Ik snap er geen f*ck meer van!!

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 21 okt, 2008 1:29

Even snel wat offertes aanvragen zou ik zeggen, de prijzen lopen namelijk nogal uiteen. Ook vragen of je een nieuwe pomp krijgt, of dat ze je oude reviseren.

jurre
Geregistreerd lid

Bericht door jurre » wo 22 okt, 2008 12:04

even ter info, het veranderen van de elektrodeafstand op LPG.
Op de site van Auto & Motor Techniek vond ik bij Bougie ontwikkelingen van NGK dat de elektrodeafstand op LPG van 0,9–1,1 mm terug zou moeten worden gebracht naar 0,6-0,7 mm.

Zie deze link laatste pagina onder Speciale Bougies
( tis wel een pdf file)

http://www.amt.nl/web/show/file?id=8483 ... rdelen.pdf

.

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » wo 22 okt, 2008 12:40

mmmm, lekker snel zo'n afspraak :?
(misschien toch maar in het zuiden blijven...... :wink: )

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » wo 22 okt, 2008 13:36

jurre schreef:even ter info, het veranderen van de elektrodeafstand op LPG.
Op de site van Auto & Motor Techniek vond ik bij Bougie ontwikkelingen van NGK dat de elektrodeafstand op LPG van 0,9–1,1 mm terug zou moeten worden gebracht naar 0,6-0,7 mm.

( tis wel een pdf file)

.
Goed lezen? Dit staat er:
Het is duidelijk dat bougies een constructie-onderdeel van de motor vormen. Zo vragen de nieuwe DI-benzinemotoren van Mitsubishi, Toyota en Nissan om een nieuw type bougie. Ook motoren die LPG of LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof gebruiken, hebben speciale bougies nodig. Het roetvervuilingsprobleem is er niet, maar de elektrodenafstand moet van 0,9-1,1 mm terug naar 0,6-0,7 mm. Dat is nodig omdat het gas
een hogere ontsteekspanning nodig heeft dan benzine. Om met bestaande ontstekingsinstallaties te kunnen blijven werken, is er een kleinere elektrodenafstand nodig.
Ook SAAB gebruikt DI-benzinemotoren in de latere types. De specs van SAAB m.b.t. de bougies zijn m.i. redelijk helder te noemen. Om nu de elektrodeafstand zover terug te brengen lijkt me een aanslag op het motormanagement, of zie ik dat verkeerd? Ik weet wel dat grotere elektrodeafstand tot zwaardere belasting van de bobines in de DI leiden. Maar te krap lijkt me ook niet gezond.

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » do 23 okt, 2008 15:58

Volgens mij kan dat niet. Het kan wel dat er een beetje lekt tijdens rijden op een van de 2.
Misschien dat dit bemerkt kan worden tijdens een gassentest bij de LPG-garage maar dat weet ik niet zeker.

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » zo 26 okt, 2008 22:40

Toch je pomp?

J de Vries
Geregistreerd lid

Bericht door J de Vries » ma 27 okt, 2008 22:15

davidjoost schreef:In dit topic staat iemand die lyrisch is over een adres waar veel met Saab & LPG wordt gedaan, in Amersfoort. Dat is wel het proberen waard!

viewtopic.php?t=36831&start=15

En anders heb ik nog wel wat adresjes voor je per pb, die wat verder weg zijn.
Wat ik weet is dat in Amersfoort geen activiteiten zijn (lpg), de jongens die dat deden werken daar niet meer in zitten nu bij de Alfa Romeo dealer in Bussum waar ze overigens ook Saab repareren maar wat belangrijk is voor ons ook de juiste vakkennis aanwezig is op het gebied van LPG, ik heb daar goede ervaring mee ondanks dat ze geen Saab dealer meer zijn maar een ander merk in de showroom hebben staan.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 28 okt, 2008 13:54

Bubbaman schreef:
jurre schreef:even ter info, het veranderen van de elektrodeafstand op LPG.

( tis wel een pdf file)

.
Goed lezen? Dit staat er:
Het is duidelijk dat bougies een constructie-onderdeel van de motor vormen. Zo vragen de nieuwe DI-benzinemotoren van Mitsubishi, Toyota en Nissan om een nieuw type bougie. Ook motoren die LPG of LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof gebruiken, hebben speciale bougies nodig. Het roetvervuilingsprobleem is er niet, maar de elektrodenafstand moet van 0,9-1,1 mm terug naar 0,6-0,7 mm. Dat is nodig omdat het gas
een hogere ontsteekspanning nodig heeft dan benzine. Om met bestaande ontstekingsinstallaties te kunnen blijven werken, is er een kleinere elektrodenafstand nodig.
Ook SAAB gebruikt DI-benzinemotoren in de latere types. De specs van SAAB m.b.t. de bougies zijn m.i. redelijk helder te noemen. Om nu de elektrodeafstand zover terug te brengen lijkt me een aanslag op het motormanagement, of zie ik dat verkeerd? Ik weet wel dat grotere elektrodeafstand tot zwaardere belasting van de bobines in de DI leiden. Maar te krap lijkt me ook niet gezond.
Dit slaat op benzinemotoren met Direct Injection, waarbij de brandstof dus niet via het inlaatkanaal maar rechtstreeks in de cilinder wordt gespoten. Da's heel wat anders dan Direct Ignition wat je bij een Saab vindt...

Direct Ignition heeft een electrode-afstand nodig van 1,1 mm omdat daarmee de ionisatie van de verbrandingsgassen gemeten wordt. Direct Ignition zorgt voor een spanning van 40.000 V. terwijl een standaard bobine een spanning levert tussen 15.000 en 25.000 V. Met Direct Ignition is dus een veel grotere electrode-afstand van de bougie te overbruggen dan bij reguliere ontstekingsmanieren.

