Tuning en LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » wo 25 mar, 2009 21:41

fechips schreef: er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid om te tunen ... en bij circa 4000 - 4500 toeren over te schakelen naar benzine...(is wel een lapmiddel)..
Hoi fechips,

En daar zit nu net het risico wat dEUS ook noemt. Je merkt nl niet dat er iets misgaat, terwijl er verschillende momenten kunnen zijn waarop de motor te arm loopt en mogelijk schade oploopt.
Dat risico wil ik niet lopen als ik gewoon aan het autorijden ben (of iemand anders uit het gezin...)

Helaas voor mij... (185 pk update nu in overweging)

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » do 26 mar, 2009 0:21

Hoi,
Rijd nu ook bijna 40.000 km probleemloos op LPG, met 280 pk.
In Juni verder gaan tunen, ik wil over de 300 pk / 420 nm gaan. tunen is verslavend..
Gr
EJ

Aero2.8
Geregistreerd lid

2.0 lpt op gas 210 pk (240.000 km)

Bericht door Aero2.8 » wo 15 apr, 2009 19:01

Aangezien ik al jaren circa 80.000 km per jaar rij heb ik ervaring met gas! Mijn vorige saab cabrio reed op gas (vialle g3) en deze heb ik bij 100.000 km laten tunen tot 210 pk. Na 240.000 probleemloze km is de auto helaas, zonder schuld, total loss gegaan maar kan het gas icm deze motor iedereen aanraden!

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » do 23 apr, 2009 20:22

@Ernst: Waar is Woody gebleven? ;)

Ok, hier de pica's van de "grote" verbouwing.... Hij loopt nu zelfs beter op gas dan op benzine :shock: .....

Eerst een overview....
Afbeelding

De rail met 4 dikke, vette, bruine Keihin's...
Afbeelding

De twee verdampers (reducers), gebroederlijk naast elkaar....
Afbeelding

En nogmaals vanuit een andere hoek; hoezo serieschakeling?
Afbeelding

Mooi resultaat, al moet-ie nog een keertje terug naar Rijssen (Agit). De afstelling is nog niet optimaal, maar dat komt dik in orde.

Met 275pk en een sh*tload koppel (moeilijk te meten met een automaat) rijdt dit toch wel echt lekker :lol:

Ernsth
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ernsth » do 23 apr, 2009 21:39

Heb de wegrenner even uit beeld laten rennen ;-) Normaal komt-ie vanzelf wel weer eens terug :D
Quote : Hij loopt nu zelfs beter op gas dan op benzine ..... /Quote
Dat gevoel heb ik vaak ook..

Wederom erg netjes ingebouwd. 8)

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 10 mei, 2009 23:32

Als je wilt tunen tot 200 pk dan heeft Speektuning een aardig alternatief van 185 pk/280nm voor minder dan 200 euro inclusief montage.
RenD in Vinkeveen biedt sinds kort een G3-stage 1 zelfbouw software aan met de volgende stats 195 pk/300nm. Prijs is gelijk aan normale stage 1 circa 500 euro (ex btw)
Ik weet nog niet hoe de vermogensopbouw verloop lage of hoge toeren bij max koppel etc.
Zo zie je maar weer voor elk probleem bestaat een oplossing (of was het andersom ;-))

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 11 mei, 2009 7:13

Misschien ook nog een ideetje als je Auto beide nog niet heeft. Eerst je auto laten tunen. en dan pas gas in laten bouwen. Hierdoor kan de inbouwer in een keer een installatie inbouwen aangepast op de getunede auto. Dit is veelal goedkoper als later je gasinstallatie aan laten passen.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » ma 11 mei, 2009 9:21

Mee eens.... Uitbreiding van de LPG-capaciteit kostte mij ruim € 500,-. Wel de moeite waard (inbouw installatie kostte destijds € 1950,-), en ik kan nu nog veel verder doortunen als ik wil zonder verdere aanpassing aan de LPG installatie.
Maar Injectie heeft wel een punt hier. Bezint eer ge begint!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Tuning en LPG

