Storing G3 installatie

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Hans Hoek
Geregistreerd lid

Storing G3 installatie

Bericht door Hans Hoek » di 29 dec, 2009 22:42

Onlangs werkte de gasinstallatie niet meer van mijn SAAB 93 1.8T uit 2004.Lampjes van tankniveau brandden wel maar ledje van gas en/of benzine brandden beide niet van de Vaille installatie.Na enig zoeken bleek dat er een 5Amp zekering van de gasinstallatie een hoge Ohmse waarde had maar nog niet geheel door was dus deze vervangen en alles weer ok.Nu is mijn vraag waar deze zekering van was, er zitten 2 10Amp zekeringen en 2 5Amp zekeringen voor het gassysteem onder de motor kap. Kan dit bijv een teken zijn dat de toevoerpomp bij de tank aan het "overlijden"is (dat deze meer stroom gaat trekken o.i.d) en waar komt de hoofdvoeding vandaan enz. Dus met andere woorden kan iemand mij helpen aan een tekening van de G3 installatie in de SAAB 93.
Nu nog een mechanisch vraagje: Is het noodzakelijk dat er extra smering moet worden toegevoegd (flashlube) omdat er een hogere verbrand.temp. heerst dan bij benzine motoren. Wij gebruiken de auto hoofdzakelijk in dorp en rijden op de snelwegen ook max 140 dus trappen de auto niet op zn staart. Graag een reactie hierover want ervaring met gas is beperkt.BVD

onno2
Geregistreerd lid

LPG

Bericht door onno2 » wo 30 dec, 2009 10:04

Hans,

Over de flash lube, mijn persoonlijke mening is dat dit niet nodig is, zeker niet als je het vermogen van de auto met mate benut.

In mijn vorige auto (Saab 2.0T) heb ik 270.000 km gereden op 1 kop, en de auto rijdt hoogstwaarschijnlijk nog steeds rond zonder revisie. Wij bereden de auto altijd rustig.

Daarom heb ik ook nu in mijn SS 9-3 Aero geen flashlube gezet, ook ik rijd niet vaak boven de 3000 toeren op LPG (=145 km/u), als ik wil scheuren, gaat ie gelijk op benzine. We gaan het zien of er gereviseerd moet worden ja dan nee....

Ik vertel je er gelijk bij dat er mensen zijn met hele andere meningen..

Deep Impact
Geregistreerd lid

Bericht door Deep Impact » wo 30 dec, 2009 11:09

Ik heb toen ik mijn 1.8t SS kocht in mei 2008 er direct een G3 installatie in laten bouwen met flashlube.
Dat was een meerprijs van enkele tientjes dus waarom zou je een risico op vroegtijdig verbrande klepzittingen nemen voor zo'n klein prijsverschil?
Als je jezelf een beetje verdiept op het internet over de werking van het systeem kom je tot de conclusie dat het ongeacht of je nu een snelle of wat minder snelle rijder bent zeker wel verschil maakt.
Dus mijn mening is, gewoon alsnog flashlube laten inbouwen.

onno2
Geregistreerd lid

flashlube

Bericht door onno2 » wo 30 dec, 2009 12:19

OK, de nadelen:

- Je loopt te kloten met olie in een vaatje bij je motor. Weer een extra checkpunt
- De olie is gewoon duur.
- Het systeem kost niet enkele tientjes, dat is enkel voor het "simpele" systeem, het "geavanceerdere" systeem kost 200 euro.

Voor een systeem waarvan ik nog niet 1 objectieve test heb gezien....

Ooit wel eens gedacht aan het feit dat LPG stations er gewoon lekker aan verdienen om zoiets in te bouwen en de olie te leveren ?

Deep Impact
Geregistreerd lid

Re: flashlube

Bericht door Deep Impact » wo 30 dec, 2009 12:29

onno2 schreef:OK, de nadelen:

- Je loopt te kloten met olie in een vaatje bij je motor. Weer een extra checkpunt
Kan je gelijk checken met je motorolie samen.
onno2 schreef:- De olie is gewoon duur.
Vind ik wel meevallen als je een beetje goed zoekt op internet en een koprevisie is veel duurder.
onno2 schreef:- Het systeem kost niet enkele tientjes, dat is enkel voor het "simpele" systeem, het "geavanceerdere" systeem kost 200 euro.
Ik heb dus het "simpele" systeem
onno2 schreef:Voor een systeem waarvan ik nog niet 1 objectieve test heb gezien....
Officiële test misschien niet maar wel positieve berichten
onno2 schreef:Ooit wel eens gedacht aan het feit dat LPG stations er gewoon lekker aan verdienen om zoiets in te bouwen en de olie te leveren ?
Een paar tientjes extra aan inbouw en de olie haal ik ergens anders.

Maar goed, ieder zijn mening en inzicht in bepaalde zaken :wink:

onno2
Geregistreerd lid

flashlube

Bericht door onno2 » wo 30 dec, 2009 12:43

Klopt, ieder zijn ding. Met alle respect overigens hoor !

Ik laat jullie hier wel weten hoeveel km's ik erop heb gezet zonder de smering...

btw, de andere vraag ik heb geen idee waar de zekeringen voor dienen van de installatie

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » wo 30 dec, 2009 13:44

Ach, 10.000 km voor € 17,80 extra.... Waar hebben we het over?
Ik rij nu 85000km met flashlube en heb totaal 8,5 liter verbruikt. De olie laat ik komen uit België. Kost inclusief verzenden € 89,00 voor 5 liter.
Een koprevisie gaat al gauw in de €2000+ lopen, dus met deze geringe investering kan de revisie worden uitgesteld. Buiten dat zou je dat gewoon bij de inbouw- en onderhoudskosten moeten optellen, dan valt het bijna weg.

Ieder zijn ding, maar dit kost zo weinig extra dat je daar niet eens over na hoeft te denken.

Is eigenlijk net zoiets als iedere 10.000km de olie laten verversen, terwijl dat volgens de fabriek echt niet nodig is. Maar ook dat doe je uit voorzorg, nietwaar? En 4,5 liter 4W40 volsyntetische olie kost al gauw €10 per liter. Zonder nadenken.

joris20
Geregistreerd lid

Bericht door joris20 » do 07 jan, 2010 11:36

Om de 10.000 km als je op LPG rijdt?

Arwin
Geregistreerd lid

Bericht door Arwin » ma 25 jan, 2010 22:09

Onze 9000 cs heeft bij 160.000 km vialle lpi en 'simpele' flashlube installatie gekregen. Totnogtoe (nu 206.000 km) geen spijt van.
Toen ook met advies voor kleine meerprijs minder kans op hoge kosten.

Bij de lpi inbouwer in Groningen verkopen ze ook de 5l-tanks voor 90 euro, ben je voor een paar jaar klaar.
Extra werk is het ook nauwelijks, tankje is goed bereikbaar en gaat lang mee.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » ma 25 jan, 2010 22:21

joris20 schreef:Om de 10.000 km als je op LPG rijdt?
Yes. Daarom nog geen centje pijn na een kwart miljoen kilometers... Heeft geen r**t met rijden op LPG te maken, gewoon voorzorg. Buiten dat start je op LPG, en de "koude" kilometers zijn juist slopend voor de olie.

Plaats reactie