lpg korte afstanden
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Re: lpg korte afstanden
Hoi Sneeuwwitje,
nog geen beslissing genomen tot nu toe. (is even blijven liggen i.v.m. andere zaken)
Heb zelfs nog even gekeken naar een 9-5 waar al lpg in zit. Maar om een minimaal 2005 exemplaar met weinig km's op lpg te bemachtigen valt nog zwaar tegen. Bijna niet te koop. Ik ga er liever niet op achteruit. En tot nu toe is dit mijn meest betrouwbare Saab die ik heb gehad, dus ik weet wat ik heb.....
Ik moet binnenkort toch eens gaan beslissen.
Allround laat ik maar ff links liggen. Zonde dat een bedrijf het dan toch nog zo kan verklooien...een beetje service is blijkbaar heeel moeilijk. In allerlei branches trouwens.
groet
Sander
nog geen beslissing genomen tot nu toe. (is even blijven liggen i.v.m. andere zaken)
Heb zelfs nog even gekeken naar een 9-5 waar al lpg in zit. Maar om een minimaal 2005 exemplaar met weinig km's op lpg te bemachtigen valt nog zwaar tegen. Bijna niet te koop. Ik ga er liever niet op achteruit. En tot nu toe is dit mijn meest betrouwbare Saab die ik heb gehad, dus ik weet wat ik heb.....
Ik moet binnenkort toch eens gaan beslissen.
Allround laat ik maar ff links liggen. Zonde dat een bedrijf het dan toch nog zo kan verklooien...een beetje service is blijkbaar heeel moeilijk. In allerlei branches trouwens.
groet
Sander
-
onno2
- Geregistreerd lid
Prima ervaringen hier met Allround.. 210 PK 9-3 Aero.
Ach ja, als je maar 10 km rijdt ga je vast niet plankgas geven, dan is je motor amper warm.
Ben wel benieuwd wat er dan niet goed is bij sneeuw witje, en waar het misgaat met die 300 PK.
Mocht een moderne Vialle installatie het niet kunnen bijbenen qua capaciteit, dan schakelt hij naadloos over op benzine.
Of zit het probleem elders.
Ik heb geen cent spijt van de installatie en overschakelen gaat super snel tegenwoordig. Ding loopt op gas voor ik de straat uit ben.
Ach ja, als je maar 10 km rijdt ga je vast niet plankgas geven, dan is je motor amper warm.
Ben wel benieuwd wat er dan niet goed is bij sneeuw witje, en waar het misgaat met die 300 PK.
Mocht een moderne Vialle installatie het niet kunnen bijbenen qua capaciteit, dan schakelt hij naadloos over op benzine.
Ik heb geen cent spijt van de installatie en overschakelen gaat super snel tegenwoordig. Ding loopt op gas voor ik de straat uit ben.
-
sjak
- Geregistreerd lid
Ook interessant om te weten, zijn dat pks uit de verkoopfolder (zowel de 290 op benzine als de beweerde probleemloze 300) of is de auto op een dyno gezet? (of bv een aantal runs op dragstrip met goede grip?)
-
Sneeuwwitje
- Geregistreerd lid
Vermogen is 290 - 300 pk. Op testbank is 290 pk gemeten (rekening houdend met aanname voor aandrijfverliezen) en later is de intercooler nog vervangen door juiste exemplaar, dus vandaar de schatting van 300 pk. Maakt voor dit topic niet zo veel uit. De LPG-installatie trekt het voor mijn gevoel tot ca 250 pk, daar boven gaat ie hikken. Terug geweest en zo geprogrammeerd dat ie dan automatisch over gaat naar benzine. Vantevoren was aangegeven dat 300 pk volledig op LPG mogelijk was, dus jammer dat dat toch niet lukte. Op dit moment gebeurt het nog steeds wel dat ie begint te hikken op lpg, dus nog steeds niet helemaal goed helaas.
Wordt vervolgd.
Wordt vervolgd.
-
Injectie
- Moderator
En hoeveel injectoren hebben ze bij jou geplaatst Sneeuwwitje? Mijn Vialle installatie behelsd 5 grote injectoren.
Mijn gemeten 320 Benzine Pk's worden bij overschakelen op LPG beteugeld door de ECU naar ongeveer 280 PK. Maar dit draai ik probleemloos op LPG. Geen hikken geen overslagen. Ook schakelt de installatie niet over naar benzine. Ik heb het vermoeden dat dit makkelijk meer zou kunnen op LPG. Echter de inbouwer heeft mij toendertijd al verteld dat de LPG pomp niet meer als 280 PK kan leveren na dat deze al een tijdje ingebouwd is. Een nieuwe pomp kan wel iets meer aan.
