Hulp bij T16 op gas
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
Hulp bij T16 op gas
Beste forummers,,
Er komt hoogstwaarschijnlijk een T16 LPT in mijn 99 te hangen,, alleen is er een valkuil. De motor zal op gas moeten kunnen lopen omdat het anders te duur word voor deze arme student. Nou weet ik dat een T16 op gas mogelijk moet zijn, maar houd dit ook starten op lpg in? Op dit moment rijd ik nog met een 2 liter enkele carb rond met meer dan 4 ton op de klok, dit gaat perfect, altijd starten op lpg en nooit op benzine rijden. Ik wil dit ook straks met de T16.
Nou heb ik zelf het volgende al bedacht:
- Intercooler weglaten ivm schade door backfires
- low pressure laten, minder kans op backfire
- Benzineinjectoren afdoppen.
Maar heren, hoe zit het met m'n huidige verdamper en mengstuk? kan ik die behouden? waar moet ik het mengstuk plaatsen voor de t16? moet ik andere verdampers en mengstukkken kopen of alleen een ander mengstuk?
kunnen jullie me helpen aan een lijstje met onderdelen die ik nodig zal hebben? Ik lees iets over verdampers met compensatie? wat houd dit in?
gr
Er komt hoogstwaarschijnlijk een T16 LPT in mijn 99 te hangen,, alleen is er een valkuil. De motor zal op gas moeten kunnen lopen omdat het anders te duur word voor deze arme student. Nou weet ik dat een T16 op gas mogelijk moet zijn, maar houd dit ook starten op lpg in? Op dit moment rijd ik nog met een 2 liter enkele carb rond met meer dan 4 ton op de klok, dit gaat perfect, altijd starten op lpg en nooit op benzine rijden. Ik wil dit ook straks met de T16.
Nou heb ik zelf het volgende al bedacht:
- Intercooler weglaten ivm schade door backfires
- low pressure laten, minder kans op backfire
- Benzineinjectoren afdoppen.
Maar heren, hoe zit het met m'n huidige verdamper en mengstuk? kan ik die behouden? waar moet ik het mengstuk plaatsen voor de t16? moet ik andere verdampers en mengstukkken kopen of alleen een ander mengstuk?
kunnen jullie me helpen aan een lijstje met onderdelen die ik nodig zal hebben? Ik lees iets over verdampers met compensatie? wat houd dit in?
gr
-
brinky
- Donateur

Re: Hulp bij T16 op gas
Je hebt een paar mogelijkheden:
* mengstuk voor de turbo monteren, geen intercooler... het gehele traject vanaf turbo t/m inlaatkleppen ligt dan vol lpg. Als je dan een backfire krijgt gaat het erg hard en heb je kans je turbo zelfs kapot te blazen.
* mengstuk aan de gasklep monteren, intercooler monteren en een verdamper met compensatiedruk gebruiken. Voordeel: je hebt een kleiner traject vol lpg staan... kans op backfire kleiner (doordat het mengsel sneller bij regelt) en mocht er eens een backfire plaatsvinden zit er minder lpg in het traject dus minder schade. Er zijn wel een aantal valkuilen... je moet weten waar je de pickup voor de compensatie vandaan moet halen bijvoorbeeld.
* injectie-achtig systeem zoals bijvoorbeeld KDFi of megasquirt. Nog minder lpg in je inlaattraject en je kunt nauwkeuriger je mengsel bepalen. Hierdoor krijg je een zuinigere auto met meer power. Is eigenlijk wel de meest elegante oplossing... maar ook het meeste werk en hoge aanloopkosten.
Ik heb optie 1 geprobeerd op mijn 99... dat kostte een turbo (na 20k km ongeveer... 3 keer backfire gehad). Optie 2 zit er nu in... en rijdt erg goed, maar heb niet meer dan 150km kunnen rijden vooralleer mijn bak het begaf.
* mengstuk voor de turbo monteren, geen intercooler... het gehele traject vanaf turbo t/m inlaatkleppen ligt dan vol lpg. Als je dan een backfire krijgt gaat het erg hard en heb je kans je turbo zelfs kapot te blazen.
* mengstuk aan de gasklep monteren, intercooler monteren en een verdamper met compensatiedruk gebruiken. Voordeel: je hebt een kleiner traject vol lpg staan... kans op backfire kleiner (doordat het mengsel sneller bij regelt) en mocht er eens een backfire plaatsvinden zit er minder lpg in het traject dus minder schade. Er zijn wel een aantal valkuilen... je moet weten waar je de pickup voor de compensatie vandaan moet halen bijvoorbeeld.
* injectie-achtig systeem zoals bijvoorbeeld KDFi of megasquirt. Nog minder lpg in je inlaattraject en je kunt nauwkeuriger je mengsel bepalen. Hierdoor krijg je een zuinigere auto met meer power. Is eigenlijk wel de meest elegante oplossing... maar ook het meeste werk en hoge aanloopkosten.
Ik heb optie 1 geprobeerd op mijn 99... dat kostte een turbo (na 20k km ongeveer... 3 keer backfire gehad). Optie 2 zit er nu in... en rijdt erg goed, maar heb niet meer dan 150km kunnen rijden vooralleer mijn bak het begaf.
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
beste brinky, wat is een pickup en wat voor compensatie praat je over?
Kun jij je 99 ook starten op lpg met je turbomotor?
