LPG en E85

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
JanWessel
Geregistreerd lid

Re: LPG en E85

Bericht door JanWessel » do 11 aug, 2011 13:36

willeme 1 schreef:er zal wel een inferieure lpg installatie inzitten
Zo ken ik je weer Appie.

Misschien moet jij maar een LPG installatie in die 9-5 klussen. Gegarandeerd vermogenswinst. (de vraag is alleen voor wie)

Bijzonder dat de de Schaabdealer er zo mee te koop loopt, terwijl Vialle (toch huisleverancier bij moderne Saab's) roept dat het niet kan.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 11 aug, 2011 14:13

JanWessel schreef:Het heeft ermee te maken dat de LPG-ECU inspuit op basis van benzine. Op het moment dat de auto-ecu E-85 gaat inspuiten (en zijn injectiewaardes gaat aanpassen voor die brandstof), 'denkt' de LPG-ECU dat-ie nog steeds met benzine te maken heeft, en zal dus teveel LPG gaan inspuiten. (of te weinig, als de LPG-ECU is ingesteld op E-85 en er gewone benzine in de tank zit).

Loopt de wagen wel goed op LPG als er gewone benzine in de tank zit?
Dus kan hij net zo goed via de gasboer de waardes even laten aanpassen. Als de map in de ECU klopt, maar de auto loopt beroerd kan dat allemaal netjes gezet worden. Alleen loopt de auto dan wel te arm als er eens géén E85 voorhanden is!!

Laatste vraag ben ik ook benieuwd naar. Wat gebeurt er bij een tank benzine?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 11 aug, 2011 15:11

Gut Ap, gestopt met roken?
Dat ze het doen, wil niet zeggen dat het lekker werkt.
Alleen loopt de auto dan wel te arm als er eens géén E85 voorhanden is!!
Precies mijn punt...

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 11 aug, 2011 15:16

Ik vind je nog steeds lief hoor.

Het berichtje is uit 2007 en de poster is niet helemaal neutraal aangaande Schaap en LPG… maakt verder niet uit, slechts even om dingen in perspectief te stellen. Ten tijde van dat berichtje was die BioPower nog in testfase. Misschien zijn ze wel tegen hetzelfde aangelopen als de topicstarter, wie zal het zeggen. Ben wel benieuwd of er mensen zijn die zonder problemen een BioPower rijden op LPG.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » vr 12 aug, 2011 10:36

Ik heb dat bij mijn (ex) 9-5 Aero op Prins nooit goed gekregen. Het is een "Entweder-Oder" verhaal, want de adaptie verloopt geheel anders. Of hij adapt goed op E85, of op LPG i.c.m. 100% benzine (Prins start met benzine, en schakelt naar LPG zodra de motortemp >60 graden is). Ik heb er maanden mee geëxpirimenteerd, maar het nooit goed voor elkaar gekregen. En echt allerlei percentages geprobeerd, van 10% E85 tot en met een volle tank. Diverse mappings geprobeerd, aangepast, herschreven, ....
Begin er maar niet aan, tenzij je een gouden moment hebt.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 15 aug, 2011 21:08

Er niet aan beginnen...? Telaat :mrgreen:

Maare, brandstofhoeveelheid is 1... wat dachten jullie van bijv. het onstekingstijdstip? Da's namelijk ook afhankelijk van het Ethanol percentage in de brandstof :wink:

Tease, tease, tease....

Hint... E85 onstekingstijdstippen op LPG rijden gaat alleen goed bij wat lagere omgeving temperaturen... (ja, ondanks het hoge octaangetal van LPG) dus zul je als je op LPG gaat rijden toch de X (prijsvraag...) waarde in je ECU moeten bijstellen :-P+

OKE dan, omdat jullie zo aandringen... E85.X_EthAct_Tech2 is de variabele die je een waarde van iets van 5(%) moet geven als je op LPG rijd. De ECU draait dan alles zo af alsof er gewone peut in je tank zit... En dan maar hopen dat ie weer start 8) (nerd mode off...)

Hendrik
Geregistreerd lid

Bericht door Hendrik » vr 19 aug, 2011 10:17

Ik rij een 9-3 Bio Power van 2009. Daarnaast heb ik een LPG3 gasinstallatie in laten bouwen. Dus starten op ethanol of benzine, daarna op gas. Tot twee maal toe heb ik grote problemen gehad na het bijtanken van benzine of ethanol. Na enkele honderden meters gereden te hebben gaf de wagen er de brui aan. De garage had ook geen duidelijke oplossing. Nu tank ik maar weer uitsluitend benzine in de benzinetank, want dit gedoe wordt je gauw zat. Volgens Saab moet het geen probleem zijn om benzine en ethanol om en om te tanken, maar de praktijk is anders. Maar zo was het niet bedoeld! Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?Hendrik
Geregistreerd lid

Privébericht

Hendrik
Geregistreerd lid

Bericht door Hendrik » vr 19 aug, 2011 10:22

Het ging beide keren als volgt: je komt op gas aanrijden bij de pomp, je stopt, vult je benzinetank bij met benzine/ E85, je rijdt weer weg en ongeveer op het moment dat de motor weer van benzine of E85 op gas zal overschakelen begint het gedonder. Sputteren, op 2 of 3 pitten lopen en uiteindelijk blijf je langs de weg staan.
Volgens Saab kun je zonder problemen E 85 en benzine door elkaar tanken, de boordcomputer past dat allemaal aan.
Op advies van Saab heb ik ook al eens de laatste vijf minuten voor het tanken op E 85/ benzine gereden, dan getankt, dan weer vijf minuten op E 85/ benzine gereden en dan weer op gas. Het resultaat was hetzelfde.Hendrik
Geregistreerd lid

Privébericht

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 19 aug, 2011 10:23

Tja, zoals ik al aangaf denk ik dat het aan de E85 ligt. Als ik het goed begrijp sloeg je auto alleen af op het moment dat je E85 hebt getankt en vervolgens wilt overschakelen naar LPG?

