lpg korte afstanden
-
Parallel
- Geregistreerd lid
lpg korte afstanden
Ik overweeg LPG in te bouwen echter ik rijd ivm mijn werk veel korte ritten.
Woonwerkverkeer is 10 km heen en 10 km terug (stad, provinciaal en stukje snelweg).
De ritten door de dag heen varieren van 1 km tot 5 à 10 km. Deze ritten moet ik met de auto afleggen anders zou ik al geopteerd hebben voor een ander voertuig.
Privé rijdt ik in de weekenden en op vakanties lange afstanden.
Toch kom ik al gauw aan ca. 25.000km op jaarbasis.
Ik rijd een 9-5 sedan 2.3t (2005, handgeschakeld) Maptun stage 1. Vrijdag komt er een TD04 turbo in.
Ik heb wel eens gehoord dat korte afstanden bij een gas- en/of dieselauto niet best zijn.
Met benzineSaab overigens ook niet (turbo...)
Heeft iemand ervaringen/tips met het rijden van zulke korte stukken op gas?
groeten
Sander
Woonwerkverkeer is 10 km heen en 10 km terug (stad, provinciaal en stukje snelweg).
De ritten door de dag heen varieren van 1 km tot 5 à 10 km. Deze ritten moet ik met de auto afleggen anders zou ik al geopteerd hebben voor een ander voertuig.
Privé rijdt ik in de weekenden en op vakanties lange afstanden.
Toch kom ik al gauw aan ca. 25.000km op jaarbasis.
Ik rijd een 9-5 sedan 2.3t (2005, handgeschakeld) Maptun stage 1. Vrijdag komt er een TD04 turbo in.
Ik heb wel eens gehoord dat korte afstanden bij een gas- en/of dieselauto niet best zijn.
Met benzineSaab overigens ook niet (turbo...)
Heeft iemand ervaringen/tips met het rijden van zulke korte stukken op gas?
groeten
Sander
-
millerman
- Donateur (3x)

Re: lpg korte afstanden
Bij echt korte ritten heeft je auto amper tijd om over te schakelen naar LPG. Dat gebeurt doorgaans bij een motortemperatuur die rond de 45 graden ligt. Dan haal je er dus niet het voordeel uit van de volledige 25.000km.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Re: lpg korte afstanden
@Millerman: dank voor je snelle reactie.
Is het daarnaast ook nog slecht voor het lpg-systeem of de auto?
Diesel is ook een overweging, kan iemand daar iets over zeggen?
Is het daarnaast ook nog slecht voor het lpg-systeem of de auto?
Diesel is ook een overweging, kan iemand daar iets over zeggen?
-
millerman
- Donateur (3x)

Re: lpg korte afstanden
Mwah, voor het LPG-systeem lijkt het me niet zo ernstig. Al zal het misschien wat sneller slijten bij veel opnieuw opstarten, maar dat zal niet zo heftig zijn. Voor de motor en turbo is het natuurlijk minder prettig, maar dat is niet anders dan wanneer je op benzine rijdt.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Re: lpg korte afstanden
Als je dit soort korte afstanden rijdt lijkt LPG mij beter dan diesel. Bij diesel rijden krijg je met dit soort korte stukjes over het algemeen al snel last met vervuiling.
-
9000-95
- Donateur

