HELP: verdamper Impco bevroren! SLOTJE

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Jaap900i
Donateur
Donateur

HELP: verdamper Impco bevroren! SLOTJE

Bericht door Jaap900i » wo 08 sep, 2010 17:46

Vandaag gebeurde hetzelfde als vorige week: motor haperde op gas, sloeg af en was niet meer ana te krijgen. Gelukkig wel op benzine. thuisgekomen een klein onderzoekje, moest toch even de olie checken. Motorkap open, waarna ik tot mijn stomme verbazing zag dat de verdamper (dat dikke ronde apparaat tussen het linkerspatbord en de motorruimte... :oops: ) stijf bevroren was, of in elk geval voorzien was van een dikke laag ijs en steenkoud.

Wat kan er aan de hand zijn / wat moet ik doen?

Alvast bedankt!

brinky
Donateur
Donateur

Re: Help: verdamper Impco bevroren!

Bericht door brinky » wo 08 sep, 2010 17:48

Zit er nog koelvloeistof in?

Jaap900i
Donateur
Donateur

Re: Help: verdamper Impco bevroren!

Bericht door Jaap900i » wo 08 sep, 2010 17:49

Jemig, daar is 'ie weer. :roll: Niets te doen in je Saabhol? :lol: (ff vloeistof checken...)

Lekker dan: nope, geen druppel gok ik. Temperatuurlampje reageert niet, net als het olielampje trouwens, iets te weinig olie in de motor. Is er een noodoplossing tot ik morgen koelvloeistof heb?

Wat gebeurt er met de verdamper, dat 'ie bevriest, terwijl de motor niet wordt gekoeld? (Hier spreekt een bouwkundige... :idea: )

jelger
Geregistreerd lid

Re: HELP: verdamper Impco bevroren!

Bericht door jelger » wo 08 sep, 2010 20:25

voor de verdamper/lpg acteert het motor koelwater als verwarmer, om te voorkomen dat de verdamper bevriest. Om dat te begrijpen moet je werktuigbouw loslaten, maar natuurkundige fysica toepassen. Lpg wordt onder druk bewaard waardoor het vloeibaar is en geen gas. Daardoor daalt de temp onder vriespunt zodra je dat loslaat onder atmosferische druk. In verdamper gaat de druk eraf om te .. Verdampen.. de omgevingstemp daalt door de menging die daar ontstaat en aanwezige waterdampen doen etc doen het werk met bevriezen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 08 sep, 2010 21:20

je kon het ook verwijderen hoor... ja nu niet meer met mijn reactie eronder. :lol:
als je de laatste reageerder bent staat er een kleine knop met kruisje naast de wijzig knop..

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » wo 08 sep, 2010 23:12

Bouwkundige, geen werktuigbouwkundige... :mrgreen: Toch kan ik je uitleg goed volgen Jelger, bedankt daarvoor. Ik heb een lege deodorantspuitbus in het hoofd, waarmee je blijft spuiten. Krijg je een heel koude hand van. Dat blijkt straks vast een ander principe te zijn... :)

Koelvloeistof in huis, om 06.00 u even bijvullen, en dan ontdekken dat het er aan de onderkant weer net zo hard uitloopt... Ik zie het wel, hoop dat het meevalt. Onderliggend probleem verhelpen en dan kunnen we weer ....
:O: Dank Jelger & Jan WIllem!

Plaats reactie