Grote knal...

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Brassaï
Geregistreerd lid

Re: Grote knal...

Bericht door Brassaï » di 23 mar, 2010 12:25

@ tanisha, de stappenmotor van de lpg installatie is eruit. De "echte" niet. Deze heb ik trouwens wel schoongemaakt, was een beetje versmeerd. CE lampje is niet kapot, als ik op benzine rijd gaat het soms plotseling aan en pas na een tijdje stilgestaan te hebben weer uit.. Maar dat is voor een ander topic. (zal de nieuwe zoekfunctie daar eens voor aanwenden)

Intussen heb ik de bougiekabels en de verdelerkap vervangen. Deze ochtend echter.... @#%^** Deze keer geen heel grote, ik kon gewoon doorrijden zelfs op gas.
Waar kan het nu nog aan liggen? Verdamper is nieuw, bougies, bougiekabels en verdelerkap ook, stappenmotor gereinigd, BDP sensor is nieuw, en alles in en rond luchtinlaat is ook schoongemaakt.
Als ik het goed heb begrepen heb kan je bij deze auto de ontsteking niet opnieuw afstellen omdat de computer dit doet?
Of zou ik hier nog iets aan kunnen doen?

Mijn ravenzwarte haren worden hier langzamerhand grijs van. ;-|+

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » di 23 mar, 2010 13:29

Ik heb dit vroeger ook vaak meegemaakt mijn #$%pel Vectra. De oorzaak zat in de electrodenafstand van de bougies. Deze moesten krapper gesteld worden. Het bleek dat door de weerstand van het LPG mengsel er een overslag plaatsvond in de verdelerkap. Op 0,6 gezet en probleem over.

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » di 23 mar, 2010 16:18

De bougies die er nu in zitten zijn geen NGK's (merk ben ik ff kwijt) ze stonden bij de leverancier blijkbaar wel in de lijst van geschikte bougies voor deze auto ook voor LPG (hebben ze nog gevraagd)
Maarrrr, op de verpakking zag ik dat de afstand tot de electrode 1,0 mm bedraagt en geen 0,6.
Is 0,6 de standaard afstand voor deze Saab? en hoe kan ik dit aanpassen zonder nieuwe bougies te moeten kopen?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 23 mar, 2010 20:58

van welk bouwjaar is je auto dat is weer belangrijk voor de bougie afstand maar zo is het geen wonder dat je een backfire krijgt

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » do 25 mar, 2010 23:26

van welk bouwjaar is je auto dat is weer belangrijk voor de bougie afstand maar zo is het geen wonder dat je een backfire krijgt
1998 2.0 liter een blauwe :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 25 mar, 2010 23:57

die bougies die je hebt zouden goed moeten zijn volgens mijn haynes moet er zelfs 1.1 in

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » vr 26 mar, 2010 0:01

bedankt voor de snelle reactie! kan ik dat van de bougies al uitsluiten.
Rest enkel nog de ontsteking en de kleppen..

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 26 mar, 2010 0:23

bougies kan je nog een beetje mee spelen door door de opening te vergroten of verkleinen met behulp van een voelermaat

de ontsteking is een vast gegeven en kan niet gesteld worden

de kleppen doe je ook niks aan die zijn zelf stelend door hydro stoters

je zal het met de bougies moeten doen

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » vr 26 mar, 2010 8:11

Als je het maximum uit je LPG wilt halen moet je wel degelijk de ontsteking verstellen. Bij Tovami hebben ze het ons laten zien vorig jaar. En op LPG zomaar uitgaan van de standaard electroden-afstand van de bougies uit het doosje is vragen om problemen. Vooral bij een ontsteking met mechanische verdeler.
De Haynes is een boek uit een benzineland. LPG is een perfecte brandstof voor turbo's, maar heeft wel specifieke aanpassingen nodig.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 26 mar, 2010 10:27

hoe wil jij die hallgever stellen dan?

die kan er bij mijn weten maar op 1 manier in en er is niks aan te stellen! of jij moet iets weten wat ik niet weet! maar dan wil ik het ook graag weten! :wink:

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » vr 26 mar, 2010 10:54

hmmm,

Ok, dan kan ik de electrode afstand van de bougies verkleinen naar 0,8 of 0,6 of zo. Dat ga ik dit weekend eens proberen.

Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » za 27 mar, 2010 18:14

tanisha schreef:hoe wil jij die hallgever stellen dan?

die kan er bij mijn weten maar op 1 manier in en er is niks aan te stellen! of jij moet iets weten wat ik niet weet! maar dan wil ik het ook graag weten! :wink:
Wat ik bedoel is het ontstekingstijdstip verstellen. De hall-gever is niets aan te doen, heeft nl alleen een schakel-funktie, in de plaats van de puntjes van vroeger. Het electronische unitje bepaalt de ontstekingskarakteristiek. Is wel te foppen, maar dat gaat veel te ver.
Wat ook te vaak over het hoofd wordt gezien is dat de meeste saab-motoren te arm staan, is op LPG een doodzonde. Geeft ook overslag. Feitelijk is hier een A/F meter, aangepast op LPG of de afwijking op LPG bekend, onontbeerlijk. Alternatief is afstellen op een rollentestbank, met lambda.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 27 mar, 2010 21:49

ja en dat kan dus alleen door de opening van de bougies te verstellen voor de rest valt er niks aan de ontsteking te stellen door de hallgever

en daar regelt de motronic het inspuit tijdstip op

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » za 22 mei, 2010 1:31

Nu ettelijke maanden verder, ik dacht een kleine update is misschien interessant.

Na nog wat met bougies en dergelijke geprutst te hebben, is het voor mij nu toch gedaan met deze 900 :(
Ik denk dat de motor te ver versleten is om nog op lpg rond te rijden.

Deze middag heb ik mijn 9-5 estate opgehaald, een heel ander verhaal, maar zeker een heel erg fijne auto.
Hier gaat binnenkort LPi in.

De 900ng ga ik in onderdelen verkopen, of anders misschien iets voor een doe hetzelver met veel tijd (of een slecht huwelijk :wink: )

Mocht er interesse zijn..
Binnenkort is hij te zien in de afdeling te koop.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 22 mei, 2010 8:22

Eerst nog een poging voor de SAAB 900NG en sorry voor wanneer dit punt al genoemd is, ik heb het topic (nog) niet helemaal gelezen: Staat de distributie wel op tijd?? :roll:

En voor wat de SAAB 9-5 Estate betreft: Vele fijne en veilige :O: toegewenst!! :wink:

Plaats reactie