LPG INBOUW ERVARING

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 23 okt, 2008 22:50

Wij hadden in onze vorige 9-5 Sedan, als nu ook bij de 9-5 Estate, de vulopening in rechtsachter in de bumper zitten. De 'mooiste' plek in mijn ogen.

Afbeelding

M
Geregistreerd lid

Bericht door M » vr 24 okt, 2008 12:44

Het probleem van Ruissen was dat er vulblokken in de bumper zitten. Zij dachten ook dat er electronica (???) in de bumper zou zitten, bijv. de antenneversterker.
Ook vindt ik het jammer dat Vialle de brandstofmeter niet gebruikt voor het LPG niveau. Ik weet dat dit in het verleden bij o.a. Volvo wel mogelijk was. Ik zit nu met van die felle led-lampjes, vooral in het donker erg hinderlijk.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 24 okt, 2008 13:02

ringtank op de plaats van het reservewiel....

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 25 okt, 2008 1:31

Geen idee eigenlijk. Groot nadeel is dat het in het scherm vaak gaat roesten rondom de vulopening. Daar heb je bij een plastic bumper geen last van natuurlijk...

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 25 okt, 2008 8:58

Martijn Oosterom schreef:En ik heb m in mn kofferbak, tegen mn achterbank aan.
Zal dat uit kunnen maken of de vulopening in het scherm of in de bumper wordt gemaakt?
Nee, hoor... Ik heb ook een 85L tank in de kofferbak, met de vuller onder in de bumper :)
En op die plek zit GEEN vulspul, hoor!

Afbeelding

Remco
Donateur
Donateur

Bericht door Remco » za 25 okt, 2008 21:20

Kwam van de week deze site tegen in Duitsland:

http://w50od45tm.homepage.t-online.de/b ... as_lpg.htm

Hier doen ze het dus zo:

Afbeelding

Afbeelding

Misschien wel wat extra werk bij het tanken maar wel netjes weggewerkt.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 25 okt, 2008 21:57

Dat ziet er inderdaad goed weggewerkt uit, maar ik zou het wel irritant vinden bij elke tankbeurt zo'n ding erop te schroeven. Gas tanken duurt vaak al zo lang...

Ze hebben trouwens wel scherpe prijzen voor Prins VSi:
http://w50od45tm.homepage.t-online.de/p ... as_lpg.htm

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » zo 26 okt, 2008 22:45

Dat vind ik idd een fraaie plaats. Wat ik echter zelf als oncomfortabel ervaar is dat er bij een tankstation vaak maar 1 (of een enkele keer 2)LPG pompen zijn. Vaak toevallig net aan de verkeerde kant van waar mijn aansluiting zit. Je moet dan de slang helemaal achter de auto langs trekken.
Een vulaansluiting aan achterzijde is in DIE situatie wel gemakkelijk (echter weer misschien wat meer risico bij aanrijdingen etc?)

Faiz9-3
Geregistreerd lid

binnen het tankklepje

Bericht door Faiz9-3 » di 13 okt, 2009 13:47

De vulnippel binnen het tankklepje is inderdaad een mooie oplossing. Ik weet niet wat storender is, in de winter een bepekeld dopje losdraaien of een schoon tussenstukje erop schroeven. Ik zou voor de laatste oplossing kiezen. Zijn er al SAAB's 9-3 die de vulnippel achter de tankklep hebben zitten, of is dit door de vorm van het tankklepje niet mogelijk??

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 13 okt, 2009 14:36

davidjoost schreef:Dat ziet er inderdaad goed weggewerkt uit, maar ik zou het wel irritant vinden bij elke tankbeurt zo'n ding erop te schroeven. Gas tanken duurt vaak al zo lang...
[/url]
Bij de beroemde klapplaten heb je dat ook... plaat naar beneden, convertor erop schroeven. Not my cup of tea.

