LPG en Parkeren (garage) in Brussel

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
The Adder
Geregistreerd lid

LPG en Parkeren (garage) in Brussel

Bericht door The Adder » di 04 mei, 2010 15:17

Ben van plan om morgen een dagje naar Brussel te gaan.
Nu even van te voren het centrum verkent i.v.m. het parkeren van de auto.
Is niet gemakkelijk, vooral door de weeks is een vrij plekje in de open lucht moeilijk te vinden, blijkt.
Dan maar een parkeergarage dacht ik zo, €2,40 per uur maar je staat wel droog :wink:
Nog even een check gedaan i.v.m. de LPG installatie en kreeg dit als antwoord terug:
Beste klant,

Om technische redenen zijn de auto's met een LPG-installatie niet toegestaan in onze parkings in Brussel.

Met vriendelijke groeten,
SA INTERPARKING NV
M.a.w. INTERPARKING parkeergarages wijgeren LPG auto 'om technische redenen'. Nu blijkt ongeveer 80% van de parkeergarages eigendom van INTERPARKING te zijn, dus dat schiet niet op.

Iemand nog een goede tip waar we in de buurt van het centrum kunnen parkeren met een LPG installatie?
(P.S. Buiten het centrum parkeren is geen optie omdat we met wat oudere mensen onderweg zijn, anders weet ik dat je bij het Atomium goed kan parkeren)

sprankel
Geregistreerd lid

Re: LPG en Parkeren (garage) in Brussel

Bericht door sprankel » di 04 mei, 2010 17:10

Wettelijk gezien mag je ondergronds parkeren echter de parkeerbedrijven zelf mogen wel indien zij dit willen auto's met lpg verbieden.

In de praktijk komt het erop neer dat je nergens in België ondergronds mag parkeren hoewel er soms met installaties van na 2001 geparkeerd mag worden (staat dan in heel kleine lettertjes op het lpg verbod teken)

Nu, zelf wonende in België en rondrijdend met lpg, ik heb mij er nog nooit iets van aangetrokken. En ik zet mij maandelijks 3 keer ondergronds. Ik heb geen lpg sticker hangen dus het enige waar je het aan zou kunnen zien is de extra tankdop.

Nu zowel de tankdop als de sticker indien van toepassing kun je verbergen door met je gat naar de muur te parkeren. En ik ken mensen die wel een sticker hadden en die er zich ook nooit iets van aantrokken.

Conclusie, het mag niet maar er word niet op gecontroleerd.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 04 mei, 2010 22:09

Zal wel een verzekeringstechnische reden voor zijn dat ze zich hiermee in willen dekken.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 04 mei, 2010 22:11

Andere verzekering zoeken... In NL is LPG in een parkeergarage geen probleem, waarom in B wel?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 04 mei, 2010 22:12

Houdt het 'maar' op een andere wetgeving. :idea:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 04 mei, 2010 22:31

http://brandveilig.be/wp-content/dossie ... arages.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

voor de mensen zonder acrobat reader op hun pc hier even integraal de tekst:
DISCUSSIE LPG-WAGENS IN ONDERGRONDSE PARKINGS
Mag men een voertuig met LPG in een ondergrondse parking parkeren?
Tot op heden verbieden talrijke gemeentelijke en privé-reglementen de toegang van voertuigen
met LPG in ondergrondse parkings en garages. Dit verbod, dat men vroeger ook terugvond in
artikel 5.15.0.5 van het VLAREM (geschrapt op 8-11-2002) en in talrijke bouw-, uitbatings- en
milieuvergunningen in België, is te verklaren door het ontploffingsgevaar dat een eventuele
gaslek inhoudt. Ter herinnering: in geval van een lek kunnen de LPG-gassen, zwaarder dan lucht,
niet ontsnappen uit een ondergrondse ruimte (kelder, garage).

Nieuwe en oude LPG installaties.
In de LPG installaties zijn er 2 soorten die sterk verschillen in kwaliteit, veiligheid en wettelijke
bepalingen. Installaties geplaatst vóór 01 juli 2001 en de installaties die zijn geplaatst na deze
datum. De wetgever heeft op dat moment nl. de volledige wetgeving aangaande inbouw,
installateurs ed. volledig gewijzigd. Dit is een hele verbetering geweest voor de LPG rijder op
gebied van rechtszekerheid en veiligheid.

Waar verschillen de nieuwe LPG installaties van de oude ?
[...]Deze nieuwe installaties zijn voorzien van
alle mogelijke veiligheidsonderdelen en systemen die goedgekeurd zijn door de VN(Verenigde
Naties). Zij zijn standaard voorzien van een 80% vuller en een elektrische afnamekraan Zij zijn
tevens ingebouwd door erkende installateurs die door de overheid uitgebreid zijn getest op hun
kennis, wat een kwaliteit van inbouw garandeert. Het is tevens zo dat de installateur rechtstreeks
juridisch aansprakelijk kan gesteld worden voor eventuele fouten van de LPG inbouw.

