LPG in 9-5 Aero tuning
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Re: LPG in 9-5 Aero tuning
Bedankt voor je reactie. O
Waar ga jij voor?
Prins? Moet je daar ookniet af en toe een bepaalde filter vervangen?
Waar ga jij voor?
Prins? Moet je daar ookniet af en toe een bepaalde filter vervangen?
-
Aero_9000
Ik denk dat je iets te optimistisch rekent... Daarnaast mis ik het extra (preventieve) onderhoud, achterschokbrekers en -veren, etc.Hannes schreef: ↑vr 24 aug, 2018 21:58... Heel lomp gerekend (het scheelt zo 1 euro tussen premium benzine en LPG) moet ik dus zo'n 2000 liter tanken om de installatie terug te verdienen. Das zo'n 20.000 km. Nog even los van de 120 euro extra wegenbelasting, das nog eens 400 km per maand.
Het is natuurlijk het proberen waard. Ik ben benieuwd naar je bevindingen over een jaar.
-
Hannes
- Forum Admin
Oh, maar nieuwe veren met load adjusters zitten er al onder..
(net laten doen voor de vakantie). Maar weet ik, het is wat positief gerekend.
Kreeg trouwens net nog twee offertes binnen:
BRC installatie voor: 1550,- euro. (3 jaar garantie)
Eurogas installatie: 1395,- euro (2 jaar garantie)
Kennen jullie BRC en/of eurogas? Das wel een heel stuk voordeliger. Maar ook weer bijna te goedkoop voor een toch wel complexe auto als een 9-5 aero.
Kreeg trouwens net nog twee offertes binnen:
BRC installatie voor: 1550,- euro. (3 jaar garantie)
Eurogas installatie: 1395,- euro (2 jaar garantie)
Kennen jullie BRC en/of eurogas? Das wel een heel stuk voordeliger. Maar ook weer bijna te goedkoop voor een toch wel complexe auto als een 9-5 aero.
-
DionHPT
- Geregistreerd lid
BRC kan ik je ten harte aanbevelen als je keuze hierop uitkomt.
Ik krijg best veel Saabs met BRC langs de deur en goed afgesteld is dit echt wel een fijne installatie die de installateur legio mogelijkheden biedt! Veel vrijer dan Vialle bijvoorbeeld.
Ik krijg best veel Saabs met BRC langs de deur en goed afgesteld is dit echt wel een fijne installatie die de installateur legio mogelijkheden biedt! Veel vrijer dan Vialle bijvoorbeeld.
-
Hannes
- Forum Admin
Om alle aanbiedingen compleet te hebben... Kreeg ik vandaag van Boertien (bij Zwolle) het advies om Vialle in te bouwen (2150,-).
Ik weet het effe niet.... Te veel keus zullen we maar zeggen.
Ik weet het effe niet.... Te veel keus zullen we maar zeggen.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

En je hebt ook nog Vogels VGI... om het lijstje nog langer te maken. En vast nog wel meer systemen.
Ik denk dat zo'n aanbieding van €1400 al snel aantrekkelijk lijkt, maar mijn bedenking is dan gelijk (vs €2150 of nog meer bij andere bedrijven/installaties): hoe netjes is het ingebouwd (maakt sommigen niet uit, maar ik kan echt niet tegen super slordig ingebouwde installaties), hoe verhoudt het verbruik zich tot andere systemen (en hoe verfijnd is het systeem in het algemeen, uitgaande van een auto met turbo en 250 pk, of wat er van over is), hoe onderhoudsgevoelig is het systeem en hoe vaak moet je terug voor het goed is? (En voor het complete plaatje: hoe dicht is het inbouwstation of een plek waar ze dit type installatie kunnen servicen) bij huis, voor het geval er toch iets mis mee is later).
En idd de kosten voor extra preventief onderhoud zoals: nieuwe benzinepomp, achter schokdempers + veren en/of hulpveren (toevallig al gedaan maar vast niet gratis), nieuwe DI-cassette voor de zekerheid, etc. Dan hebben we het nog niet over de extra mrb, het extra potje voor (on)voorzien onderhoud (zoals koprevisie) en ga zo maar door. Ik denk niet dat je het in een jaar hebt terugverdiend...
Ik denk dat zo'n aanbieding van €1400 al snel aantrekkelijk lijkt, maar mijn bedenking is dan gelijk (vs €2150 of nog meer bij andere bedrijven/installaties): hoe netjes is het ingebouwd (maakt sommigen niet uit, maar ik kan echt niet tegen super slordig ingebouwde installaties), hoe verhoudt het verbruik zich tot andere systemen (en hoe verfijnd is het systeem in het algemeen, uitgaande van een auto met turbo en 250 pk, of wat er van over is), hoe onderhoudsgevoelig is het systeem en hoe vaak moet je terug voor het goed is? (En voor het complete plaatje: hoe dicht is het inbouwstation of een plek waar ze dit type installatie kunnen servicen) bij huis, voor het geval er toch iets mis mee is later).
En idd de kosten voor extra preventief onderhoud zoals: nieuwe benzinepomp, achter schokdempers + veren en/of hulpveren (toevallig al gedaan maar vast niet gratis), nieuwe DI-cassette voor de zekerheid, etc. Dan hebben we het nog niet over de extra mrb, het extra potje voor (on)voorzien onderhoud (zoals koprevisie) en ga zo maar door. Ik denk niet dat je het in een jaar hebt terugverdiend...
-
Mariacci
- Donateur (2x)