Chucky
Geregistreerd lid

Bericht door Chucky » za 13 mar, 2010 3:11

Ik heb net een 9-3 Aero V6 station gekocht maar ben bang dat het brandstofverbruik me tegen gaat staan. Ik wil echter geen slopers aan mijn auto. Ik heb al wat gelezen over ervaringen van gebruikers op het Forum en een echt eenduidig antwoord wie "het beste is in inbouwen" laat staan Vialle of Prins installatie heb ik niet gevonden.

Weet iemand in de buurt van Utrecht een dealer die mijn V6 met fatsoen behandeld en daarbij de ervaring heeft met auto's boven de 250 PK. (Ik ga hem vast nog wel weer tunen)

Verder nog een paar paktische vragen:

Kan er onderbouwtank op een 9-3 2005, ik heb een subwoofer af fabriek in de auto liggen? Zoniet kan ik in ieder geval mijn reservewiel onder de auto kwijt met en rekje waar die dan in ligt?

Wat is de maximale tank zonder dat ik een bom achterin heb dus evt met verhoogde koffervloer of onderbouw?

Weet iemand een dealer die de vuldop achter de benzinetank plaatst ik heb er alleen 1 gevonden in Limburg en dat is geen optie daar ik zie dat je toch wel een paar keer terug moet om het af te laten stellen.

Schakelen zowel Vialle als Prins terug op benzine als je het gas lekker intrapt of de tank bijna leeg is?

Is het mogelijk dat de gasmeter op de originele benzinemeter wordt aangesloten zodat je geen "extra" knoppen op je dash krijgt, of is daar een ook een nette oplossing voor waarbij het wel praktisch en dus leesbaar is.

Veel vragen, sorry ik ben niet erg thuis in gas maar heb deze antwoorden nog niet echt gevonden. Ik ben een zeur als het om extra accesoires gaat, heb ook een cabrio 9-3 met trekhaak uit Belgie, afpakbaar zonder bumpersnede. Bij vd Bosch vonden ze het zo'n mooi ding dat ie ze inmiddels zelf verkoopt.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » ma 15 mar, 2010 20:08

Chucky schreef: Kan er onderbouwtank op een 9-3 2005, ik heb een subwoofer af fabriek in de auto liggen? Zoniet kan ik in ieder geval mijn reservewiel onder de auto kwijt met en rekje waar die dan in ligt?
Voor zover ik weet heb je 2 opties, ofwel leg je een ringtank waar het reservewiel zit. Voordeel is dat het netjes weggewerkt is en dat je het zelfs niet ziet.

Nadeel is wat doe je dan met je reservewiel? Die gaat ofwel in de koffer (neemt dus plaats in) Echter dit valt eventueel op te lossen door geen reservewiel mee te nemen en een opblaasbus mee te nemen. Dit kost 12,50 en bij lekke band blaas je er de band mee op. Dit geeft je een bereik van 1000 km. Daarnaast is een ringtank beperkt in inhoud, zal 50l tank zijn met 80 procent begrenzing heb je dus maar 40l mee.

Andere optie, tank in de koffer. Voordeel is dat je niet opgezadeld zit met het reservewiel en de tank kan groot zijn. (80-100-120l)

Het nadeel, je ziet het duidelijk zitten als je de koffer open doet en je verliest een groot stuk koffer.
Chucky schreef:
Wat is de maximale tank zonder dat ik een bom achterin heb dus evt met verhoogde koffervloer of onderbouw?
Lpg tanks zijn al lang beveiligd met onderandere 80 procent begrenzing en automatisch lossen van gas bij brand. Daarnaast is de tank gemaakt om niet te scheuren bij impact van een ongeluk.

Dat alles samen maakt een lpg tank even veilig en volgens sommige veiliger dan een benzinetank. Er is dus onafhankelijk van de grootte van de tank geen sprake van een "bom"

Chucky schreef: Schakelen zowel Vialle als Prins terug op benzine als je het gas lekker intrapt of de tank bijna leeg is?
Geen van beide schakelen terug als je het gas lekker induwt. En dat zou ik ook niet eens willen.