Aanpassingen voor alle “oude“ LPG installaties?
Deze wagens moeten met terugwerkende kracht voorzien worden van een 80% vuller en
elektrische afnamekraan. Deze 2 onderdelen worden geplaatst in de tank van de LPG installatie.
De 80% vuller zorgt ervoor dat de tank nooit met meer dan 80% kan gevuld worden met
vloeibaar LPG. Waarom? Wel, bij uitzetting van de vloeistof (bv. door een temperatuurstijging) zal
de 20% LPG in dampvorm de verhoogde druk die dat met zich meebrengt opvangen en dit tot
een bepaalde grens. Wordt deze grens bereikt dan gaat er een
veiligheidsklep open die de druk, gecontroleerd, laat zakken zodat de tank nooit kan scheuren
door te hoge druk. Op dat moment ontsnapt er een zeer kleine hoeveelheid LPG via de
veiligheidsklep. Voor de montage van de 80% vuller kon de tank 100% gevuld worden met LPG
in vloeistofvorm. Bij een temperatuursstijging zet ook de vloeistof uit en daar vloeistof nauwelijks
samendrukbaar is werd zeer snel de limiet aan druk bereikt, waarna de veiligheidsklep open gaat
en LPG “in vloeibare vorm“ uit de tank stroomt. De hoeveelheid LPG die ontsnapte was
voldoende om de omgevingslucht te verzadigen en er ontstond ontploffingsgevaar. Tevens
gebeurde het regelmatig dat door de verdamping van het vloeibare gas de veiligheidsklep
bevroor, en dus open bleef staan waardoor al het LPG in de tank ontsnapte. Dit resulteerde in
een zeer gevaarlijke situatie.

[.....]

De laboratoriumproef
[... relaas test, is te lang dus weggehaald....]

Besluit : een gastank is veiliger dan een dieseltank of een benzinetank.
Wanneer men dezelfde proef zou doen met een dieseltank of nog erger met een benzinetank
dan laat het gevolg zich al raden. Men kan dus onomwonden stellen dat een LPG installatie,
voorzien met beide veiligheidsonderdelen en voorzien van de E..R67-01 keuring op de tank,
veiliger zijn dan benzine of dieselwagens. Dit wordt namelijk dagelijks getest in het laboratorium.

Vlaamse regering schrapt ondergronds parkeerverbod LPG-wagens (08/11/02).
De Vlaamse regering heeft het toegangsverbod voor LPG-voertuigen tot ondergrondse parkings
uit de Vlarem-milieuwetgeving geschrapt. Dat heeft ze op 8 november 2002 beslist om het
gebruik van milieuvriendelijke brandstof te stimuleren. Volgens minister van Leefmilieu Vera Dua
zijn de veiligheidsnormen voor LPG-installaties in de voertuigen zodanig verstrengd dat een
schrapping van het verbod niet tot verhoogde risico's leidt. Deze wijzing van de reglementering
kadert in het beleid van de Vlaamse regering om het gebruik van LPG als milieuvriendelijke
brandstof te stimuleren. (Bron: Febiac v.z.w. )

Waarom mag men dan nu nog niet in ondergrondse parkeergarages parkeren?
Wat houdt de uitbaters van ondergrondse parkeergarages dan nog tegen? De wetgeving, neen.
Er is op geen enkel document iets terug te vinden aangaande een verbod voor wagens op LPG in
ondergrondse garages.

De verzekeringen, plaatselijke brandweercommandanten en de parkeeruitbaters zitten hier voor
iets tussen.
Er is namelijk een verplichting om bij ondergrondse parkeergarages sensoren te
plaatsen die gassen in dampvorm kunnen detecteren. Stel dat er een voertuig staat geparkeerd
dat een grote benzinelek heeft. Hierdoor kan er brandgevaar ontstaan. Door sensoren te
plaatsen die deze gassen detecteren kan men het brandgevaar snel ontdekken en
dienaangaande anticiperen. Deze sensoren zijn geplaatst in het plafond omdat gassen van
benzine, CO, diesel, e.a. lichter zijn dan lucht en dus steeds naar het plafond stijgen.
LPG is
zwaarder dan lucht waardoor het zich anders gedraagt en de parkeeruitbater zal zich dus
verplicht zien sensoren te plaatsen een 15-tal cm boven de grond.
Ook de verluchting zal moeten
aangepast worden. Natuurlijk kan men zich de vraag stellen, dat wanneer alle LPG wagens zijn
voorzien van een elektrische afnamekraan en 80% vuller,hoe er een lek bij een LPG installatie kan
ontstaan die groot genoeg is dat er ontploffingsgevaar zou kunnen bestaan. In Nederland waar
men de verplichting van 80% vuller en elektrische afnamekraan reeds kent van 1989 en er geen
enkel verbod bestaat op parkeren in ondergrondse parkings is er tot op heden nog geen enkel
ongeval geweest te wijten aan LPG lekkage. Maar zelfs het plaatsen van sensoren kan de
toelating van LPG wagens niet bemoeilijken. De prijs van deze sensoren is namelijk zeer laag
(ongeveer 125 Euro/stuk).
Bron: BEL-LPG

Onlangs heeft Dhr Dewael in de lacune van de wet voorzien in zijn
‘Ontwerp tot Koninklijk Besluit betreffende de maatregelen voor de preventie van
ontploffing en brand waaraan de gesloten gebouwen moeten voldoen om LPG voertuigen
te parkeren’.

Met de goedkeuring van dit ontwerp zou de volledige problematiek geregeld worden.
In parkeergarages waar alle wettelijke maatregelen voor toelating van LPG wagens genomen
zijn, worden LPG wagens toegelaten.
Parkeergarages die niet in orde zijn met deze wetgeving blijven taboe voor LPG wagens.
Kortom... er is eigenlijk geen fatsoenlijke reden waarom parkeren wettelijk niet zou mogen, commercieel is er ook geen beletting om alarmmelders te plaatsen die ook LPG kunnen detecteren, blijft over ... onwil.

In incomepetent Belgie geen verrassing.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 04 mei, 2010 22:33

Ik besef net dat topicstarter spreekt over de Brusselse positie, en dat ik een quote oplepel over de Vlaamse regelgeving.

Belgie.. zucht.. het bestaat niet eens. :D

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » wo 05 mei, 2010 0:03

jelger schreef:Ik besef net dat topicstarter spreekt over de Brusselse positie, en dat ik een quote oplepel over de Vlaamse regelgeving.

Belgie.. zucht.. het bestaat niet eens. :D
België is wat politiek betreft het schoolvoorbeeld over hoe het niet moet. Alleen al de regering is de grootste soep die je kunt bedenken.

[offtopic]

Even samenvatten,

-juni 2007: verkiezingen
-194! dagen ruzie over hoe de regering er moet uitzien en hoe de communautaire problemen moeten worden aangepakt
-de vorige regering word teruggeroepen als interim regering, ondertussen gaat de ruzie gewoon door.
-maart 2008, eindelijk een regering, Leterme 1
-juli 2008, 2 maand later, regering leterme 1 dient zijn ontslag in maar word geweigerd door de koning maar feitelijk is er geen regering meer, ruzie is weer volop op gang
-december 2008, koning aanvaard alsnog het ontslag van regering Leterme 1
-december 2008, er word een nood regering op gericht namelijk regering Van Rompuy, de ruzie neemt af maar blijft bestaan
-november 2009, Van Rompuy gaat naar de regering van de EU en dient zijn ontslag in.
-november 2009, Leterme 2 word gesticht op voorwaarde dat tegen pasen 2010 alle communautaire problemen van de baan zijn (of maw, de ruzie laait weer op)
-april 2010, ruzie is nog altijd niet voorbij Leterme 2 neemt ontslag
-heden, geen regering en waarschijnlijk heel binnenkort vervroegde verkiezingen

[/offtopic]

Maar om even terug te komen, de tekst die je gepost hebt is van toepassing voor zowel Vlaanderen, Brussels gewest en Wallonië :)

roelf1974
Geregistreerd lid

Bericht door roelf1974 » wo 05 mei, 2010 18:42

Voor welle hier goan schelden... :wink:

Is al lang een heikel punt, LPG (ook de nieuwe systemen) en ondergrondse garages. DUS: de bovengrondse parking van Interparking! :-)

Ik denk dat je in de parking in de schildknaapsstraat wel binnenmag (enfin, stond ik toch al vaak, en ik let wel op die sticker, normaal...). Bijna altijd plaats, helemaal in het centrum (naast Munt en Brouckère). De parking in de Dansaertstraat is ook bovengronds, maar daar ben ik minder zeker van of je dat mag.

Maar misschien lees je dit te laat...

Roel.

The Adder
Geregistreerd lid

Bericht door The Adder » ma 10 mei, 2010 9:12

Bedankt allemaal!

i.p.v. een parking toch voor een plektje in de openlucht gekozen: Nieuwe Graanmarkt was het doel.
Op de weg hierna toe over de Timmerhoutkaai gereden. Hier waren nog volop parkeerplekken vrij (Woensdagmiddag 15:00), LPG natuurlijk geen probleem en 100% GRATIS! Vanaf hier is het slechts 10 min lopen naar de Grote Markt, en sta je dus midden in Brussel!

Misschien geluk gehad maar de volgende keer ga ik toch weer voor een plek in de open lucht en anders is inderdaad een bovengrondse parking ook een goed alternatief.

Plaats reactie