Mijn gemeten 320 Benzine Pk's worden bij overschakelen op LPG beteugeld door de ECU naar ongeveer 280 PK. Maar dit draai ik probleemloos op LPG. Geen hikken geen overslagen. Ook schakelt de installatie niet over naar benzine. Ik heb het vermoeden dat dit makkelijk meer zou kunnen op LPG. Echter de inbouwer heeft mij toendertijd al verteld dat de LPG pomp niet meer als 280 PK kan leveren na dat deze al een tijdje ingebouwd is. Een nieuwe pomp kan wel iets meer aan.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Zo zie je maar weer dat ervaringen per persoon kunnen wisselen...onno2 schreef:Prima ervaringen hier met Allround.. 210 PK 9-3 Aero.
-
Sneeuwwitje
- Geregistreerd lid
De installatie heeft 4 injectoren. Allround vind de oplossing met een 5e injector eigenlijk maar een houtje-touwtje oplossing en is hier geen voorstander van. Probleem van te weinig kunnen leveren ligt volgens Allround aan de openingstijd/snelheid oid van de injectoren meen ik begrepen te hebben.
Misschien toch nog maar eens die 5e injector overwegen, want daar lees ik toch wel goede dingen over, maar ben bang dat ze dat niet onder garantie willen doen gezien de laatste ervaring die ik met ze had.
Misschien toch nog maar eens die 5e injector overwegen, want daar lees ik toch wel goede dingen over, maar ben bang dat ze dat niet onder garantie willen doen gezien de laatste ervaring die ik met ze had.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Merkt iemand na het inbouwen van de gastank overigens iets qua wegligging? Merk je dat er wat extra kilootjes achterin liggen?
(Heb ondertussen al een tijdje rondgekeken naar een 9-5 waar al gas in ligt. Maar een auto uit 2005, handgeschakeld, een lpg-tank en redelijke km-stand, daar staan er niet veel van te koop.)
(Heb ondertussen al een tijdje rondgekeken naar een 9-5 waar al gas in ligt. Maar een auto uit 2005, handgeschakeld, een lpg-tank en redelijke km-stand, daar staan er niet veel van te koop.)
-
Garrett
- Lid van verdienste
Qua wegligging merk je er niet heel veel van. Maar als je veren en/of dempers al wat ouder zijn, kunnen die extra gaan doorhangen.
Omdat mijn auto met de tank minder dan halfvol slecht startte, hield ik mijn benzinetank altijd minstens 3/4 vol. Dan begint het gewicht wel door te wegen natuurlijk. Sindskort zit er een andere benzinepomp in dus hou ik het niveau voortaan op een kwart. Scheelt zomaar een kilo of 50.
Mijn Aero had al 3 ton ervaring met de gasinbouw, en dat heeft de slechtere dempers en veren wel onder het vergrootglas gelegd. Doorhangen van achteren en cuppende achterbanden.
Dat heb ik opgelost met Eibach veren en nieuwe dempers. Sommigen opteren voor hulpveren, maar dat zou qua prijs vergelijkbaar zijn met een nieuw set Eibach veren.
Omdat mijn auto met de tank minder dan halfvol slecht startte, hield ik mijn benzinetank altijd minstens 3/4 vol. Dan begint het gewicht wel door te wegen natuurlijk. Sindskort zit er een andere benzinepomp in dus hou ik het niveau voortaan op een kwart. Scheelt zomaar een kilo of 50.
Mijn Aero had al 3 ton ervaring met de gasinbouw, en dat heeft de slechtere dempers en veren wel onder het vergrootglas gelegd. Doorhangen van achteren en cuppende achterbanden.
Dat heb ik opgelost met Eibach veren en nieuwe dempers. Sommigen opteren voor hulpveren, maar dat zou qua prijs vergelijkbaar zijn met een nieuw set Eibach veren.
-
millerman
- Donateur (3x)

Met een ringtank is je auto in ieder geval in de breedte in balans. In de lengte merk ik het echter wel. De achterkant wil eerder uitbreken als ik bochten strak neem. Daar moet ik wel bij vermelden dat mijn onderstel echt extreem stijf is, dus ik heb niet veel marges om te corrigeren.
