9-5 2,3 ltr Aero MY 2004 LPG inbouwen

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
dirk7942
Geregistreerd lid

Re: 9-5 2,3 ltr Aero MY 2004 LPG inbouwen

Bericht door dirk7942 » di 11 sep, 2012 22:27

Ik heb eind juni een Vialle G-3 in laten bouwen in onze Dame Edna Aero. Deze auto heeft het later type B235R motor met natrium gevulde kleppen en dan is een smeringssysteem niet nodig. Er is een 5de injector ingebouwd om het volle vermogen optimaal te benutten. Het betreft het nieuwste Vialle systeem waar geen filters meer vervangen hoeven te worden (met de ronde hoeveelheids indicator). Ik heb het adres via Millerman en het systeem werkt feilloos. De beste man (inbouwer) heeft veel ervaring met het inbouwen van gas voor auto's met een hoog vermogen. Geen vermogensverlies en een gemiddeld gebruik tussen de 1 op 8,5 en 10, afhankelijk van het gebruik. Ik rij 6.000 a 7.000 per maand dus inmiddels de nodige ervaring met de set-up.

In mijn 9000 T16S (vermogen 220 pk) afgelopen januari een Prins installatie laten bouwen. Eerst met grote injectoren, later met kleinere maar bij volgas op de wegen bij onze oosterburen het hele systeem op tilt. Auto wederom retour en na twee dagen afstellen lijkt het probleem verholpen. Geen 5de injector opgebouwd ondanks mijn aanbod de extra kosten graag voor mijn rekening te willen nemen.

Als ik opnieuw moest inbouwen voor laatste auto had ik voor Vialle gekozen met 5de injector....... Een ieder zal zijn eigen voorkeur hebben maar de Vialle wint het bij mij op punten.

Succes met je keuze maar ga naar een inbouwer met Saab ervaring (en dan het liefst met hoog vermogen motoren)! Het was een verademing met iemand te praten die wist waar hij het over had i.p.v. dat ik moest vertellen hoe ik het hebben wilde...........

slik
Geregistreerd lid

Bericht door slik » zo 16 sep, 2012 9:20

Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met 3 bekende inbouwers. Van belang bij de keus voor de installatie is het feit dat mijn vriendin met de auto circa 900 kilometer per week rijdt, nagenoeg allemaal snelwegkilometers, met een max van 150 km/uur, waarbij de turbo nauwelijks wordt gebruikt. Af en toe neem ik hem zelf mee en dan wordt de turbo zeker wel gebruikt! Ik kreeg 3 verschillende set ups voor Vialle systemen aangeraden:

1. 4 witte injectoren met als argument dat dat de bruine storingsgevoeliger zijn. Op het moment dat je richting vol vermogen gaat of wat meer van de turbo vraagt, wordt er gevoelloos op benzine overgeschakeld. Flashlube is niet nodig omdat de auto 190.000 km heeft gereden en dat zou de boel al flink gehard hebben.

2. 5 bruine injectoren om ervoor te zorgen dat overschakelen naar benzine niet gebeurt. Omschakelen gaat niet altijd goed, hetgeen je zou merken door een " hik". Wel flashlube installeren.

3. 4 bruine injectoren, met flashlube. 5 injectoren kan ook prima maar is overbodig omdat er meestens weinig van de motor wordt gevraagd.

Graag hoog ik jullie gedachten over bovenstaande 3 opties zodat ik een keus kan maken.

Groet,

Bas

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » ma 17 sep, 2012 7:43

Persoonlijk vind ik optie 1 een belachelijke. Je wilt toch niet op benzine rijden als er prestaties gevraagd worden...... Waarom zou je dan op lpg gaan rijden.

Ik heb nog nooit storing gehad met bruine injectoren! Iemand daar ervaring mee? Ik zou echt voor optie twee gaan. Ik heb dat ook en merk nooit een hik!

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 17 sep, 2012 7:45

BRuine injectoren zitten er bij mij al probleemloos 166.034 km in. (handig zo'n exelsheet)
En ik heb meerdere klantenaero's rond rijden met 4 bruine Vialle injectoren. allemaal probleemloos.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 17 sep, 2012 9:12

slik schreef: Flashlube is niet nodig omdat de auto 190.000 km heeft gereden en dat zou de boel al flink gehard hebben.
Dit had ik nog niet eerder gehoord/gelezen, als dit echt werkt dan zou me dat wel goed uitkomen, want ik heb met 170000 km gas in laten bouwen.

