Vrij hoge kilometerstand en LPG
-
Tafi
- Geregistreerd lid
Vrij hoge kilometerstand en LPG
Ik heb een 9-3 1.8t uit 2003, origineel en dealeronderhouden met 176.000 km. Ik ga veranderen van baan en veel meer kilometers rijden.
Het is eigenlijk zonde om de auto eruit te doen, dus het liefst zou ik er LPG inleggen. Is dat nog verstandig bij deze kilometerstand?
Wanneer zit ik dan ongeveer tegen een koprevisie te kijken en wat zijn andere zaken om rekening mee te houden?
Het is eigenlijk zonde om de auto eruit te doen, dus het liefst zou ik er LPG inleggen. Is dat nog verstandig bij deze kilometerstand?
Wanneer zit ik dan ongeveer tegen een koprevisie te kijken en wat zijn andere zaken om rekening mee te houden?
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Re: Vrij hoge kilometerstand en LPG
In principe geen probleem, motorisch gezien.
Als jouw Saab nog "strak aanvoelt" kan het makkelijk, hoewel mijn 9-3SS destijds na 1,5jr en 120.000km al behoorlijk wat rammeltjes had
Waren ook wel loodzware ritjes moet ik toegeven.
Mijn 9-5 staat nu met 185.000 bij Wallinga Eindhoven voor een Vialle inbouw.
Laagste prijs die ik kon vinden en ook nog eens zelf Saab rijder (Viggen
)
Als jouw Saab nog "strak aanvoelt" kan het makkelijk, hoewel mijn 9-3SS destijds na 1,5jr en 120.000km al behoorlijk wat rammeltjes had
Mijn 9-5 staat nu met 185.000 bij Wallinga Eindhoven voor een Vialle inbouw.
Laagste prijs die ik kon vinden en ook nog eens zelf Saab rijder (Viggen
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Km stand is geen probleem. Ik heb zelf mijn 9-5 bij 189.000 op LPG laten zetten. Wel eerste groot onderhoud laten plegen (balansaslagers en distributieketting). Dergelijke operaties zijn lastiger als er eenmaal een LPG installatie in zit.
-
Tafi
- Geregistreerd lid
Mijn Saab voelt nog aan als nieuw ja.. Is het nodig om de distributie en die balansaslagers vooraf aan te pakken? Ik heb namelijk niet het idee dat dit nu nodig is, maar wil ook zeker niet op onderhoud bezuinigen. Wat zijn de kosten voor zo'n nieuwe ketting/balansaslagers?
-
mikekiwi
- Geregistreerd lid
Heb met 255.000km op de teller een LPG-installatie laten aanbrengen in mijn 9000. Wetende dat ik de kosten er na 14 maanden uit zou hebben (bij 25.000-30.000km/jaar), leek mij dat een goede investering. Had en heb een goed gevoel bij mijn auto en het is nog steeds een goede beslissing geweest vind ik. Ik ben er vanuit gegaan dat ik nog 100.000km zou kunnen rijden met de 9000 op LPG en dan was het voordeel best behoorlijk (zo'n 1100 per jaar = een kleine 3.500 euro in totaal)
Als ik echter nu opnieuw de keuze zou moeten maken, zou ik toch wellicht een dieseltje kopen...misschien...
Als ik echter nu opnieuw de keuze zou moeten maken, zou ik toch wellicht een dieseltje kopen...misschien...
-
Julius C.
- Geregistreerd lid
Ja lekker doen. mijn 9-3 is van 2001 en rijdt vanaf kilometer 1 op G3. Het beest is getuned door Kawaman naar een errug fijne bijna 200PK en ik rij graag door. Ik rij gemiddeld 160 tot 200 km per dag en tank gemiddeld zo'n 15 tot 20 liter gas. Verbruik dus rond de 1 op 9.5 a 10...bij een gemiddelde snelheid van 130 km p/u. Bij het stoplicht of op de A12 een Q7 of een AMG in het stof te laten bijten is soms best leuk
maar bij 313K en een beetje op de teller doen we dat niet al te vaak. Mocht je naar G3 gaan zou ik je wel adviseren om BK te tanken, scheelt echt in de CE meldingen bij afritten snelweg bijvoorbeeld.
-
wouterve
- Geregistreerd lid
Ik heb zelf ooit in mijn toenmalige 9000 LPG laten inbouwen bij een kilometerstand van ruim 330.000. Die auto heeft volgens mij nu ruim 400.000 gelopen (ik heb 'm wegens verhuizing moeten verkopen), maar rijdt volgens mij nog steeds zonder grote problemen rond. Wat de gasinbouwer mij destijds vertelde: als de auto op het moment van inbouw technisch in orde is, dan heb je met een gasinstallatie niks te vrezen. Als je dus overtuigd bent van de staat van de auto en de motor goed in orde is, dan zou LPG-inbouw geen probleem moeten zijn, lijkt me.
-
Tafi
- Geregistreerd lid
bedankt voor de reacties..Ik geloof wel dat LPG een goed idee is nu, maar hoe denken jullie over preventief aanpakken van de distributie en belansaslagers zoals ik eerder lag? Ik geen enkele reden om aan te nemen dat die anders binnenkort aan de beurt zouden zijn..
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Bij mij waren de distributie en de balansaslagers gewoon aan de beurt. Ik vermoed door beginnende Black Sludge. Als je geen problemen vermoedt is het niet nodig.
Ik wilde meer zeggen dat als er iets aan dreigt te komen, je dat beter kunt (laten) doen voordat de LPG installatie in de weg zit.
Ik wilde meer zeggen dat als er iets aan dreigt te komen, je dat beter kunt (laten) doen voordat de LPG installatie in de weg zit.