Myth busted: LPG is moeilijk te krijgen in Europa

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
sjak
Geregistreerd lid

Myth busted: LPG is moeilijk te krijgen in Europa

Bericht door sjak » di 12 jul, 2011 11:08

Zo, net terug van een ritje van ca 6000km door Europa met een single-fuel V8 LPG-auto (dus geen benzinepomp, geen benzineknoeier op het blok, geen benzinetank)

In Liechtenstein konden we geen gaspomp vinden, dat was grote paniek :lol: en in Oostenrijk en Zwitserland hadden we de hulp van het ANWB-boekje, maar in de andere landen (*) geen problemen tegengekomen, overal volop verkrijgbaar. Tsjechië hebben we overgeslagen, maar daarvan weet ik dat LPG goed te krijgen is.

Op geen enkel moment hebben we de route aangepast ivm gaspomp oid, en dat terwijl het bereik van de auto maar zon 450-500km was op 1 tank.

(*) de landen:
België - probleemloos
Luxemburg - probleemloos
Frankrijk - probleemloos
Zwitserland (gebruik ANWB-boekje of website)
Oostenrijk (gebruik ANWB-boekje of website)
Duitsland (ca 1 op de 2 pompen)
Liechtenstein - niet verkrijgbaar...
Slovenië (ca 1 op de 2 pompen)
Italië - probleemloos
Kroatië (ca 1 op de 2 pompen)
Servië (extreem goed verkrijgbaar)
Roemenië (ca 1 op de 2 pompen)
Hongarije (ca 1 op de 2 pompen)
Slowakije (ca 1 op de 2 pompen)
Polen (extreem goed verkrijgbaar)
Nederland

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Myth busted: LPG is moeilijk te krijgen in Europa

Bericht door millerman » di 12 jul, 2011 11:18

Goed te lezen. Vooral langs snelwegen getankt? Ik ben trouwens wel benieuwd naar de route die je hebt gereden, ziet er leuk uit!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 12 jul, 2011 11:20

Ik heb altijd wel de neiging om toch wat meer marge aan te houden met bijtanken, dan ik in Nederland gewend ben. Heb in de UK wel eens kapotte of lege installaties gehad, en daar waren ze toen redelijk dun bezaaid, of van die kleine industrie terrein stations die op zon- en feestdagen dicht zijn. Er is wel veel verbeterd, en vooral oost-europa is goed te doen op LPG, en dat strekt zich na Bulgarije uit tot Turkije waar ook ca de helft van de stations op de hoofdroutes LPG heeft. Alleen is LPG daar ongeveer net zo duur als benzine hier. :?

In Spanje was je met je V8 mogelijk in de problemen gekomen. Ik heb in 2006 op de route naar Andalucie via Bilbao/San Sebastian en Madrid het bij die 3 plaatsen opgegeven, en heb pas bij Granada weer getankt. Bij Madrid was ik vast wel geslaagd uiteindelijk, maar moest ook doorrijden - dat was vooral een keuze omdat het kon.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » di 12 jul, 2011 11:41

jelger schreef:Ik heb altijd wel de neiging om toch wat meer marge aan te houden met bijtanken
We hebben het telkens gewoon gecombineerd met bv lunchpauze, chauffeurswissel oid. Als je gaat mikken op een lege tank, dan krijg je die ook.

Spanje is idd wat lastiger schijnt, en Scandinavie ook. Zwitserland en Oostenrijk heb je ook echt het ANWB-boekje nodig, want die pomp in Zurich waar ik gas heb getankt zou ik nooit zelf hebben gevonden. In de andere landen was het eigenlijk nooit een probleem.
millerman schreef:Goed te lezen. Vooral langs snelwegen getankt? Ik ben trouwens wel benieuwd naar de route die je hebt gereden, ziet er leuk uit!
Nee we hebben veel buiten de snelweg om gereden (deels afhankelijk van de gekozen route, maar ook omdat die er in sommige landen niet/amper zijn) en in veel landen maakt dat trouwens niet uit voor de verkrijgbaarheid.

De route is een beetje vaag, ook omdat we op een paar plaatsen een pauze van enkele dagen hebben gehouden (Ljubljana, Cluj, Debrecen) maar in grote lijnen NL-BE-LE-FR-Basel-Zurich-St Gallen en dan klein omweggetje (omdat in dat grafzwitserland geen hotel te vinden was...) via DE/AT, even Liechtenstein bezocht, en toen waren we klaar met Germaans-Europa en reden door naar Slovenie. Overnacht in de oude residentie van Tito bij het meer Bled, daarna paar dagen vanuit Ljubljana wat dagtrips gemaakt. Daarna Lubljana-Zagreb-Belgrado (wat een gave stad is dat trouwens!!), via de spectaculaire route langgs de Donau (oa Golubac) en over de dam naar Roemenie gegaan. Aldaar de Transfagarasan gereden en door naar Cluj om wat vrienden te bezoeken. Volgende etappe Debrecen om wat meer vriende te bezoeken, en toen via Slowakijke en Krakow gauw naar huis.

Wat sites om pompstations te vinden:

Algemeen:
http://www.gas-tankstellen.info/menu.php?language=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Roemenië:
http://www.gazonline.ro/cautare.php?jud_cod=0" onclick="window.open(this.href);return false;
kan je op district en plaats het assortiment + prijsniveau van de pompen bekijken, maar eigenlijk overbodig aangezien je vanzelf wel langs een gaspomp rijdt.

