De SID rekent inderdaad het benzineverbruik uit. Maar de LPi installatie werkt door de openingstijd van de benzineinjectoren te meten en vervolgens de gasinjectoren gelijk open te zetten met een verrekening naar het extra volume dat nodig is bij LPG. De SID info zegt dus niets over het absolute verbruik, maar wel degelijk over het relatieve. Ik rijd op een tank nu 450-500km en doe dat doorgaans in 3 dagen, waarbij ik zeer constante ritten maak. Voor mij is dat verbruik dus wel degelijk in de gaten te houden via de SID. Als ik zie dat het verbruik daar ineens flink toeneemt, komt dat overeen met een stijging in verbruik op LPG.
Het gaat om de trendlijn. Dus gewoon bij het benzineverbruik een procentje of 20 optellen. Ik rijd doorgaans 1 op 9, de SID geeft 1 op 11 aan. Klopt best aardig.
Merk vs verbruik
-
Injectie
- Moderator
Re: Merk vs verbruik
Ik heb het idd met de info die ik via OBDscope binnenkrijg op mijn mobieltje. en dna is het voornamelijk te zien aan de adaptie. normaal gesproken op goede LPG fluctueerd die tussen de -10 en -20%. OP de avia die ik van de week had was de addaptie ineens +7%. waar die normaal altijd moet verarmen op LPG bij mij. Moest ie nu ineens verrijken. ergo hij had meer LPG nodig voor hetzelfde resultaat.
Verbruiksmeter op mijn 9000 staat vast op 6,5L/100km
@Millerman rijd jij je tank ook echt leeg? (Omschakelmoment) Ik tank iedere 350 km ongeveer das eens in de 2 dagen bij mij. D'r gaat dan ca 40 liter in bij mij. dus effectief nog 13 liter over in de tank. Als ie automatisch overschakeld naar benzine kan ik ongeveer 53l tanken. En die 13 liter is niet genoeg voor nog een ritje woon werk verkeer.
Verbruiksmeter op mijn 9000 staat vast op 6,5L/100km
@Millerman rijd jij je tank ook echt leeg? (Omschakelmoment) Ik tank iedere 350 km ongeveer das eens in de 2 dagen bij mij. D'r gaat dan ca 40 liter in bij mij. dus effectief nog 13 liter over in de tank. Als ie automatisch overschakeld naar benzine kan ik ongeveer 53l tanken. En die 13 liter is niet genoeg voor nog een ritje woon werk verkeer.
-
millerman
- Donateur (3x)

Mijn enkele reis woon-werk is 120km. Het wisselt dus, soms moet ik na 1,5 dagen alweer bijtanken (als ik maar 450km op een tank zou halen). De laatste tijd haal ik echter 480-500 makkelijker, ik denk door de dunnere winterbanden, waardoor ik 1x per 2 dagen aan de pomp sta. Ik heb een 67L tank, dus 54L effectief. Aangezien ik nog een klein stukje om moet om naar het tankstation te rijden (20km van werk of 10km van huis), tank ik meestal net nadat ie overschakelt.
Blijft toch apart dat LPG kennelijk een stuk gevoeliger is voor merk en locatie van verkoop. Zal de mengverhouding propaan en butaan wel zijn die verschilt. SID zakte vandaag trouwens weer naar 8,8L/100km, daarvoor was de tank leeg na 495km.
Blijft toch apart dat LPG kennelijk een stuk gevoeliger is voor merk en locatie van verkoop. Zal de mengverhouding propaan en butaan wel zijn die verschilt. SID zakte vandaag trouwens weer naar 8,8L/100km, daarvoor was de tank leeg na 495km.
-
Injectie
- Moderator
Ik hkom gelukkig lans de tankstations op weg naar huis. dus dat scheelt omrijden. (heb dezelfde tank) Maar ik tank liever niet bij mijn werk in de buurt. de goedkoopste pomp die ik daar tegenkom is ca 6ct duurder als de pomp bij mij thuis.
-
millerman
- Donateur (3x)

Bij mij zitten ze ook behoorlijk op de weg naar huis, maar 20km vanaf mijn werk. Op weg naar mijn werk tank ik nooit, ik ben altijd al zo laat
De Shell in Best is altijd goedkoper dan de Argos in Scherpenzeel, maar het scheelt meestal niet genoeg om perse bij die Shell te willen tanken.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

prijs zakt weer gelukkig vandaag - 2 cent nu op 65,9 cent.
tankte veel bij de vrije pomp om de prijs, weet niet welk gas. maar de 99 liep met de kou zo richting 1 op 7/8
heb nu weer 2 tankbeurten bij de texaco getankt voor bovengenoemd bedrag en de 99 liep de afgelopen dagen zo maar weer 1 op 10.
vandaag zelfs 23 liter op 245 km met de harde wind. gisteren ca. 25 liter, maar dezelfde rit was bijna een uur langer door file's
tankte veel bij de vrije pomp om de prijs, weet niet welk gas. maar de 99 liep met de kou zo richting 1 op 7/8
heb nu weer 2 tankbeurten bij de texaco getankt voor bovengenoemd bedrag en de 99 liep de afgelopen dagen zo maar weer 1 op 10.
vandaag zelfs 23 liter op 245 km met de harde wind. gisteren ca. 25 liter, maar dezelfde rit was bijna een uur langer door file's
-
turbopilot
- Donateur (7x)

weer een keertje bij de goedkope getankt (65.9) verbruik; 27 liter voor 255 km, begin nu echt te twijfelen aan de kwaliteit van de diverse lpg gassoorten