Hoeveel km rijd je per jaar?Hannes schreef: ↑wo 29 aug, 2018 22:14Om alle aanbiedingen compleet te hebben... Kreeg ik vandaag van Boertien (bij Zwolle) het advies om Vialle in te bouwen (2150,-).
Ik weet het effe niet.... Te veel keus zullen we maar zeggen.![]()
Ik heb in mijn vorige auto (9-5 aero, niet getuned) dezelfde keuze destijds gemaakt. Obv adviezen gekozen voor Vialle en goed bekend staande inbouwer.
Ja, het was goedkoper, ik heb 'm zeker terugverdiend.
Nee, het was zeker niet probleemloos. Het grootste geneuzel vind ik de zoektocht als er iets is. Ligt het nu aan de lpg-installatie of aan de auto zelf?
tig keren teruggeweest. Heen-en-weer gewijs tussen garage en inbouwer. Di cassette een keer vervangen terwijl de gascomputer stuk bleek. Vaak hikjes (inspuitmondjes). Laatste jaar wel probleemloos geweest.
Dus conclusie: ja het is zeker goed terug te verdienen. Heel Nederland aan de zonnepanelen maar LPG verdient zich sneller terug
Belangrijkste advies, hier al gelezen: Zorg echt dat je inbouwer dichtbij huis zit. Ik zou dat belangrijker vinden dan het merk van de installatie en de inbouwprijs. En dan is het vanaf 25.000km per jaar financieel zeker aantrekkelijk.
Korte rekensom voor 4 jr / 100.000km:
meerkosten
mrb: 2800
installatie: 2100
onderhoud: 1200
totaal: 6100
besparing:
benzine (1 op 10): 16500
lpg (1 op 8,5): 7700
totaal: 8800
Het is aan jou de afweging of die besparing opweegt tegen het potentiële gedoe. Ga je meer rijden per jaar of houd je de auto langer dan wordt het voordeel groter (al komt er na verloop van tijd weer een koprevisie aan). Zelf begin ik er niet meer aan. Maar bij 40.000 per jaar zou ik er wel weer blind voor kiezen.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dat is dus 2700 bespaard in 4 jaar tijd (maar wel al het ongemak van LPG rijden, plus extra reparaties/gezeik). Vind dat zelf niet bepaald indrukwekkend. Ik heb vaak van die sommetjes gemaakt (nog iets pessimistischer qua kosten) maar ik kom tenzij je echt 50k per jaar rijdt nooit boven de 1000 euro besparing per jaar, en dan vind ik het zelf niet echt de moeite/ellende waard... Maar inderdaad moet ieder dat zelf weten. Echter als het puur om die kosten gaat kun je beter helemaal geen Saab rijden denk ik
Zo'n auto kies je niet met het hoofd maar met het hart
(waarmee ik niet wil zeggen dat het kostenplaatje dan meteen helemaal niet meer relevant is)
-
Hannes
- Forum Admin
Achter elkaar de spijker op de kop.. Maakt naast de keuze tussen de installatie, de hele beslissing niet gemakkelijker.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

