Gemiddeld verbruik op LPG
-
laserred
- Geregistreerd lid
Re: Gemiddeld verbruik op LPG
Het gekke is dus dat smallere winterbanden ( 195 ) i.c.m. met winters weer een lager verbruik oplevert dan bredere zomerbanden ( 225 ) i.c.m. hogere voor jaarstemperaturen.
Je zou toch het omgekeerde verwachten omdat een motor bij deze voorjaarstemperaturen eerder op temperatuur is dan in de winter en dus minder zou moeten verbruiken.
Blijkbaar zijn bredere banden van grotere invloed dan de buitentemperatuur.
Toevallig staat er deze week in Autoweek een brief van een lezer ( pag. 68 ) waarbij die persoon in de winter ook een lager verbruik realiseert dan in de zomer.
Het commentaar van Autoweek luidt: "Kortom, een gunstiger verbruik in de winter lijkt ons nogal uitzonderlijk ".
Niets is dus minder waar in zijn en mijn geval.
Je zou toch het omgekeerde verwachten omdat een motor bij deze voorjaarstemperaturen eerder op temperatuur is dan in de winter en dus minder zou moeten verbruiken.
Blijkbaar zijn bredere banden van grotere invloed dan de buitentemperatuur.
Toevallig staat er deze week in Autoweek een brief van een lezer ( pag. 68 ) waarbij die persoon in de winter ook een lager verbruik realiseert dan in de zomer.
Het commentaar van Autoweek luidt: "Kortom, een gunstiger verbruik in de winter lijkt ons nogal uitzonderlijk ".
Niets is dus minder waar in zijn en mijn geval.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Maar heeft ook alles te maken met de rubber compositie; deze verschillen nogal tussen zomer en winter. De rol- en luchtweerstand wordt beduidend kleiner naarmate de banden smaller worden, en de verbranding is over het algemeen efficiënter in de winter (koude lucht werkt als intercoolertje
). De meeste mensen laten hun motor stationair warmdraaien, en dat kost nogal wat brandstof; ik doe dat niet, en rij in de winter dus aanmerkelijk zuiniger.
-
Julius C.
- Geregistreerd lid
We moesten maar eens een vaste link neergooien naar dit artikel voor mensen die verbruik- annex tuning- annex nut van G3 installatie inbouwen hebben.
Het is toch redelijk bizar dat vier verschillende era's en modellen van Saabs (met in principe dezelfde motor) in diverse gradaties van tuning of juist niet, een vergelijkbaar vebruik scoren.
Ergo, tuning en turbo zorgt uiteindelijk voor een beter milieu, want zowel gezapig als gassen levert een gunstig verbruik op
ben alleen bang dat Den Haag hier niet in gaat stinken...
Het is toch redelijk bizar dat vier verschillende era's en modellen van Saabs (met in principe dezelfde motor) in diverse gradaties van tuning of juist niet, een vergelijkbaar vebruik scoren.
Ergo, tuning en turbo zorgt uiteindelijk voor een beter milieu, want zowel gezapig als gassen levert een gunstig verbruik op
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Ik zat met mijn 1.8t ook op ca 1 op 9, is keurig verbruik hoor. We hebben het immers toch over een tweeliter (geen 1800cc) turbo.
Mijn V6t doet overigens gemiddeld 1 op 6,7........auw
Mijn V6t doet overigens gemiddeld 1 op 6,7........auw
-
Peter 1993
- Geregistreerd lid
Mijn vakantie auto gebruikt ongeveer gemiddeld op de lange afstand max. 1 op 4.7 dit is dan ook maximaal.
meestal zit ik daar ruim onder.

Er zitten 3 gastanks onder de auto max vulling netto ongeveer 115 liter.
meestal zit ik daar ruim onder.