Een kdfi of megasquirt gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren want dan stijgen de kosten me toch de kop te boven...
graag blijf ik op de hoogte over jou ervaring met je 99 t16, zou je een lijstje kunnen maken met de onderdelen die je hebt gebruikt? Welk deel van m'n bestaande lpg opstelling kan blijven?
Kun jij je 99 ook starten op lpg met je turbomotor?
Een kdfi of megasquirt gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren want dan stijgen de kosten me toch de kop te boven...
graag blijf ik op de hoogte over jou ervaring met je 99 t16, zou je een lijstje kunnen maken met de onderdelen die je hebt gebruikt? Welk deel van m'n bestaande lpg opstelling kan blijven?
brinky schreef:Je hebt een paar mogelijkheden:
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
bedankt voor je bericht! hier heb ik veel aan!
de injectoren, benzine bijspuiten bij het starten bedoel je dan?
kan backfire alleen voorkomen tijdens starten?
ik heb ook gehoord van een terugslagklep in je luchttoevoer buis, om zo een backfire tegen te houden, bestaat dit echt?
hoe kom ik aan een mengstuk voor de gasklep? kan ik gewoon het mengstuk van een 900 i16 pakken? hoe kom ik aan de compensatieverdamper?
liefst start ik natuurlijk gewoon op lpg zonder poespas met injectoren.
de injectoren, benzine bijspuiten bij het starten bedoel je dan?
kan backfire alleen voorkomen tijdens starten?
ik heb ook gehoord van een terugslagklep in je luchttoevoer buis, om zo een backfire tegen te houden, bestaat dit echt?
hoe kom ik aan een mengstuk voor de gasklep? kan ik gewoon het mengstuk van een 900 i16 pakken? hoe kom ik aan de compensatieverdamper?
liefst start ik natuurlijk gewoon op lpg zonder poespas met injectoren.
willeme 1 schreef:
h pompt turbodruk achter het membraam waardoor deze meer lpg gaat geven, das zo`n beetje een compensatieverdamper (achterlijk woord)
en waarom zou je niet op lpg kunnen starten, de turbo draait dan nog niet hoor
je zou , als je dat graag wilt, een draadje van je startmotor via een relais je injectoren kunnen laten aansturen dan krijgt ie bij het starten dubbelop en heb je geen backfire
als de injectores teminste elektronisch gestuurd worden
wel altijd de minnin van de injectors doorverbinden via dat relais anders heb je vier van die dingen nodig
-
brinky
- Donateur

Starten gaat prima op LPG. Sleutel omdraaien en het gasrelais geeft dan een seconde LPG. Daarna starten en tik-lopen.
Verdamper... ze zijn wel op de markt of je kunt er zelf eentje bouwen op basis van een vialle.
Mengstukje idd van een i16 gebruiken.
Verdamper... ze zijn wel op de markt of je kunt er zelf eentje bouwen op basis van een vialle.
-
Swedespeed
- Geregistreerd lid
brinky schreef:Starten gaat prima op LPG. Sleutel omdraaien en het gasrelais geeft dan een seconde LPG. Daarna starten en tik-lopen.
jaa starten gaat prima op lpg inderdaad, zo start ik nu altijd al... behalve bij warm, dan moet de contactsleutel even 2 x omgezet worden voor extra 'start' gas
mengstukje heb ik dus al, ik heb nu een vialle systeem maar al wel een verouderde.. ik zal eens gaan rondbellen met gasboeren voor zon compensatieverdamper.
alvast bedankt!
meer reacties zijn welkom!
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Er bestaan idd terugslagkleppen die je op een inlaatbuis kan monteren. Ik heb er laatst 1 op de sloop gescoord.
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
http://www.saabclub.nl/index.php?option ... Itemid=101
"Gas' wordt niet genoemd maar mogelijk komt het toch aan bod?
"Gas' wordt niet genoemd maar mogelijk komt het toch aan bod?
-
Azul
- Geregistreerd lid
We praten hier over het inbouwen van gas in een T16 met LH (elektronische injectie) en niet over een K-jet (mechanische injectie)
-
Lennart.
- Geregistreerd lid
ik heb zelf gas injectie systeem van Landi, rij er nu al iets meer als 60 duizend km mee, gewoon vol vermogen no problemo.
het gaat dan om een T16 met 261 pk. echter start ik wel op benzine en rij ik daarop tot het kvs 40 graden is. op de een of andere manier functioneert het systeem dan het beste. doordat gas injectie een aparte computer heeft waarmee je de injectoren kunt aansturen is het heel erg goed te doen. er is nu zelfs een nieuw syysteem dat nof beter is voor een t16. wat dat precies was weet ik niet maar het kon nog beter reageren met lambda etc.. ( ik zou denken in de trand van dat de computer nog meer kan bijleren oid..)
het gaat dan om een T16 met 261 pk. echter start ik wel op benzine en rij ik daarop tot het kvs 40 graden is. op de een of andere manier functioneert het systeem dan het beste. doordat gas injectie een aparte computer heeft waarmee je de injectoren kunt aansturen is het heel erg goed te doen. er is nu zelfs een nieuw syysteem dat nof beter is voor een t16. wat dat precies was weet ik niet maar het kon nog beter reageren met lambda etc.. ( ik zou denken in de trand van dat de computer nog meer kan bijleren oid..)