Beste,
mijn classic is alleen uitgerust met lpg. Het benzinesysteem is verwijderd.
Nu weet ik dat bij een turbo de inlaatlucht of via een slang bij de uitlaatbochten of via een slang naar buiten toe wordt aangezogen. Ertussen zit een klep met bimetaal (?) gemonteerd die de inlaatluchttemperatuur regelt.
Bij mij is nu deze klep geblokkeerd; er wordt alleen lucht via de slang bij de uitlaatbochten aangezogen; maar dan wel via een kort stukje.
Is dit een normale modificatie? Het lijkt me nl dat nu de inlaatluchttemperatuur kan varieren met de warmte die de motor afgeeft.
Of is dit bewust gedaan vanwege het beter verdampen van het gas? (er is een eenvoudige verdamper gemonteerd)
verwarming inlaatlucht
-
- Geregistreerd lid
Re: verwarming inlaatlucht
Met welke reden JW?
En is een kort stukje buis dan voldoende?
Ik had nl het idee dat ik meer geluid/ resonantie hoor...
En is een kort stukje buis dan voldoende?
Ik had nl het idee dat ik meer geluid/ resonantie hoor...
-
karel koekjes
- Geregistreerd lid
Ik neem aan dat jij de aanzuiging van de lucht bedoelt richting de motor.
Normaliter zorgt deze klep ervoor dat in de winter de motor sneller opwarmt op benzine. Tevens voorkomt het ijsvorming in de carburateur of gasklephuis.
De reden dat men de koud/warm luchtstand vastzet bij lpg is dat het de bedoeling is om zo koud mogelijke lucht naar binnen te halen.
Dit voor het behoud van de kleppen. Tevens is de motor lastig goed af te stellen als de luchtklep vrij beweegt tussen de koud/warm stand. Heeft met luchthoeveelheid en restrictie te maken. Lekker laten zitten zoals het nu zit. Known goodie.
Normaliter zorgt deze klep ervoor dat in de winter de motor sneller opwarmt op benzine. Tevens voorkomt het ijsvorming in de carburateur of gasklephuis.
De reden dat men de koud/warm luchtstand vastzet bij lpg is dat het de bedoeling is om zo koud mogelijke lucht naar binnen te halen.
Dit voor het behoud van de kleppen. Tevens is de motor lastig goed af te stellen als de luchtklep vrij beweegt tussen de koud/warm stand. Heeft met luchthoeveelheid en restrictie te maken. Lekker laten zitten zoals het nu zit. Known goodie.
-
- Geregistreerd lid
Ehh... De motor haalt nu zijn " koude" lucht vanuit de motorruimte (met een kort stukje aanzuigbuis). Dan wordt die inlaatlucht toch vanzelf warmer (met het stijgen van de temperatuur van de motor)?de bedoeling is om zo koud mogelijke lucht naar binnen te halen
Als het zo koud zou moeten zijn, kan ie toch beter de lucht van buiten aanzuigen?
En als het zo koud is, dan krijg je toch juist ijsvorming in de winter?
-
Azul
- Geregistreerd lid
Twitter. Zo was het bij mij ook. Ik neem aan dat je een MY82/83 hebt. Ik heb het luchtfilter uit een MY86 gemonteerd. Nu zuigt hij de lucht aan de zijkant aan (links).
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bij LPG mag de lucht niet voorverwarmd worden. in mijn '79 96 zit de luchtinlaat dan ook 180 graden gedraaid, d.w.z. rechts voor de accu ipv bij de linker uitlaat, waar hij bij benzine zit.
Een LPG verdamper is aangesloten op het koelwatercircuit, niet om te koelen maar om te verwarmen (voor verdampen is warmte nodig).
Nee, echt koude lucht is droog, bevat weinig waterdamp, er condenseert dus niets, dus geen ijsvorming. IJsvorming krijg je bij temperaturen van +10 tot 0 graden, vooral bij carburateurmotoren op benzine.En als het zo koud is, dan krijg je toch juist ijsvorming in de winter?
Een LPG verdamper is aangesloten op het koelwatercircuit, niet om te koelen maar om te verwarmen (voor verdampen is warmte nodig).
-
charles1
- Geregistreerd lid
de aanzuigbuis ALTIJD 180 graden tegen de rijrichting plaatsen.......