Re: lpg korte afstanden
+1
Met moderne diesels moet je afstanden blazen, liefst met zware rechtervoet. Ga je er korte stukken mee rijden of het nieuwe rijden toepassen dan gaat er van alles fout met zo'n ding en loop je met een beetje pech compleet leeg op reparaties. Of je moet een oud dieseltje kopen, nog zonder roetfilter egr wervelkleppen en aanverwante ellende, die hebben hier geen last van (en doen het altijd).
LPG G3 start altijd op benzine, dus je rijdt na de koude start wel even op benzine. Hoe lang, hangt af van de afstelling van de installatie. Is de auto niet koud meer dan meer dan gaat-ie meestal onmiddelijk over op gas zodra de motor gestart is.Ook na een paar uur staan. Benzine verbruik valt dan erg mee. Ik rij in de praktijk max zo'n 500 meter per dag op benzine, alleen de eerste 500. Ook als ik meerdere korte stukken rij.
Met moderne diesels moet je afstanden blazen, liefst met zware rechtervoet. Ga je er korte stukken mee rijden of het nieuwe rijden toepassen dan gaat er van alles fout met zo'n ding en loop je met een beetje pech compleet leeg op reparaties. Of je moet een oud dieseltje kopen, nog zonder roetfilter egr wervelkleppen en aanverwante ellende, die hebben hier geen last van (en doen het altijd).
LPG G3 start altijd op benzine, dus je rijdt na de koude start wel even op benzine. Hoe lang, hangt af van de afstelling van de installatie. Is de auto niet koud meer dan meer dan gaat-ie meestal onmiddelijk over op gas zodra de motor gestart is.Ook na een paar uur staan. Benzine verbruik valt dan erg mee. Ik rij in de praktijk max zo'n 500 meter per dag op benzine, alleen de eerste 500. Ook als ik meerdere korte stukken rij.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Re: lpg korte afstanden
dank jullie wel voor de info.
ik ga me eens beraden over de hamvraag vialle of prins. Ik heb hier al aardig wat over gelezen op het forum.
ik ga me eens beraden over de hamvraag vialle of prins. Ik heb hier al aardig wat over gelezen op het forum.
-
sjak
- Geregistreerd lid
Re: lpg korte afstanden
Je motor heeft de 45 graden al bereikt na een paar honderd meter (extreme winterse omstandigheden uitgezonderd, dan zal het misschien 1-2 kilometer worden)millerman schreef:Bij echt korte ritten heeft je auto amper tijd om over te schakelen naar LPG. Dat gebeurt doorgaans bij een motortemperatuur die rond de 45 graden ligt. Dan haal je er dus niet het voordeel uit van de volledige 25.000km.
Voor korte stukken heeft LPG wel als voordeel dat het beter is voor je onderblok dan benzine, ivm blowby, vervuiling verbrandingskamer enz.
Wel kunnen sommige verdampers er niet zo heel goed tegen (Landi) om vaak maar net 3 minuten warm te zijn en dan weer stil komen te staan.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Re: lpg korte afstanden
Ik begreep van een gas-inbouw-specialist in Den Bosch dat daarom voor mij Prins (of gelijkwaardig systeem) beter zou zijn dan Vialle.
Dan heb ik ivm de korte ritten beter rendement omdat de auto al eerder op gas overschakelt. Anders blijft mijn benzineverbruik nog steeds relatief hoog.
Dan heb ik ivm de korte ritten beter rendement omdat de auto al eerder op gas overschakelt. Anders blijft mijn benzineverbruik nog steeds relatief hoog.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Re: lpg korte afstanden
Vialle kun je ook zodanig afstellen dat er snel overgeschakeld wordt naar LPG. Ik raad je aan om je te verdiepen in de techniek bij het maken van deze afweging. Dan zul je er achter komen dat Vialle een modernere/betere/nauwkeurige inspuittechniek gebruikt. LPG is in vloeibare vorm dan ook 500 keer compacter dan in dampvorm. Ander voordeel van een Vialle systeem is dat je pompdruk ongeacht de omstandigheden altijd constant is, terwijl je bij een verdampersysteem veel meer variatie hebt en zelfs nog filters moet vervangen. Het Vialle-systeem is onderhoudsvrij, het enige risico is een kapotte pomp. DIt komt na grofweg 100 tot 200 duizend km's wel eens voor. Vraag e.e.a. maar eens na bij Mesman of Allround LPG. Laatstgenoemde is zelf ook inbouwer van Prins en kan dus een onpartijdig vergelijk maken.
Zeker bij een complexe getunede turbomotor lijkt me de techniek waarvoor je kiest van groot belang. Met een Saab 900i of een lowtech Amerikaanse V8 kun je met verdampersystemen van o.a. Prins ook prima bediend zijn.
Zeker bij een complexe getunede turbomotor lijkt me de techniek waarvoor je kiest van groot belang. Met een Saab 900i of een lowtech Amerikaanse V8 kun je met verdampersystemen van o.a. Prins ook prima bediend zijn.
-
9000-95
- Donateur