De huidige installaties en in dit geval sowiezo een lpi installatie (vloeibare injectie vanwege de turbo) hebben geen merkbaar verschil in trekkracht en pk. In principe voel je dus geen verschil. Ik persoonlijk kan dat beamen, ooit zelfs eens een tijd op benzine gereden zonder ik het door had.

Hoewel mijn installatie het niet doet, modernere installaties schakelen terug op benzine indien de tank leeg is. Dit is op zich heel handig omdat het nefast is voor de lpg pomp in de tank als de lpg op is.
Chucky schreef: Is het mogelijk dat de gasmeter op de originele benzinemeter wordt aangesloten zodat je geen "extra" knoppen op je dash krijgt, of is daar een ook een nette oplossing voor waarbij het wel praktisch en dus leesbaar is.
Hoewel het in theorie mogelijk is, in de praktijk word het zelden gedaan en bij saab heb ik het nog nooit meegemaakt of gezien.

Er is dus een aparte bediening. Dit houd bij vialle een klein bakje in met 1 knop en 5 lichtjes op de inhoud van de tank weer te geven. Dit bakje kan je laten zetten waar je wil. Dus ook op een onopvallende plaats.

En op zich zou ik het persoonlijk niet handig vinden om de benzinemeter te gebruiken omdat ik ook nog wil kunnen zien hoeveel benzine er nog is. En dit is meestal niet zoveel omdat ik op zich maar een geringe hoeveelheid nodig heb. En geen benzine, niet starten.

Ik zou persoonlijk voor Prins gaan, ikzelf heb een vialle installatie, echter de pompen van vialle hebben een beruchte historie en zijn kostelijk +/- 700 euro. Ik heb echter het geluk dat de tank niet meer van vialle is en dus de pomp ook niet. (verder zijn die vialle installaties prima)

Chucky
Geregistreerd lid

Bericht door Chucky » wo 17 mar, 2010 21:20

Dank je Sprankel ik heb al een offerte opgevraagd!

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 17 mar, 2010 22:46

sprankel schreef:...
Chucky schreef: Is het mogelijk dat de gasmeter op de originele benzinemeter wordt aangesloten zodat je geen "extra" knoppen op je dash krijgt, of is daar een ook een nette oplossing voor waarbij het wel praktisch en dus leesbaar is.
Hoewel het in theorie mogelijk is, in de praktijk word het zelden gedaan en bij saab heb ik het nog nooit meegemaakt of gezien.

...
bij mijn vanaf 0km (1991) geïnstalleerde Vialle G2-installatie in mijn voormalige 900 classic werd de LPG-hoeveelheid gewoon weergegeven op de brandstofmeter in het dashboard hoor. Als je overschakelde naar benzine dan werd de benzine-hoeveelheid weergegeven. Uiteraard had je dan wel een kleine drukknop om over te schakelen tussen LPG en benzine, ledje gaf aan welke brandstof gebruikt werd. Aangezien je altijd gewoon op benzine startte zag je altijd hoeveel benzine je nog bij je had.

sweetspeed
Geregistreerd lid

Re: LPG INBOUW ERVARING

Bericht door sweetspeed » do 25 mar, 2010 22:22

Her en der offerte opgevraagd voor mijn V6 Estate.
Vandaag mijn auto opgehaald bij Wallinga EIndhoven...hadden VERREWEG de laagste prijs (1895 voor EUROGAS en 2050 voor Vialle, all-in, ook vervangend vervoer).
Over Flashlube is eigenlijk niet gesproken dus dat zal ie wel niet nodig vinden bij de V6.....had het spul daar wel gewoon op voorraad.
Communicatie verliep uitstekend, inbouw verliep vlekkeloos (yep, vuldop rechtsonder in de bumper) en de auto loopt super.
Heb overigens (toch maar weer) Vialle genomen.
En Gerrit Wallinga rijdt zelf een Viggen :O:

Plaats reactie