijk stoppen met tanken zodra het klikklak geluid begint.

Plaats reactie