advies gevraagd aankoop 9.3 coupe 2.0 T op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
tanisha
Geregistreerd lid

Re: advies gevraagd aankoop 9.3 coupe 2.0 T op LPG

Bericht door tanisha » wo 20 apr, 2011 22:29

punt blijft gewoon dat de t7 het minder sterke blok

ik zit zelf al een tijd na te denken over een 9-5 station maar dan gaat er wel een t5 blok in dat weet ik nu al 100% zeker
echter heeft de 9000 met topola in lemmer mij weer op andere gedachten gebracht en moet mijn 9000 ook een rugzakje gaan krijgen :wink:

wat ik hier eigenlijk mee wou zeggen is dat de t5 gewoon een sterker blokje is

savaan76
Geregistreerd lid

Bericht door savaan76 » wo 20 apr, 2011 23:05

En mijn punt is dat er ook nog steeds een heleboel mensen tevreden met een T7 rondrijden zonder grote kosten. Is een T5 echt zo veel beter dat het de moeite loont om preventief een T7 blok te vervangen zoals je hierboven oppert?

Volgens mij is het enigste echte risico Black Sludge en is dit probleem te ondervangen door olie wissels, eventueel mod 6 en de beste bescherming tegen BS schijnt LPG te zijn. Een defecte kop is natuurlijk balen maar bij een T7 in principe ook maar eenmalig omdat er dan een aangepaste kop op komt. De meeste T7 op lpg zullen deze ondertussen wel hebben. Defecte cilinderkop is slechts een van de vele dure reparatie's waar je tegen aan kan lopen los van de t5 of T7.

Bedoel het niet verkeerd hoor maar om gelijk te roepen zoek naar een T5 snap ik niet zo. Ik weet dat jij fan bent van de T5 maar ik vind het vaak niet zo objectief en erg stellig overkomen.

Groet Sander

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 20 apr, 2011 23:30

Daar sluit ik me bij aan. Maar over het algemeen is een T5 probleemlozer dan een T7. Maar de nuance die jullie aan brengen is wel eerlijk heren!

Ik rijd op LPG inderdaad altijd netjes warm, maar scheur soms wel eens lekker door als ie echt warm is. Maar zet dan niet over op benzine. Juist vanwege die geharde kop. Is dat nu echt nodig denk je?

Group1850 vond bij mij die Mod6 ook niet nodig, omdat LPG een stuk schoner verbrandt en mijn 9-5 lange stukken rijdt.... Wat denken jullie ervan?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 20 apr, 2011 23:45

als je de volgende keer weer bij pzenden bent moet je daar eens kijken naar de t5 en de t7 blokken die uitelkaar liggen
ik zal je alvast verklappen dat alles bij de t5 dubbel zo dik is als bij een t7 zelfs een leek ziet het meteen ik vindt ze gewoon eng dun

t5 en t7 lijken sterk op elkaar en bijna alles is uitwisselbaar maar er is toch een verschil van dag en nacht voor de t7 zijn ze gewoon qua blok een stap te ver gegaan

ik weet dat er veel mensen zijn die dit liever niet lezen maar ik schrijf gewoon op het forum wat mijn bevindingen zijn

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 20 apr, 2011 23:54

Arbilen schreef: Group1850 vond bij mij die Mod6 ook niet nodig, omdat LPG een stuk schoner verbrandt en mijn 9-5 lange stukken rijdt.... Wat denken jullie ervan?
als je voor een experiment in bent wat niet veel kost!

dan moet je een slang met daaraan een pet fles met in de boven kant een stuk of 6 gaatjes geprikt aan je carter ontluchting hangen de rest van de slangetjes even een boutje in draaien

in die fles komt nu alles wat normaal terug in je motor olie zou komen je zal versteld staan wat er na een paar weken in die fles zit

savaan76
Geregistreerd lid

Bericht door savaan76 » do 21 apr, 2011 0:15

tanisha schreef:als je de volgende keer weer bij pzenden bent moet je daar eens kijken naar de t5 en de t7 blokken die uitelkaar liggen
ik zal je alvast verklappen dat alles bij de t5 dubbel zo dik is als bij een t7 zelfs een leek ziet het meteen ik vindt ze gewoon eng dun
De T7 breekt toch niet in tweeën ofzo omdat ze dunner zijn? (zonder gekheid) Wat gaat er naast het karteronluchtings verhaal nu nog meer eerder stuk aan een T7 dan aan een T5? Wat zijn wat dat betreft je bevindingen?