ik heb inmiddels 350k met mijn vialle installatie gereden. Heb daar eigenlijk niet heel veel problemen mee gehad. Inmiddels is wel de kop een keer vervangen, de klepstelen ingekort, de pomp gereviseerd en heb ik ook een keer de injectoren laten vervangen door goede gebruikte. Nooit check engine of ander leed. Wel wat gevoeliger op DI problemen en versleten bougies. Ik vind het heel prettig om voor een prikkie te tanken, anderzijds is het totaalplaatje van de kosten niet geheel overtuigend. Het gaat om relatief weinig geld op het totaal. (al denk ik dat ik op een ton geen 1200 euro onderhoudskosten heb gehad voor alleen lpg zaken....)
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Ik kan Vialle van harte aanbevelen i.c.m. de maatwerk tuning van Dion.
Mijn 9-3 Cabrio 2.8 V6 rijdt al 50.000 km probleemloos met meer dan 300 pk op LPG. Gemiddeld verbruik is 1 op 8, niet gek voor een getunede zescilinder op gas.
Mijn 9-3 Cabrio 2.8 V6 rijdt al 50.000 km probleemloos met meer dan 300 pk op LPG. Gemiddeld verbruik is 1 op 8, niet gek voor een getunede zescilinder op gas.
-
stil0o
- Geregistreerd lid
Is de keuze al gemaakt?davidjoost schreef: ↑vr 16 nov, 2018 15:37Ik kan Vialle van harte aanbevelen i.c.m. de maatwerk tuning van Dion.![]()
Mijn 9-3 Cabrio 2.8 V6 rijdt al 50.000 km probleemloos met meer dan 300 pk op LPG. Gemiddeld verbruik is 1 op 8, niet gek voor een getunede zescilinder op gas.![]()
Ook ik rij met Vialle installatie en Dion Software.
Daarbij is Henk Boertien echt een geweldige vent met veel kennis.
Rekent niet alleen in zijn eigen voordeel en adviseert met onderbouwing.
Advies is wel eerst de auto optimaal te laten tunen door Dion voor je er gas in laat bouwen.
Zowel Henk als Dion beamen dit.
-
op
- Donateur (4x)

mijn 9-5 2.3 draait al 220.000 probleemloos op Prins Vsi
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

hetzelfde hier... zeer tevreden. En mijn 2.3T is gekieteld maar dat kan het systeem prima aan. Laten doen bij Brouwer in Hoogeveenop schreef: ↑do 22 nov, 2018 11:37mijn 9-5 2.3 draait al 220.000 probleemloos op Prins Vsi
-
Kermit III
- Donateur (2x)

Vorige 9.3 op Vialle welke ik kort gehad heb. Werd gek van om de 300km te moeten tanken. Ging slechts 45 ltr in.
De 9.3 met 200+ pk daarna op Vogels gas wat mij in de 100kkm die ik er mee gereden heb vanaf 260kkm uitstekend bevallen is en zeker geen 1200 euro aan gas zaken gekost heeft. Inderdaad: elke 35000 km een filtertje van een paar tientjes. In deze tank ging 65 ltr (80% vulling onklaar gemaakt?) en kon ik 500km rijden. Dat was prima te doen.
Heb nu een 9.5 estate op Vialle gas. Weer met max. 45 ltr. Grrr. Bij Vialle ben je een deel van de tankinhoud kwijt aan de Vialle pomp. Toch een punt wat ik mee zou nemen in de overweging.
De 9.3 met 200+ pk daarna op Vogels gas wat mij in de 100kkm die ik er mee gereden heb vanaf 260kkm uitstekend bevallen is en zeker geen 1200 euro aan gas zaken gekost heeft. Inderdaad: elke 35000 km een filtertje van een paar tientjes. In deze tank ging 65 ltr (80% vulling onklaar gemaakt?) en kon ik 500km rijden. Dat was prima te doen.
Heb nu een 9.5 estate op Vialle gas. Weer met max. 45 ltr. Grrr. Bij Vialle ben je een deel van de tankinhoud kwijt aan de Vialle pomp. Toch een punt wat ik mee zou nemen in de overweging.