-
satpat
- Geregistreerd lid
Millerman,
Hoe groot is de tank die jij erin heb liggen als ik vragen mag?
En wil je mij een afbeelding toe laten komen hoe dat er in de kofferbak uitziet?
Thanks.
Gr
Hoe groot is de tank die jij erin heb liggen als ik vragen mag?
En wil je mij een afbeelding toe laten komen hoe dat er in de kofferbak uitziet?
Thanks.
Gr
-
Tubbe
- Donateur (2x)

lpg korte afstanden
Ik weet niet zeker of je wel een foto wilt van de rijdende voorraadkelder van Millerman?! 
-
millerman
- Donateur (3x)

Ik heb een 67L ringtank. En een foto heb je weinig aan, achterbak ligt op dit moment inderdaad helemaal vol! Daarnaast is het ook niet mooi afgewerkt bij mij, maar ik kijk er toch nooit naar. Dus boeit me eigenlijk niet zoveel.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Zo.
De beslissing is genomen. Ik heb geen lpg ingebouwd.
Ik heb een 9-5 Estate uit 1999 gekocht waar al een Vialle installatie in zit.
De 9-5 sedan houden we, mijn vriendin gaat daar in rijden en ik ga kilometers vreten op gas. De meeste mensen vinden het decadent, twee van die grote Saabs, maar wij rijden lekker goedkoper dan voorheen met 2 benzineauto's
. En het is zonde om de sedan weg te doen, dat is nu kapitaalvernietiging.
Ik heb nog wel een paar vraagjes als LPG-leek.
De knop op het dashboard
heeft groene ledjes voor tankinhoud, en nog een groen en rood ledje.
Bij starten knippert de groene led omdat ie dan nog op benzine loopt, zodra deze continu brandt loopt ie op gas. Wat betekent het als ie rood brandt? En is de knop bedoeld om terug over te kunnen schakelen op benzine? Als de tank leeg is moet je terug naar benzine ivm mogelijkheid kapotte pomp of gaat dat automatisch?
Plaatjes van mijn nieuwe aanwinst heb ik nog niet maar staan nog wel op http://www.smeekens.nl/#/showroom/
De beslissing is genomen. Ik heb geen lpg ingebouwd.
Ik heb een 9-5 Estate uit 1999 gekocht waar al een Vialle installatie in zit.
De 9-5 sedan houden we, mijn vriendin gaat daar in rijden en ik ga kilometers vreten op gas. De meeste mensen vinden het decadent, twee van die grote Saabs, maar wij rijden lekker goedkoper dan voorheen met 2 benzineauto's
Ik heb nog wel een paar vraagjes als LPG-leek.
De knop op het dashboard
heeft groene ledjes voor tankinhoud, en nog een groen en rood ledje.Bij starten knippert de groene led omdat ie dan nog op benzine loopt, zodra deze continu brandt loopt ie op gas. Wat betekent het als ie rood brandt? En is de knop bedoeld om terug over te kunnen schakelen op benzine? Als de tank leeg is moet je terug naar benzine ivm mogelijkheid kapotte pomp of gaat dat automatisch?
Plaatjes van mijn nieuwe aanwinst heb ik nog niet maar staan nog wel op http://www.smeekens.nl/#/showroom/
-
John Grand
- Geregistreerd lid
Rode lampje zal betekenen dat je op reserve rijd van LPG.
De middenknop is om over tegaan op LPG naar benzine en viceversa
of er automatisch op benzine over word gegaan op benzine bij lege gastank weet ik niet ?/
denk het niet zelf , neem zelf het risico niet en schakel zelf over op benzine of zo snel mogelijk tanken bij LPG pomp,
Beter op benzine een stuk dan een duurdere reparatie CQ vervanging van de LPG pomp lijkt me .
Hoop dat je zo iets meer weet nu nu ,.
mooie auto trouwens
Moet nog wel een nieuwe APK op zag ik..??
gr John
De middenknop is om over tegaan op LPG naar benzine en viceversa
of er automatisch op benzine over word gegaan op benzine bij lege gastank weet ik niet ?/
denk het niet zelf , neem zelf het risico niet en schakel zelf over op benzine of zo snel mogelijk tanken bij LPG pomp,
Beter op benzine een stuk dan een duurdere reparatie CQ vervanging van de LPG pomp lijkt me .
Hoop dat je zo iets meer weet nu nu ,.
mooie auto trouwens
Moet nog wel een nieuwe APK op zag ik..??
gr John