Re: lpg korte afstanden
Tegengeluidje
Dat Prins een meer low-tech systeem zou zijn wat niet geschikt is voor turbo motoren lijkt me wel achterhaald gezien het aantal hoog getunede turbo auto's met Prins. Qua techniek zijn beide systemen absoluut aan elkaar gewaagd, beide piggy back systemen met volledige sequentiele injectie. Enig verschil is dat Vialle volledig vloeibaar injecteert en Prins halfvloeibaar (dampgas). Beide systemen hebben voor en nadelen, vloeibaar geeft in theorie iets koelere kleppen maar heeft ook het nadeel dat er problemen door bevriezingsverschijnselen kunnen optreden en dat er een hogedruk pomp nodig is.
Qua betrouwbaarheid op langere termijn denk ik persoonlijk dat Prins de betere keus is, geen pomp, probleemloze verstuivers, geen uitstroom mondjes ellende. Ga je voor serieuzere tuning dan biedt Prins wat meer marges zonder dat je gelijk aan extra grote of 5e verstuivers moet.
Maar de discussie Prins vs Vialle is hier al heel veel gevoerd, zoekt en gij zult vinden
En misschien nog wel belangrijker dan de keuze voor welk merk is de keuze voor een inbouwer met hart voor de zaak. Met een slecht aangepast spruitstuk waar de verstuivers niet goed in zitten of een slecht ingeregelde installatie kan zelfs het beste merk niet goed werken.
Qua betrouwbaarheid op langere termijn denk ik persoonlijk dat Prins de betere keus is, geen pomp, probleemloze verstuivers, geen uitstroom mondjes ellende. Ga je voor serieuzere tuning dan biedt Prins wat meer marges zonder dat je gelijk aan extra grote of 5e verstuivers moet.
Maar de discussie Prins vs Vialle is hier al heel veel gevoerd, zoekt en gij zult vinden
-
Garrett
- Lid van verdienste
Re: lpg korte afstanden
Ik heb even voor je gekeken: bij een koude start bij 20 graden buiten temperatuur schakelt mijn Prins na 600 meter over op benzine. Een dag later was het kouder, toen duurde het 800 meter... Schakeltemperatuur bij mij is 45 graden.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Re: lpg korte afstanden
Hier sluit ik me bij aan! Zoek een inbouwer met aantoonbare ervaring en goede referenties!9000-95 schreef:Maar de discussie Prins vs Vialle is hier al heel veel gevoerd, zoekt en gij zult vindenEn misschien nog wel belangrijker dan de keuze voor welk merk is de keuze voor een inbouwer met hart voor de zaak. Met een slecht aangepast spruitstuk waar de verstuivers niet goed in zitten of een slecht ingeregelde installatie kan zelfs het beste merk niet goed werken.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Re: lpg korte afstanden
er staat genoeg te lezen over Vialle <-> Prins op dit forum.
En eigenlijk is er door de (te) vele reacties geen duidelijk beeld meer te vormen. Wellicht omdat ieders situatie verschillend is en niet iedereen ervaring heeft met beide merken.
Of misschien is er eigenlijk wel een beeld te vormen: voor beide systemen valt iets te zeggen.
Ik ga binnenkort eerst met de gerenommeerde inbouwer overleggen.
En eigenlijk is er door de (te) vele reacties geen duidelijk beeld meer te vormen. Wellicht omdat ieders situatie verschillend is en niet iedereen ervaring heeft met beide merken.
Of misschien is er eigenlijk wel een beeld te vormen: voor beide systemen valt iets te zeggen.
Ik ga binnenkort eerst met de gerenommeerde inbouwer overleggen.
-
millerman
- Donateur (3x)

Re: lpg korte afstanden
In Eindhoven zitten Mesman en Wallinga die ervaring hebben met Saabjes. Ik ben zelf erg tevreden over Wallinga, die was een stuk betaalbaarder dan Mesman. Sweetspeed zal dit beamen overigens. Succes met de keuze!