total gas

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Deep Impact
Geregistreerd lid

Bericht door Deep Impact » do 11 mar, 2010 11:55

willeme 1 schreef: waar dat toch aan ligt ?
Propaan / Butaan gehalte.

shoplifter
Geregistreerd lid

Bericht door shoplifter » do 11 mar, 2010 20:31

Kan inderdaad aan het propaan/butaan gehalte liggen.

De samenstelling van LPG wordt door de leveranciers in verhoudingen gemixt en is gerelateerd aan de temperatuur buiten en dus ook seizoensafhankelijk. Dit heeft te maken met de temperatuurgerelateerde verdampingssnelheid in combinatie met de verbrandingswaarde van de onderlinge gassen in LPG.

Uiteraard is het ook het spelletje voor de fabrikanten om zoveel mogelijk laagwaardig goedkoop gas te versnijden in LPG en uiteraard zo duur mogelijk te verkopen. De prijsvechters of jullie "witte pompen" zijn hier kampioen in. Omdat hier "meer" laagcalorische gassen in zitten heb je:
1. Minder vermogen en
2. Hoger verbruik

Merken als BP en Shell willen kwaliteit leveren. Betaal je ook voor, maar zul je relatief minder problemen mee hebben. Dit is echter het eerste deel van het verhaal.

Want:
Het verbaast me overigens niet dat een Lpi meer last van heeft van stotteren dan een gasinstallatie met voorgeschakelde verdamper. In een Lpi moet immers na inspuiting in relatief heel korte tijd (lees milliseconden) uit de thermische energie van het motorblok en de verdamping van vloeistof naar gas en de daarop volgende verbranding gerealiseerd worden. Hierdoor wordt het blok ook minder warm (Wat Vialle ook beweert in de folder).

Ook bij LPG-installaties met verdampers komt dit stotteren voor (ervaring met mijn oude auto). In geval van niet volledig verdampen van gas in de verdamper, krijg je ook stotteren van je motor, met name wanneer er veel van het motorblok gevraagd wordt. Oplossing in mijn geval was de warme koelvloeistof stroom naar de verdamper direct vanaf de warme motor te laten lopen en niet meer retour vanaf de koeling. Hierna liep dat blok als een tierelier en geen gestotter meer. Temperatuur van intredend vloeistof/gas en/of omgevingstemperatuur motorblok is dus zeker van invloed.

Vroeger startten auto's op LPG met de kou daarom ook niet. Uit die tijd komt de zin: "op gas moet je koken" en kreeg LPG zijn stempel opgedrukt. Na intreding van G3 (starten op benzine en pas overschakelen op LPG bij warmere motor) is het pas weer populairder geworden.

Het antwoord op mijn verhaal is dus drieledig:
1. Het kan aan de samenstelling van LPG liggen door bovenstaande genoemde invloeden.
2. Temperatuur van motorblok/temperatuur buiten eventueel in combinatie met motorkoeling.
3. Combinatie van beiden.

jannuis
Geregistreerd lid

Bericht door jannuis » do 11 mar, 2010 21:12

Witte pompen veelal onderste uit het vat zoals ze dat noemen is de kwaliteit toch iets minder, zelf vroeger met vrachtauto minerale oliën gereden, voor Shell en Texaco wel een feit dat LPG een afvalstof is die uit de raffinage overblijft . Hoor wel goeie dingen over Tink (tank ik zelf ook) ik rij probleemloos op benzine en mijn buurman op gas. Ik wil zelf geen gas daar moet je op koken

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 11 mar, 2010 21:54

het is al eens eerder gezegd lpg is om op te rijden en aardgas ook :twisted:

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » do 11 mar, 2010 22:49

Nuttige bijdragen, die laatste 2. Dank u.

Dunderdon
Geregistreerd lid

Re: total gas

Bericht door Dunderdon » za 27 mar, 2010 18:09

Nu, na 3 tankjes Shell is het probleem juist weer erger geworden en heb ik er vandaag maar weer Total ingekiept (Was met 59ct iets goedkoper..)
Zou het dan aan mijn rustige rijstijl liggen?
Het blijft verdomd vervelend!

GHIA
Geregistreerd lid

Re:

Bericht door GHIA » za 27 mar, 2010 18:34

shoplifter schreef:
Vroeger startten auto's op LPG met de kou daarom ook niet. Uit die tijd komt de zin: "op gas moet je koken" en kreeg LPG zijn stempel opgedrukt. Na intreding van G3 (starten op benzine en pas overschakelen op LPG bij warmere motor) is het pas weer populairder geworden.
'daarom ook niet' !

Zelf rij ik al weer meer dan 15 jaar op LPG, altijd starten op LPG, ook als het zwaar vriest.

Geen idee waar dat sprookje vandaan komt!!

Dat is juist het mooie van starten op LPG, er is minder slijtage ...

Dunderdon
Geregistreerd lid

Bericht door Dunderdon » zo 18 apr, 2010 15:35

Wat een ellende met dat gas.
Heb nu het nieuwe rijden afgezworen en laat 'm weer toeren maken.
Resultaat: het bokken is vooralsnog verdwenen.
Me happy!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 18 apr, 2010 21:39

het is ook een gas auto je moet wel gas geven! :lol:

Plaats reactie