Er zitten 3 gastanks onder de auto max vulling netto ongeveer 115 liter.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
1,85 liter, dat is dichter bij 1800 cc dan bij 2 liter...sweetspeed schreef:...1.8t ... We hebben het immers toch over een tweeliter (geen 1800cc)
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Meen je dat nou ?
Ik was echt in de veronderstelling dat zowel de 1.8 als de 2.0 een tweeliter betrof.
Hmm excuus
Ik was echt in de veronderstelling dat zowel de 1.8 als de 2.0 een tweeliter betrof.
Hmm excuus
-
laserred
- Geregistreerd lid
Volgens mij heeft Sweetspeed gelijk, want zowel de 1.8t als de 2.0t heeft een 1988cc motor.
Afgerond is dat dus een tweeliter.
De type aanduiding 1.8t wordt gebruikt als commerciele uiting om het verschil met een 2.0t groter te laten lijken dan het is.
Ik dacht dat tot vorig jaar de 2.0t een 6-bak en de 1.8t een 5-bak had, maar de motoren zijn identiek. ( behalve pk's en koppel ).
Sinds 2010 hebben beide versies een 6-bak.
Afgerond is dat dus een tweeliter.
De type aanduiding 1.8t wordt gebruikt als commerciele uiting om het verschil met een 2.0t groter te laten lijken dan het is.
Ik dacht dat tot vorig jaar de 2.0t een 6-bak en de 1.8t een 5-bak had, maar de motoren zijn identiek. ( behalve pk's en koppel ).
Sinds 2010 hebben beide versies een 6-bak.
-
sweetspeed
- Geregistreerd lid
Uh
Cilinderinhoud (cc) 1.998 Boring/Slag (mm) 86 / 86 Compressieverhouding 9,5:1 Max. Turbodruk (bar) 0,5 Max. Vermogen (kW/ tpm) 110kW (150pk)/ 5500tpm ...
Cilinderinhoud (cc) 1.998 Boring/Slag (mm) 86 / 86 Compressieverhouding 9,5:1 Max. Turbodruk (bar) 0,5 Max. Vermogen (kW/ tpm) 110kW (150pk)/ 5500tpm ...
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Van de 1.8 weet ik het niet maar de "twee liter" H motor is feitelijk 1984,8... cc (90 mm boring x 78 mm slag).
Waarom zou je de 1.8 dan ook niet "twee liter" noemen?
Waarom zou je de 1.8 dan ook niet "twee liter" noemen?
-
Psychotic
- Geregistreerd lid
Sterker nog, de 1.8t, 2.0t en 2.0T zijn allemaal exact dezelfde motor! Althans bij de eerste 9-3 SS modellen, ik weet niet of dat nu nog steeds zo is.
B.t.w. mooi voorbeeld 1 op 4,7 met zo'n Amerikaanse benzineslurper, volgens mij is ie nog geen 25 jaar oud
Wat zou zo'n ding op benzine doen 1 op 6 max ? Maar goed dat die Amerikanen eindelijk ook is wat meer moeten betalen voor die slurpende monsters. Tot voor kort betaalde zij voor een gallon hetzelfde als wij voor een liter 
B.t.w. mooi voorbeeld 1 op 4,7 met zo'n Amerikaanse benzineslurper, volgens mij is ie nog geen 25 jaar oud
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
OK, staaltje van GM marketing?Psychotic schreef: de 1.8t, 2.0t en 2.0T zijn allemaal exact dezelfde motor
Da's toch een Daewoo op die foto?mooi voorbeeld 1 op 4,7 met zo'n Amerikaanse benzineslurper
-
FC
- Donateur (2x)

Denk dat je er ook rekening mee dient te houden dat het in de winter een stuk langer duurt voor je motor op temp. is. Wat ook ongunstiger is voor je verbruik.tanisha schreef:het verschil tussen zomer en winter lpg was er altijd op winter lpg haal je net iets minder kilometers
Las ook dat er met verschillende banden maten gemeten is.
Wanneer je eens gaat rekenen wat de exacte omtrek is van de diverse bandenmaten zie je soms best verschillen in omtrek. Dit lees je ook weer af op je teller, wat uiteindelijk icm een compleet andere rolweerstand noemenswaardige verschillen kan veroorzaken.
Laatste tank gas kwam uit op 1 op 8,6 met mijn 9000 2.0lpt/LPi (50-50 stad en snelweg)
Grt Chris
-
onno2
- Geregistreerd lid
tsjemig,
onze Aero doet echt voortdurend 1 op 10. Ouwelullen tempo 1 op 11 zelfs. Ik ben geen hardrijder en kom zelden boven de 3000 tpm. Je hebt gewoon bakken koppel. Dit is met lange snelweg ritten en 35 km woon werk ook op de snelweg maar zeker ook wel file.
onze Aero doet echt voortdurend 1 op 10. Ouwelullen tempo 1 op 11 zelfs. Ik ben geen hardrijder en kom zelden boven de 3000 tpm. Je hebt gewoon bakken koppel. Dit is met lange snelweg ritten en 35 km woon werk ook op de snelweg maar zeker ook wel file.