Nogmaals echt niet rot bedoeld maar ik snap je grote afkeer van de T7 gewoon niet zo goed, je moet wel heel zwaar tellende argumenten hebben om preventief een T7 blok te willen wisselen voor een T5 toch? Ik ben vooral gewoon nieuwsgierig naar de achtergrond, ik ben tot zover echt veel blijer met mijn 9-3 T7 dan met mijn 2.0 Ng :D

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 21 apr, 2011 13:32

nou sander het hele ding is in alles gewoon zwakker uitgevoerd bij mij krijgt het spul wel op z´n lazer dat zag je wel weer aan de gebroken draagarm

maar de ervaring leert dat het gewoon stuk gaat een t5 trouwens ook maar veel minder snel

als je trouwens iets met de veerpoten voor krijgt van een 9-3 mag je ook je spaarvarkentje stuk slaan als je er nieuw in wil stoppen ben je iets 700,- per poot kwijt daarom heb ik toen die ombouw naar 900ng poten gedaan

savaan76
Geregistreerd lid

Bericht door savaan76 » do 21 apr, 2011 15:39

Maar zijn naast de karteronluchting nou de dingen die echt veel vaker/eerder stuk gaan aan een T7? Ik hoor wel dat je de T5 sterker vindt en de T7 dunner is maar wat zijn nu de dingen in de T7 die veel zwakker zijn dan bij de T5?

Ik lees echt al een paar jaar mee (en alles terug) en uit de verhalen hier op het forum vind ik dat namelijk niet blijken. De T7 kunnen last krijgen ban blacksludge en in de soep lopen en dat lees je zo nu en dan (vooral van nieuwe forumleden die het BS verhaal niet kennen) maar verder lees ik echt niet heel veel meer problemen met de T7 dan met de T5 volgens mij?

Zou misschien eens een leuke zijn voor een poll....

En wat de veerpoten betreft, ja als je naar de dealer gaat betaal je je blauw maar dat geld voor elke Saab. Veerpoten uit Rutten, Wuustwezel of Landgraaf heb je vast voor een stuk minder :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 21 apr, 2011 18:00

de koppen zijn van een zachter materiaal waardoor de kleppen ondanks de wel degelijk standaard geharde kepzettingen gaan inslaan dit gebeurt bij de meeste lpg auto´s op een ton
dit heeft te maken met de dunnere klepstelen waardoor ze iets makkelijker kunnen kantelen

het opvang bakje dat tussen de carterventilatie zit is ik mijn ogen de grootste black-sludge veroorzaker door dat alles terug wordt gegooid in het oliecarter

eigenlijk vindt ik die kopen en de black-sludge al genoeg reden om met een grote boog om de t7 heen te lopen schijnbaarben ik daar 1 van de weinige in

zoveel moderner zijn die t7 blokken nou ook weer niet ik heb nu een motor kabelboom los liggen en ik zal eens kijken of die ook op een 900ng boom past
dan kunnen we de 9-3 is zoveel moderner mythe ook voor eens en altijd neer halen

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 21 apr, 2011 18:19

Ik begrijp jouw 9-3 aversie niet zo goed Tanisha. Heb in aanloop naar mijn ex 9-3 cabrio, omwille van het grote prijsverschil ook behoorlijk wat 900ng's bereden, maar ik vind het toch echt een veel oudere auto. Rijdt rommeliger en veel minder strak dan een 9-3, die een veel degelijker indruk maakt. Ik vond de 900ng eigenlijk meer een classic dan een hedendaagse moderne auto. 9-3 kan in dat opzicht nog makkelijk mee. 900 ng niet. Dat ze bij zo'n upgrade een nieuwe T7 motor lanceren, waarvan pas na meer kilometers blijkt dat die dan misschien wel wat beter presteert, maar ook veel kwetsbaarder is, daarin ga ik met je mee. Maar er blijven dan zeker nog 999 andere punten over waarop de 9-3 verschilt van de 900ng en ik ga er dan toch vanuit dat van die 999 verschillen er 80% wel aanpassingen gedaan zijn die op termijn ook beter uitvallen.

savaan76
Geregistreerd lid

Bericht door savaan76 » do 21 apr, 2011 18:43

Het enigste wat tot nu toe terug blijft komen ten nadele van de T7 is het blacksludge verhaal wat bijna altijd prima te ondervangen is met olie en modificatie en het feit dat je op lpg je kop een keer moet vervangen door een aangepaste.