Hongarije:
http://holtankoljak.hu/" onclick="window.open(this.href);return false; under 'autogaz kereso' choose 'telepules' witch is the town or village, will tell you where to find LPG
http://www.mpe.mtesz.hu/toltoallomasok_a-k.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mpe.mtesz.hu/toltoallomasok_l-z.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En wat tips die ik zelf na de rit heb gekregen:
http://www.brandstofprijzen.info/brands ... europa.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gps-data-team.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 12 jul, 2011 12:03

jelger schreef:Heb in de UK wel eens kapotte of lege installaties gehad, en daar waren ze toen redelijk dun bezaaid, of van die kleine industrie terrein stations die op zon- en feestdagen dicht zijn.
Dat is nu nog steeds zo... Ik heb op een gegeven moment 300km op benzine gereden zonder een LPG station tegen te komen. Degene die ik tegenkwam was defect.

De UK is géén LPG-land. Niet verwonderlijk, gezien de prijs per liter. Met een single-fuel V8 zou ik met een heel recent boekje van gaspompen (en gevulde portemonnee) op pad gaan.

De Benelux is inderdaag gewoon prima. Vroeger was in Duitsland gas heel slecht verkrijgbaar (overal aardgas) maar ook dat is grotendeels opgelost.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 12 jul, 2011 12:08

Die gastankstellen.de is heel nuttig inderdaad, maak ik al jaren gebruik van.

Denemarken kan je beter overslaan wat LPG betreft (net als Oostenrijk) en in Zweden is het net als Spanje, je kan er wat aan hebben, maar je kan er beter niet van afhankelijk zijn. In het zuiden gaat het wel, maar boven de grote meren zijn er nog geen handvol, dat kan voor een transito naar de Noordkaap nog wel OK zijn, of als je er toevallig in de buurt je vakantiebasis hebt.

In de Baltische staten kan je best prima LPG krijgen. Ik heb Litouwen overgeslagen om niet nog meer vreemd wisselgeld te hebben, maar in Letland is het aardig te krijgen. Vooral in de westelijke helft, en in de oostelijke helft is het best te doen langs de belangrijke plaatsen/wegen.

Bottomline: Voor de meeste vakantiegangers kun je in 3/4 van de EU prima rondtrekken met LPG. :O:

@Garrett: vandaar ook dat ik op regelmatige ritten naar Schotland jaren geleden zo ongeveer elke pomp op de route aangreep om bij te vullen. :lol: De prijzen waren toen wat gunstiger, kan me niet herinneren dat het zo extreem duur was.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » di 12 jul, 2011 13:40

Nog een opmerking, voor de meesten uiteraard overbodig: zorg dat je ook de buitenland-verloopnippels bij je hebt.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 12 jul, 2011 13:48

Leuke trip! Oost-Europa blijft erg mooi, maar tot nu toe ben ik er nog niet met de auto naar toe gegaan. Wizz-Air heb ik veel mee gevlogen.

Anyway, in Engeland is mijn ervaring ook dat er amper wat te vinden is. Ook van de geregistreerde pompen heeft de helft geen LPG meer. Gelukkig kom ik meestal op dezelfde plek en weet ik daar nu wel waar ik kan tanken.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 12 jul, 2011 14:19

jelger schreef:De prijzen waren toen wat gunstiger, kan me niet herinneren dat het zo extreem duur was.
Het duurste was GBP 0.88 plus +/- 10% wisselkoers naar euro. Ongeveer een euro, per liter... :shock:

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 12 jul, 2011 18:59

Over het algemeen heb ik redelijk LPG kunnen tanken in UK. Echter niet langs de snelweg. Het staat erg slecht aangegeven daarom gebruik ik altijd de POI files voor mijn TomTom van Pocket GPS World http://www.pocketgpsworld.com/ (meer dan 1200 pompen), en van lpg map http://www.lpgmap.co.uk/download.php. Eerlijk gezegd moet je wel een beetje plannen maar het is me nooit overkomen dat ik op benzine moest rijden vanwege LPG gebrek.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 12 jul, 2011 19:41

Yep, bij die POI-database kwam ik pas na 3 stations eentje tegen die daadwerkelijk LPG verkocht. Meestal is dat bij supermarkten trouwens.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 12 jul, 2011 20:03

@millerman Had ik misschien geluk met mijn bestemmingen.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 12 jul, 2011 20:08

Tsjah, ik zat in Wales, Gywnedd (Snowdonia). Als je niet weet waar te zoeken, is de kans een LPG-station te treffen erg klein:

Afbeelding

Vervolgens een paar dagen in Norfolk, waar het al niet veel beter is. Op de snelwegen heb ik betere ervaring. De Services staan duidelijk en ruim van tevoren aangegeven, met de service die aangeboden wordt.

Voor je bij de boot/trein aankomt kun je nog even (goedkoop) volgooien vlak voor de grens Frankrijk bij Mannekensvere.

Anyway, buiten de laatste escapade (halve tank benzine opgereden) weinig troubles gehad met LPG tanken tot dusver.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 12 jul, 2011 20:15

Mooie omgeving 8)
Heel erg herkenbare plaatsnamen. Heb daar nooit rondgekart, dit was in mijn studentenrugzak bestaan.

Punt is een beetje met de UK, in mijn ervaring, dat doordeweeks overdag het weinig problematisch hoeft te zijn, maar in de latere avonduren en weekenden is het een ander verhaal. Dan is het beter een alternatief achter de hand te hebben, zeker als je niet op benzine kan rijden.

Midden in de nacht bij London een kapotte tank aantreffen, als je al redelijk leeg staat is dan opeens een avontuur.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 12 jul, 2011 22:02

Ook steeds meer LPG-adresjes in Zweden: http://www.volvo200.org/tankstations.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie