G3 voor 9000
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
G3 voor 9000
Heb gezocht en vind geen uitsluitsel: Komt een 9000 in aanmerking voor G3-keurkerk?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: G3 voor 9000
Ligt aan het modeljaar en de SAAB 9000 waar ik in rij heeft in elk geval wel een g3-installatie. 
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
[]Top - zijn er behalve modeljaar (welk(e))? ook bepaalde motoriseringen wel/niet geschikt?
-
9000-95
- Donateur

moet vanaf pakweg 1995 lukken op iedere 9000 en met iedere motorisering.
Praat eens met een gasinbouwer, die kan je alles vertellen.
Praat eens met een gasinbouwer, die kan je alles vertellen.
-
robertw
G3 en >MY96 2.x LPT is de ultieme combinatie, ik spreek uit ervaring!
/rw
/rw
-
Roger
- Geregistreerd lid
je moet er wel opletten dat de installatie het motorvermogen aankan als je een FPT, Aero of getunde uitvoering hebt. Maar ook dat kan de gasboer je vertellen.
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
De tiende positie van het chassisnummer moet minstens een T zijn (=MY1996), dan voldoet de auto aan de 94-12 norm, en kan je een G3 keurmerk krijgen.
Dat is de officiële lezing een paar jaar geleden, maar intussen heb ik veel oudere 9000 met G3 gezien, dus die regel is flexibel
Dat is de officiële lezing een paar jaar geleden, maar intussen heb ik veel oudere 9000 met G3 gezien, dus die regel is flexibel
BV Auto Import Maatschappij AIM schreef: Geachte heer Frikandel, Graag bedanken wij u voor uw e-mail waarin u informeert naar de Euronorm 94-12 in verband met toepassing G3 subsidie. Of uw Saab aan deze norm voldoet hangt af van het modeljaar. Dit kunt u vinden in het VIN nummer (Chassisnummer). De 10e positie moet minstens een "T" zijn (modeljaar 1996)
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
Helder - betekent dus dat zelfs (einde) bouwjaar 1995 in aanmerking zou komen.nelfrikandel schreef:De tiende positie van het chassisnummer moet minstens een T zijn (=MY1996), dan voldoet de auto aan de 94-12 norm, en kan je een G3 keurmerk krijgen. Dat is de officiële lezing een paar jaar geleden, maar intussen heb ik veel oudere 9000 met G3 gezien, dus die regel is flexibel
-
Injectie
- Moderator
Mijn ervaring is iets anders....... G3 en >MY96 2,3 Aero getuned is ultiem. Rij er per werkdag 200 KM mee.robertw schreef:G3 en >MY96 2.x LPT is de ultieme combinatie, ik spreek uit ervaring!
/rw
-
Arwin
- Geregistreerd lid
Wij hebben een gloednieuwe Vialle installatie laten inbouwen in de 9000 2.0i van 1994.
Het hangt volgens de inbouwer af van het motortype, te herkennen aan het motornummer.
Omdat we een nieuwere motor hebben (modeljaar 1995) kon hij op G3 kenteken.
Werkt perfect overigens.
succes
Het hangt volgens de inbouwer af van het motortype, te herkennen aan het motornummer.
Omdat we een nieuwere motor hebben (modeljaar 1995) kon hij op G3 kenteken.
Werkt perfect overigens.
succes
-
9000-95
- Donateur

Reken op een dikke 2 mille voor inbouw van een G3 in een lpt/fpt. Daarmee heb je een standaard installatie met sequentiele injectie (prins, vialle, ....) en daarmee kan je meestal tot ca 200pk gaan op een viercylinder. Voor een i-tje zal G3 waarschijnlijk op hetzelfde bedrag neerkomen, installatie is hetzelfde in principe. Wel goedkoper is een simpele G2 in een i-tje met mengstuk, maar dan zit je weer met hogere belasting, een hoger verbruik doordat de mengselvorming slechter is, vermogensverlies en een auto met nul restwaarde, want dikke lpg auto's zonder G3 zijn onverkoopbaar (9000 i-tjes zijn dat zowieso al).
Persoonlijk zou ik niet voor een i-tje gaan, als ik zo'n bedrag in een auto stop dan liever in eentje waar je met een grijns in rondrijdt en voor de prijs hoef je de turboversies niet te laten staan vandaag de dag.
Zelf inbouwen kan, is met G2 vrij simpel. Netjes inbouwen volgens de normen en dan bij de rdw laten keuren volstaat, zo was het althans een jaar geleden nog wel. Je kan zelfs een 2ehands installatie gebruiken, mits er bepaalde keurmerken opstaan en een aantal onderdelen (oa vulslang) moeten nieuw zijn. De RDW kan je de exacte eisen vertellen.
G3 is lastiger gekeurd te krijgen omdat je daarvoor een G3 certificaat nodig hebt en dat kunnen alleen erkende lpg inbouwers in Nederland afgeven. De kans dat je een inbouwer bereid vindt zo'n certificaat af te geven op een installatie die hij niet zelf heeft ingebouwd (lees: waar hij zelf niets aan heeft verdiend) is nihil, of je moet connecties hebben. Zelfde probleem speelt als je een installatie in het buitenland laat inbouwen.
Mooiste is en blijft een 9000 kopen waar G3 al inligt, dan ligt het omslagpunt bij ca 7000km per jaar. Maar een 9000 op G3 én in goede staat is een zeldzaamheid die je maar zelden te koop ziet staan helaas...
Persoonlijk zou ik niet voor een i-tje gaan, als ik zo'n bedrag in een auto stop dan liever in eentje waar je met een grijns in rondrijdt en voor de prijs hoef je de turboversies niet te laten staan vandaag de dag.
Zelf inbouwen kan, is met G2 vrij simpel. Netjes inbouwen volgens de normen en dan bij de rdw laten keuren volstaat, zo was het althans een jaar geleden nog wel. Je kan zelfs een 2ehands installatie gebruiken, mits er bepaalde keurmerken opstaan en een aantal onderdelen (oa vulslang) moeten nieuw zijn. De RDW kan je de exacte eisen vertellen.
G3 is lastiger gekeurd te krijgen omdat je daarvoor een G3 certificaat nodig hebt en dat kunnen alleen erkende lpg inbouwers in Nederland afgeven. De kans dat je een inbouwer bereid vindt zo'n certificaat af te geven op een installatie die hij niet zelf heeft ingebouwd (lees: waar hij zelf niets aan heeft verdiend) is nihil, of je moet connecties hebben. Zelfde probleem speelt als je een installatie in het buitenland laat inbouwen.
Mooiste is en blijft een 9000 kopen waar G3 al inligt, dan ligt het omslagpunt bij ca 7000km per jaar. Maar een 9000 op G3 én in goede staat is een zeldzaamheid die je maar zelden te koop ziet staan helaas...
-
Arwin
- Geregistreerd lid
wij hebben de installatie laten inbouwen bij 160.000 op de teller en rijden 40.000+km per jaar.
waarde auto en gasinstallatie dus redelijk gelijk.
gezien het aantal kilometers dat wij rijden en de verwachte levensduur kon het voor ons dus makkelijk uit; we maken al een poosje winst.
(zelf inbouwen was voor ons geen optie, lekker alles laten regelen)
succes bij zoeken/bouwen/aankopen
waarde auto en gasinstallatie dus redelijk gelijk.
gezien het aantal kilometers dat wij rijden en de verwachte levensduur kon het voor ons dus makkelijk uit; we maken al een poosje winst.
(zelf inbouwen was voor ons geen optie, lekker alles laten regelen)
succes bij zoeken/bouwen/aankopen