Ik vind dat dus wel mee vallen en het gaat mij er om dat het wordt afgeschilderd alsof je beter je 9-3 t7 gelijk naar de sloop kan rijden. Veel mensen lezen mee en ik vind dat er gewoon geen redelijk beeld wordt geschetst van de nadelen en er veel uit emotie of onderbuik gevoel wordt geroepen. Ik kan het onderscheid wel maken maar iemand die hier komt voor een beetje informatie en advies... Ik vind koop liever een t5 (of nog liever een 900 ng) te kort door de bocht en ik vind het vaak ontbreken aan onderbouwing.

Het verschil tussen de 900 en 9-3 is aan ieder zelf om over te oordelen, ik denk persoonlijk niet dat de 9-3 echt op 100o punten t.o.v. de 900 verbeterd is maar ze zullen bij Saab echt wel weten wat ze gedaan hebben in de regel en er geen slechtere auto van gemaakt hebben en dat is ook mijn ervaring na 1 ng en 1 9-3.

Groet Sander

onno2
Geregistreerd lid

Bericht door onno2 » ma 25 apr, 2011 18:08

Ach ja,

Ik heb ook 280.000 km zonder mod6 gereden. Alles wat je hier leest zijn vaak niet de gemiddelden maar de extremen. Als je een mod6 niet doet betekent dit niet dat er direct risico is op black sludge. Motoren die veel en lang rijden hebben hier veel minder last van. Motoren op LPG net zo. Je moet het zelf gewoon beslissen. Dit geld ook voor die flash lube zooi..... mij niet gezien, als ik alleen al kijk naar die onderbouwingen op de flashlube site... niet echt wetenschappelijk.

Ach ja wie weet de waarheid ligt in het midden. Ik heb genoten van mijn T7 een super soepel blok, echt drie keer beter qua motorgedrag dan mijn huidige T8 Aero. Die T7 was zooo stil en liep zoo mooi rond. De SS motor vind ik veel rauwer en luider.

royw
Geregistreerd lid

Bericht door royw » vr 20 mei, 2011 18:19

hallo :D
weet iemand of je het kan zien aan een kop of die aangepast is op lpg ?
zo ja ,waar kan je het aan zien ?
mvg Roy

Julius C.
Geregistreerd lid

Bericht door Julius C. » vr 20 mei, 2011 20:36

:lol: aan de rekening in je mapje...
Maar even zonder gekheid...ik heb mijn 9-3T van 2001, dus T7 van 260K naar 360K gereden en deze toen verkocht aan een forumlid.
Ik had géén mod6, heb altijd op LPG gereden (gemiddeld 4 tankjes p/j op benzine om de boel niet te laten uitdrogen en om de benzine te vervangen) en met KCP tuning!
De vele extra euro's aan onderhoud zijn altijd in het onderstel e.d. gaan zitten!

Wat er ooit aan de motor is gedaan onder mijn bezielde leiding :wink: waren het vervangen van de poulie omdat deze lekte; de turbo omdat deze in een rookbom veranderde; spruitstukpakking vervangen omdat de wagen als een Spitfire klonk en een nieuwe DI en that was it!
Dat de carter vervangen werd, was omdat deze vern**kt was door een gerenomeerde Saabgarage, door de plug er verkeerd in te draaien. Oude carter was brandschoon met 350K achter de kiezen. Nieuwe koppeling en versnellingsbak...ach, na 350K mag je niet klagen. dat hierbij het halve blok uit elkaar ging was ter controle en her en der preventief wat pakkingen vervangen.
En ja, elke 15000 grote beurt met alles er op en er aan...

Ik ga niet beweren welke motor beter is. Gebaseerd op persoonlijke ervaringen doet een mens zo zijn of haar (dag huppelende Eland dame ;) ) uitspraken.
Ergo, elke auto en zeker zo'n stuk mechanica als een Saab staat en valt bij het onderhoud en ook met een bestuurder die weet wat hij/zij er mee doet!

royw
Geregistreerd lid

Bericht door royw » za 21 mei, 2011 10:57

ik heb deze kop nog liggen,komt van een lpg Saab t7
geen mapju,geen rekening
is er iets waar ik aan kan zien of die aangepast is op lpg ?

of ben ik nu :offtopic:
mvg Roy

Afbeelding

Plaats reactie