Saab heeft allerlei truken uitgehaald om bij hoge belasting de uitlaatgas temperatuur binnen de perken te houden. Zo wordt er meer benzine ingespoten dan eigenlijk nodig is voor max vermogen, puur voor koeling. Verder wordt bij hoge belasting het inspuitmoment verschoven zodat er ingespoten wordt terwijl de inlaatklep openstaat. De bedoeling van dit laatste is om de benzine te laten verdampen in de cylinder. Voor het verdampen van een vloeistof is verdampingswarmte nodig. De verdampingswarmte van lpg en benzine is ruwweg het zelfde. Alleen verdampt lpg zo snel dat deze vrijwel alleen het inlaatspruitstuk koelt. Daarnaast heeft lpg de nare eigenschap dat het de verbrandingstemperatuur verhoogt bij verrijking.
Ik heb mijn gas installatie zo laten instellen dat bij een belasting van zo'n 40%, deze overschakelt naar benzine. Feitelijk draait de motor in closed loop (lambda=1) op gas en daarboven op benzine. Dus als ik rustig rijdt dan rijdt ik goedkoop en als ik 'm op de staart trap werkt alles zoals Saab het heeft bedoelt. En ik merk er helemaal niets van als er overgeschakeld wordt, want dat gebeurt sequentieel.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 17 sep, 2012 12:44

ik zou er biopower software in laten zetten en dat gas tja iets met koken! :evil:

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 17 sep, 2012 19:47

tanisha schreef:ik zou er biopower software in laten zetten en dat gas tja iets met koken! :evil:
Ethanol is "uit" ivm schaarste aan voedsel. Doormiddel van de lpg installatie rijd ik nu in mijn Saab met de brandstofkosten van een Prius. :D

Ethanol is wel een topper voor wat betreft inwendige koeling.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 17 sep, 2012 20:47

Gas en koken is toch wel zo'n dooddoener uit de tijd voor de strenge eisen van G3-installaties. Daarnaast kookt men in Nederland voornamelijk op aardgas, dat is vooral methaan. Terwijl LPG uit propaan en butaan bestaan. En steeds meer elektrisch zelfs, dus eigenlijk moet je datzelfde zinnetje tegenwoordig gebruiken voor elektrische auto's. Elektrisch? Zo kook ik ook!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 17 sep, 2012 21:09

Over die voedselschaarste... Quote needed...? Want dit zou sowieso alleen kunnen opgaan voor de 1ste gen. biofuels en is bij mijn weten nooit aantoont. 2de gen. biofuels zijn op basis van afval, zeg maar je compost hoop en de 3de gen. biofuels op basis van bijv. gekweekte algen en/of bacterien die anders 'nutteloze' stoffen omzetten in brandstof, zoals oa. CO2...

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

slik
Geregistreerd lid

Bericht door slik » ma 17 sep, 2012 21:30

Heren, graag weer terug naar de opties :offtopic:

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 17 sep, 2012 21:36

'Europa's dorst naar biobrandstoffen leidt tot honger voor miljoenen '
maandag 17 september 2012 08:40
Land dat gebruikt wordt om Europese wagens te voorzien van biobrandstof kan genoeg tarwe en maïs produceren voor 127 miljoen mensen, zo stelt Oxfam Novib aan de vooravond van de EU-bijeenkomst van energieministers op Cyprus vandaag.
Steeds meer mensen krijgen te maken met gebrek aan voedsel nu de voedselprijzen naar grote hoogte zijn gestegen en er te veel voedsel in de benzinetank verdwijnt. Oxfam Novib roept de EU daarom op om haar gevaarlijke en marktverstorende biobrandstoffen-beleid radicaal te herzien.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/1495 ... enen_.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Naar mijn weten wordt er op dit moment nog geen ethanol gemaakt uit 2e generatie grondstoffen. Voor de produktie van ethanol zijn koolhydraten nodig, dit gaat altijd ten koste van humane of dier voeding. Uit afval kun je wel gas winnen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 17 sep, 2012 21:37

Ik heb zelf een combi van optie 1 en 2. Geen idee waarom de LPG-man bij mij koos voor 5 witte en bij anderen voor 5 bruine. Boeit me ook niet zoveel, hij schakelt naadloos over op benzine als ik teveel vermogen vraag. Met de uitleg van Ted er bij, vind ik het wel prima eigenlijk ;)

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 17 sep, 2012 21:44

slik schreef:Heren, graag weer terug naar de opties :offtopic:
OK. Ik ben dus een voorstander voor kleine lpg injectoren, met aangevulde benzine injectie.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 17 sep, 2012 22:01

Oké, oké... Mijn mening:
Gas is een prima brandstof om onder gematigde vermogens km's me te vreten. Ik bedoel dus tot max ongeveer 200pk. Daarboven heb ik geen vertrouwen in die aftermarket brandstof systemen. Hoeft ook niet, vind ik. Die paar keren dat je volle sjas wilt, gewoon oven overschakelen naar een echt brandstofsysteem... Dat wat SAAB er voor je in gezet heeft...

Echt waar... Geloof me... Oh, en flashlube? Waarom zou je?

Maare, over die biofuels... Leuk zo een quote, maar zo simpel ligt het niet. Dit stuk vind ik all een stuk objectiever: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Food_vs._fuel" onclick="window.open(this.href);return false;

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 17 sep, 2012 22:44

Niettemin gaat men in europa de voorgenomen 10% bijmenging van biobrandstof weer verlagen naar 5%. Hier in europa concurreert de toepassing van tarwe en mais voor ethanol productie wel degelijk met de humane voeding.

Plaats reactie