verwarming inlaatlucht

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Twitter
Geregistreerd lid

verwarming inlaatlucht

Bericht door Twitter » do 23 sep, 2010 22:39

Beste,

mijn classic is alleen uitgerust met lpg. Het benzinesysteem is verwijderd.
Nu weet ik dat bij een turbo de inlaatlucht of via een slang bij de uitlaatbochten of via een slang naar buiten toe wordt aangezogen. Ertussen zit een klep met bimetaal (?) gemonteerd die de inlaatluchttemperatuur regelt.

Bij mij is nu deze klep geblokkeerd; er wordt alleen lucht via de slang bij de uitlaatbochten aangezogen; maar dan wel via een kort stukje.

Is dit een normale modificatie? Het lijkt me nl dat nu de inlaatluchttemperatuur kan varieren met de warmte die de motor afgeeft.

Of is dit bewust gedaan vanwege het beter verdampen van het gas? (er is een eenvoudige verdamper gemonteerd)

brinky
Donateur
Donateur

Re: verwarming inlaatlucht

Bericht door brinky » do 23 sep, 2010 23:12

Bij LPG wordt die klep bewust vastgezet.

Twitter
Geregistreerd lid

Bericht door Twitter » do 23 sep, 2010 23:33

Met welke reden JW?
En is een kort stukje buis dan voldoende?
Ik had nl het idee dat ik meer geluid/ resonantie hoor...

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » za 25 sep, 2010 11:49

Ik neem aan dat jij de aanzuiging van de lucht bedoelt richting de motor.

Normaliter zorgt deze klep ervoor dat in de winter de motor sneller opwarmt op benzine. Tevens voorkomt het ijsvorming in de carburateur of gasklephuis.

De reden dat men de koud/warm luchtstand vastzet bij lpg is dat het de bedoeling is om zo koud mogelijke lucht naar binnen te halen.
Dit voor het behoud van de kleppen. Tevens is de motor lastig goed af te stellen als de luchtklep vrij beweegt tussen de koud/warm stand. Heeft met luchthoeveelheid en restrictie te maken. Lekker laten zitten zoals het nu zit. Known goodie.

Twitter
Geregistreerd lid

Bericht door Twitter » za 25 sep, 2010 15:52

de bedoeling is om zo koud mogelijke lucht naar binnen te halen
Ehh... De motor haalt nu zijn " koude" lucht vanuit de motorruimte (met een kort stukje aanzuigbuis). Dan wordt die inlaatlucht toch vanzelf warmer (met het stijgen van de temperatuur van de motor)? :-S+
Als het zo koud zou moeten zijn, kan ie toch beter de lucht van buiten aanzuigen?
En als het zo koud is, dan krijg je toch juist ijsvorming in de winter? :-S+

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » za 25 sep, 2010 20:43

Twitter. Zo was het bij mij ook. Ik neem aan dat je een MY82/83 hebt. Ik heb het luchtfilter uit een MY86 gemonteerd. Nu zuigt hij de lucht aan de zijkant aan (links).

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 25 sep, 2010 22:26

Bij LPG mag de lucht niet voorverwarmd worden. in mijn '79 96 zit de luchtinlaat dan ook 180 graden gedraaid, d.w.z. rechts voor de accu ipv bij de linker uitlaat, waar hij bij benzine zit.
En als het zo koud is, dan krijg je toch juist ijsvorming in de winter?
Nee, echt koude lucht is droog, bevat weinig waterdamp, er condenseert dus niets, dus geen ijsvorming. IJsvorming krijg je bij temperaturen van +10 tot 0 graden, vooral bij carburateurmotoren op benzine.

Een LPG verdamper is aangesloten op het koelwatercircuit, niet om te koelen maar om te verwarmen (voor verdampen is warmte nodig).

charles1
Geregistreerd lid

Bericht door charles1 » wo 29 sep, 2010 9:36

de aanzuigbuis ALTIJD 180 graden tegen de rijrichting plaatsen.......

Plaats reactie