Tip: http://www.ngk.de/fileadmin/New_Downloa ... gas_NL.pdf

jurre
Geregistreerd lid

Bericht door jurre » wo 29 okt, 2008 9:03

RoccoH schreef;
Dit slaat op benzinemotoren met Direct Injection, waarbij de brandstof dus niet via het inlaatkanaal maar rechtstreeks in de cilinder wordt gespoten.
Zo had ik het ook begrepen uit het stukje uit AMT en dat motoren op LPG of LNG ook speciale bougies nodig hebben.

Bubbaman schreef;
De specs van SAAB m.b.t. de bougies zijn m.i. redelijk helder te noemen. Om nu de elektrodeafstand zover terug te brengen lijkt me een aanslag op het motormanagement, of zie ik dat verkeerd? Ik weet wel dat grotere elektrodeafstand tot zwaardere belasting van de bobines in de DI leiden. Maar te krap lijkt me ook niet gezond.
Bubbaman omschreef precies waar ik een beetje mee zat.

Nou was er bij mij geen lambdesonde regeling op gas, op benzine alles goed. De HC waarde veel te hoog, na de elektrodeafstand terug te hebben gebracht naar 0.8 mm, tot opheden is alles goed.

RoccoH schreef;
Direct Ignition heeft een electrode-afstand nodig van 1,1 mm omdat daarmee de ionisatie van de verbrandingsgassen gemeten wordt. Direct Ignition zorgt voor een spanning van 40.000 V. terwijl een standaard bobine een spanning levert tussen 15.000 en 25.000 V. Met Direct Ignition is dus een veel grotere electrode-afstand van de bougie te overbruggen dan bij reguliere ontstekingsmanieren.
Klopt. Maar wat ik me nu afvraag is, op benzine wordt de brandstof hoeveelheid geregeld via de ECU met de lambdesonde regeling, bij Vialle Lpi wordt de brandstof hoeveelheid via de LPE en lambdesonde geregeld. Wat nu als de basis instelling van de LPE de brandstof al te arm afregelt, want dat heeft toch weer invloed op het ioniseren van de verbrandingsgassen. Is dit e.v.t. te veranderen

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 29 okt, 2008 10:22

Ik betwijfel of dat opgaat Jurre

Bij Vialle wordt weldegelijk de ECU van de auto zelf gebruikt. De computer van Vialle is niets meer dan een Slavesysteem die de inspuitcommando's van de ECU naar de benzineinjectoren van de auto meet, omzet naar de waarden voor lpg en dat weer doorgeeft aan de Vialle injectoren.

jurre
Geregistreerd lid

Bericht door jurre » wo 29 okt, 2008 11:26

jwaterink schreef;
Ik betwijfel of dat opgaat Jurre

Bij Vialle wordt weldegelijk de ECU van de auto zelf gebruikt. De computer van Vialle is niets meer dan een Slavesysteem die de inspuitcommando's van de ECU naar de benzineinjectoren van de auto meet, omzet naar de waarden voor lpg en dat weer doorgeeft aan de Vialle injectoren.
Dat klopt inderdaad, maar bij het uitlezen van de storing die ik had ( P0134 ) hebben we de bedrading van de lambdesonde gecontroleerd en daar zat een aftakking op voor de Lpi regeling.
Zo doende dat ik een verbandleg dat de LPE via de lambdesonde geregeld wordt. Komt nog bij dat er bijna geen lambdesonde regeling is op gas en op benzine is die goed.

.

jldjong
Geregistreerd lid

Bericht door jldjong » wo 29 okt, 2008 12:53

Toen ik laatst bij m'n LPG installateur was voor het vervangen van de LPE (LPG-ECU) heb ik hier ook naar gevraagd: als zowel LPE als ECU iets met die Lambda-sonde doen, gaan ze dan niet tegen elkaar in zitten werken? Ik kreeg als antwoord dat het signaal van de Lambdasonde door de LPE alleen maar gebruikt wordt om te kijken in welke fase de auto zit. Kort na het starten moet de motor nog warm worden - en blijft er benzine onverbrand. Dus wordt een overmaat aan benzine ingespoten (Lambda > 1). Tegen de tijd dat de motor lekker loopt wordt de inspuiting zo geregeld dat Lambda=1 (ongeveer). Als de LPE merkt dat dat gebeurt, wordt het mogelijk om over te schakelen op gas. Daar spelen geloof ik nog andere factoren in mee (buitentemperatuur?) - maar hoe dat dan samenhangt weet ik ook niet.

Ik vond het wel een aannemelijk verhaal...

Groet, Jeroen.

jurre
Geregistreerd lid

Bericht door jurre » wo 29 okt, 2008 21:30

.

Klopt Jeroen, er moet een signaal komen voor overname van benzine naar LPG en dat zal inderdaad via de eerste lambada sonde geregeld worden, zoals je omschrijft.

Mijn dank

Nog even over bougies en elektrodeafstand, ik kwam deze link tegen,

http://www.amt.nl/web/show/file?id=8483 ... otoren.pdf

De variabele kleptiming , Luchtinjectie en variabele elektrodeafstand, Saab heeft het allemaal.

.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » do 13 nov, 2008 18:15

En als de diagnose verrekend wordt met de reparatie? Heb je het daar al over gehad?
Is een beetje te vergelijken met het wegstrepen van offertekosten als de offerte order wordt. Gebuert wel meer, met name in de bouwsector 8)

katja
Geregistreerd lid

Bericht door katja » do 13 nov, 2008 18:37

das @#$% martijn!

veel geld, kun je ook mooi de ringen voor kopen ofzo...

Plaats reactie