Lees even de stukken hier boven. Kortgezegd: jouw auto past zich aan naar E85, maar de LPG installatie denkt dat er nog benzine in zit. Vervolgens gaat de LPG installatie overcompenseren en loopt je auto veel te rijk. Ik vermoed dat ie afslaat doordat je LPG-installatie meer moet inspuiten dan dat ie aankan.

Loopt je auto wel goed op E85 als je de LPG-installatie uit zet?

Hendrik
Geregistreerd lid

Bericht door Hendrik » vr 19 aug, 2011 10:59

Beste Millerman,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad loopt de motor wel goed als ik alleen op E 85 rijd.
Ik heb het voorgaande met belangstelling gelezen, maar zo technisch ben ik nou ook weer niet ingesteld dat ik alles volgen kan. Op een goed moment heb ik maar besloten om geen E 85 meer te tanken, maar alleen benzine. Echter daarvoor had ik geen Bio Power gekocht....
Maar het moet toch gewoon kunnen: benzine/ E 85 tanken en daarnaast LPG rijden? Kan ik Saab daar op aanspreken?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 19 aug, 2011 11:28

Nee, Saab heeft jou een auto geleverd die goed op E85 en benzine rijdt. Je moet de inbouwer van de LPG-installatie aanspreken. Die had moeten weten dat het niet zonder meer goed zou gaan samen met E85.

Ik zal het proberen simpeler uit te leggen. LPG en E85 hebben allebei meer volume nodig om dezelfde energie te leveren. Voor het gemak nemen we aan dat dit allebei 20% meer is dan benzine. Dus als je 1 liter benzine gebruikt, zou je 1,2 liter LPG of E85 moeten gebruiken om hetzelfde te bereiken. Jouw Saab meet of er E85 in de tank zit en past hier de inspuiting op aan. Als je alleen E85 in de tank hebt, zal de auto dus 20% meer brandstof verbruiken dan op benzine.

Jouw LPG installatie meet hoeveel benzine je verbruikt. Vervolgens zal deze 20% meer LPG inspuiten om te zorgen dat je hetzelfde bereikt. Maar jouw LPG installatie weet niet dat er E85 in de tank zit. Dus jouw auto past zich aan op E85 en spuit 120% in om te zorgen dat jij op E85 hetzelfde rijdt als op benzine. Jouw LPG-installatie denkt dat dit benzine is en zal er nog eens 20% bijspuiten. In plaats van 120% LPG, krijg je dan 144% (namelijk 120% van de E85 x 20% extra voor LPG). Je auto rijdt dus veel te rijk op LPG zodra er E85 in de tank zit.

Kortom: de LPG-installatie die achteraf is ingebouwd, werkt gewoon niet samen met E85. Dat had je gasboer moeten weten. Tenzij je de inbouw via de Saab-dealer hebt laten doen, dan kun je daar de dealer op aanspreken.

Hendrik
Geregistreerd lid

Bericht door Hendrik » vr 19 aug, 2011 11:58

Nu wordt het me allemaal wat duidelijker. Ik heb bij de nieuwkoop van de wagen via de Saabdealer de lpi installatie laten inbouwen.
Uit je antwoord begrijp ik dat het dus wel kan, goed functioneren op 3 brandstoffen? Je schrijft tenminste: "niet zonder meer"
Als ik dat goed interpreteer kan ik dus de dealer daarop aanspreken?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 19 aug, 2011 12:05

Volgens mij kan het sowieso niet, tri-fuel. Het is óf benzine óf E85.

Als je de gas-installatie laat afregelen op E85 en je kan alleen benzine tanken, gaat je auto te arm lopen op LPG.

Want: als LPG wordt gelijkgesteld aan E85 (dus 100% inspuiting LPG in plaats van 120% om te rijk lopen op LPG te voorkomen) en je rijdt op benzine dan weet je auto dat hij minder rijk moet staan, dus van 120% naar 100% met als gevolg dat je gas-computer gaat inspuiten van 100% naar 80%.

Een gas-computer kan niet met die twee variabelen omgaan....

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 19 aug, 2011 12:17

Inderdaad, wat Garrett zegt. Ik vind het heel vreemd dat de Saab-dealer dat niet wist. In theorie zou een LPG-installatie wel rekening kunnen houden met E85, want die info is uit de ECU te halen. Maar ik ken geen installatie die dat standaard kan. Ik zou dit verhaal eens bij de dealer voorleggen, kijken wat de reactie is.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 19 aug, 2011 12:21

Misschien is men er te makkelijk vanuit gegaan dat een E85-auto - omdat-ie hardwarematig beter bestand zou kunnen zijn tegen LPG - ook zonder problemen op LPG kan rijden. Zolang de LPG-ECU niet 'weet' welk brandstofmengsel er in de tank zit, zal-ie teveel of te weinig inspuiten. Je zou de LPG-ECU kunnen afregelen op een 50/50% mengsel van benzine en E85 en hopen dat de lambdacorrectie de rest doet… kans blijft aanwezig dat de wagen op vollast toch terugschakelt naar Benzine/E85 door een te arm mengsel, of dat hij stationair juist te rijk loopt op LPG.

Plaats reactie