Bericht door op » wo 13 nov, 2013 21:49

Even dit topic omhoog schoppen :mrgreen:

mijn 9-5 2,3 automaat heeft een Prins G3 installatie. Het loopt prachtig allemaal, maar een beetje saai is het wel. De auto is van 1998, en in 2008 is er bij 125.000 km een nieuw blok en de LPG installatie geplaatst. Nu staat de stand op 249.000

Nu heeft de 2,3 al wat meer pk's en koppel dan het 2 literblokje, dus loop je dan niet snel tegen de grenzen van een standaard lpg insatalatie aan? Ik zoek een niet de kostbare tuning waarvoor ik niet de hele auto overhoop hoef te halen :wink: En er moet geen enkel risico op schade door arm mengsel of zo zijn.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » wo 13 nov, 2013 22:44

Je hebt een 2.3t met 170 pk dus daar kan nog zo'n 25 pk bij op en vooral tor circa 300-340 nm koppel. Dat verschil ga je echt merken. Ik zou je op basis van kosten en ervaring verwijzen naar de actieve forummer uit Udenhout die wel wegwijs weet met T7 suite en lpg autos

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re:

Bericht door op » wo 13 nov, 2013 23:10

En, Tubbe wat heb jij er nu in lliggen dan?
Tubbe schreef:
fechips schreef: er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid om te tunen ... en bij circa 4000 - 4500 toeren over te schakelen naar benzine...(is wel een lapmiddel)..
Hoi fechips,

En daar zit nu net het risico wat dEUS ook noemt. Je merkt nl niet dat er iets misgaat, terwijl er verschillende momenten kunnen zijn waarop de motor te arm loopt en mogelijk schade oploopt.
Dat risico wil ik niet lopen als ik gewoon aan het autorijden ben (of iemand anders uit het gezin...)

Helaas voor mij... (185 pk update nu in overweging)

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 14 nov, 2013 11:32

Tubbe schreef:Je hebt een 2.3t met 170 pk dus daar kan nog zo'n 25 pk bij op en vooral tor circa 300-340 nm koppel.
Dat zou met Vialle inderdaad wel de grens zijn maar met Prins VSI ligt de grens veel hoger. Met 4 gele standaard injectoren kan je afhankelijk van de verdamperdruk zeker richting de 250 pk. Eventueel de verdamperdruk wat hoger zetten en de lpg software overeenkomstig aan (laten) passen. Enige nadeel van een erg hoge verdamper druk is dat je bij extreme koude en hogeboost er wel eens tegen aan kan lopen dat de tankdruk lager wordt dan de gevraagde druk (=verdamperdruk + MAP). Dan schakelt hij terug naar benzine, net als bij tank leeg. Op zich ook geen ramp. Het is zowieso niet zo'n goed idee om bij -10 vol op het gas te gaan :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 14 nov, 2013 12:03

Ik sluit me aan bij 9000-95.

Als je gaat tunen is Prins een betere basis.

Begrijp me niet verkeerd. Het LPi systeem ( en zijn afgeleide) van Vialle is een mooi systeem. Bij tuning zit je echter veelal al snel aan de beperkingen van de installatie. De Prins installaties laten door hun ontwerp gewoon wat meer "rek" toe.

jgvdv
Donateur
Donateur

Bericht door jgvdv » za 16 nov, 2013 1:11

dat valt mee , er zit wel wat rek in lpi systemen ;)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 16 nov, 2013 2:51

Wat valt mee? Dat als je een 185pk SAAB met vier witte Vialle injectoren wel een pk of 15 kunt mee geven voordat ie in de toeren arm begint te lopen? Terwijl de rest van de hardware makkelijk meer aan kan? Leg es uit? :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Plaats reactie