Bevriezen LPG verdamper - raadsel

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
snuffel
Geregistreerd lid

Re: Bevriezen LPG verdamper - raadsel

Bericht door snuffel » vr 28 mei, 2010 11:49

ik heb de temperaturen van de radiator een keertje opgemeten:

op 1,000rpm en ventilator al paar keer opgestaan:
Links boven: 50°
middden boven: 35°
rechts boven: 45°
Links midden: 95°
midden midden: 95°
rechts midden: 95°
links onder: 92°
midden onder: 92°
rechts onder:92°

op een tijdje 3,500 rpm wat later:
Links boven: 45°
middden boven: 25°
rechts boven: 55°
Links midden: +100°
midden midden: +103°
rechts midden: +100°
links onder: +100°
midden onder: +103°
rechts onder: +100°

Dus zoals je ziet: op 1,000 toeren bovenaan tot de helft frisser, maar dan geen problemen met overkoken en temperatuurverlies interieur of aan verdamper
maar op 3,500 toeren: een nog groter verschil op radiator boven tov rest (zelfs tot over kookpunt) en dan wel overkoken bij expantievat en temp daling bij verdamper en interieur

dus ik vermoed dat er in de radiator een kookpunt ontstaat dat voor de extra lucht zorgt en zo geen doorstroming meer.
Maar hoe komt het dat hij daar op benzine geen merkelijk probleem van maakt (behalve dat de tempsensor in dashboard hoog in het groen staat?) en op LPG wel?

Is mijn conclusie: een nieuwe radiator steken een logische redenering? Die er nu insteekt is een gietijzeren en is van 2008.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » vr 28 mei, 2010 13:48

Is dit gemeten met de dop van het expansievaatje? een vloeistof onder druk gaat bij een hogere temperatuur pas koken. Verder zal het kookpunt van koelvloeistof ook vast anders zijn dan dat van water. Of de koelvloeistof ook echt kookt in je radiateur zou ik niet durven zeggen.

De thermostaat opent bij 89 graden, dan loopt er vloeistof door de radiateur van 89 graden of hoger, 100 graden is dan niet heel raar als je dat meet. Je ziet dat bovenin de radiateur van rechts naar links toe de temperatuur zakt en dan weer toe neemt. Er wordt gekoeld maar aan het einde neemt de temperatuur weer toe, waarschijnlijk doordat de rest van de radiateur niet goed koelt en het daar weer met elkaar mengt. Ook zal de koude koelvloeistof naar beneden zakken en de warme omhoog.

Een radiateur uit 2008 is niet heel erg oud, die zou naar mijn idee nog goed moeten functioneren. Ik weet niet hoe die er bij staat?

snuffel
Geregistreerd lid

Bericht door snuffel » zo 30 mei, 2010 18:22

Rhinobirds schreef:
Een radiateur uit 2008 is niet heel erg oud, die zou naar mijn idee nog goed moeten functioneren. Ik weet niet hoe die er bij staat?
Wel, deze heeft hier en daar een aantal vinnen die wat roest vertonen, maar niet extreem veel. (ooit eens tegen gestoten toen we de koppeling vervangen hebben.
Maar geen lekkages.

gudmund99
Geregistreerd lid

Bericht door gudmund99 » ma 31 mei, 2010 1:39

Mijn 99 stond destijds VERKEERD stationair afgesteld, d.w.z. de afstelschroef op de verdamper zo ver mogelijk UIT- i.p.v. IN-gedraaid.
Hij liep desondanks mooi, maar doordat ie hierdoor teveel LPG kreeg bevroor de verdamper bij warm weer en met de caravan erachter.
De bevriezing van de verdamper gebeurde soms na 5 km, soms ook pas na 50 km.
Ik heb me destijds rot gezocht.
Controleer het maar even, dan heb je dat ook uitgesloten.
Succes verder!

snuffel
Geregistreerd lid

Bericht door snuffel » do 10 jun, 2010 11:03

Heb de waardes eens gemeten op een radiator van andere saab, maar met een goed werkende koeling:

de radiator geeft in alle stukken ongeveer dezelfde temperatuur aan.
Net na opspringen radiator: tussen de 84 en de 88 graden.
Net voor het opsringen van radiator: net over de 90 graden.
Dus duidelijk net op het omschakelpunt thermostaat.

Blijft het probleem: zoeken waarom bij de mijne de abnormale waardes in radiator?
Wat is oorzaak en wat is gevolg?
Is bevriezen verdamper een gevolg van abnormale waardes radiator of andersom?
Of is er nog iets anders vreemd aan de hand met koelsysteem dat oorzaak is van beide dingen?

snuffel
Geregistreerd lid

Bericht door snuffel » zo 04 jul, 2010 17:51

Om het geheel af te ronden: de oplossing bleek toch een nieuwe radiator te zijn. Dus met zo'n 150 euro is het geheel weer opgelost.
Wel vreemd om vast te stellen dat vorige radiator het geen 2 jaar heeft volgehouden.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 14 jul, 2010 12:54

hoe is de staat van je koelwatersysteem, schoon? Ik vermoed dat je radiator verstopt is geraakt door vervuilingen in je koelwater. Als je koelwatersysteem dus niet goed is doorgespoeld kan je nieuwe radiator natuurlijk ook weer snel verstopt zitten...

Plaats reactie