P1302: stotteren motor alleen op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

P1302: stotteren motor alleen op LPG

Bericht door Thieuke » do 07 jun, 2012 20:21

Ik kreeg vandaag een stotterende motor op LPG, overschakelen op benzine was het gelijk over. Stotteren ging vergezeld met knipperend CE-lampje.

Uitlezen met Op-Com gaf P1302: Cylinder 2 Misfire Detected. Catalyst Damaging. (bron: saab-tuners.com (waarvoor dank!), mijn WIS werkt niet op deze W7 laptop).

dus misfires. Echter, na benzine weer terug op LPG en stotteren was weg. Hoe wordt dit veroorzaakt?

Pomp lijkt me niet, want alleen misfires in cil. 2, zou dan alle cilinders moeten zijn. Injector stuk misschien? maar waarom reed hij dan normaal na overschakelen LPG - benzine - LPG?

bougies zijn type BCPR7ES, standaard, niks aan elektrodeafstand gedaan, en standaard 2.0t: 150 pk, nog geen 2000 km oud......

Iemand tips?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: P1302: stotteren motor alleen op LPG

Bericht door millerman » do 07 jun, 2012 20:26

Ontsteking niet lekker of te arm lopen. Je kunt 2 bougies wisselen om te zien of de misfires verplaatsen. Het kan ook de DI zijn. Je zou ook de injectoren kunnen wisselen om te checken of het daar aan ligt.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 07 jun, 2012 20:29

Thnx Miller voor de snelle reactie

even de injectoren wisselen hahaha, zitten aan de onderkant :( ....

anyhwo, bougies kan ik wel wisselen ja, maar laat ik eerst kijken of het nog eens alleen op 2 terug komt. Ik kan altijd omschakelen naar benzine :S

DI is net verwisseld met een ander (van de sedan), tsja, je kan erg veel pech hebben natuurlijk, en heb gelukkig nóg een DI staan. Eerst maar kijken of het terug komt.

Bougies die ik nu heb zijn wel de juiste?

[off-topic]
En als ik straks 200pk heb (met Garrett turbo) welke heb ik dan nodig?
[/off-topic]

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 07 jun, 2012 21:09

Dat zijn prima bougies.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 07 jun, 2012 22:13

...bevroren injector...

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 07 jun, 2012 22:32

ok, bedankt Evo, even gegoogled op bevroren injector:

de één zegt lekkage in de injector: de één zegt vervangen, de ander mee leren leven, flink een keer gas geven en het is weg...... mmmmmmm

De ander zegt, te lage druk = pomp kapot....... mmmmmmm

kan beide? of onzin? meningen hierover?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 08 jun, 2012 9:57

evo schreef:...bevroren injector...
was ook het eerste wat ik dacht, maar heb er toch te weinig verstand van om je een gedegen antwoord te geven.

Als je op 200pk zit, gewoon 7'jes blijven steken. Ik heb 10k op 8'jes gereden (stage 1 Aero + LPG) maar dat ging toch niet helemaal goed bij een koude start. Warm geen probleem en lage knock-count maar een probleemloze koude start is wel zo prettig ;)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 08 jun, 2012 10:38

In mijn ogen:

1] op benzine geen last -> LPG
2] alleen cilinder 2 misfires -> rest in orde -> pomp oké, LPG-ECU oké

Dus het zit in de injector op cilinder 2.

Maar: wat ik nog niet heb uitgesloten is of op benzine ook misfires optreden in 2. Heb op benzine alleen geen misfires gevoeld, betkend niet dat ze er niet zijn.

Dit kan ik onderzoeken door alleen op benzine een rit te doen, en dan uit te lezen. Hoe lang moet die rit zijn voor er iets geregistreerd gaat worden door de T7 ECU? Of is dat gelijk bij (koude) start?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 08 jun, 2012 10:49

Dat is meteen. Heb je nog geen open sid? Kun je mooi de missfi's en knocks bij verschillende gasstanden en toerentallen bekijken.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 08 jun, 2012 11:07

Nee, nog geen open SID.

Wat ik daar wel uit begrijp is dat er gedurende een rit altijd misfires optreden.... Ik maak daaruit ook op dat niet alle misfires een foutcode generen, sterker nog, dat dit alleen gebeurd als het meerder achter elkaar is? Of loopt het allemaal zo'n vaart niet?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 08 jun, 2012 11:15

toen ik op bougie 6'jes reed, had ik vrij hoge knock-count bij bepaalde toerentallen. Dit schijnt overigens normaal te zijn, omdat T7 het motormanagement zo aanstuurt dat 'ie tegen klop aan zit.
Missfi's zijn wat minder goed natuurlijk, maar ook daar staan er een paar van in bij mij. Wanneer en bij welke hoeveelheid missfi's er CE optreed, weet ik niet.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 08 jun, 2012 11:44

Garrett schreef:Wanneer en bij welke hoeveelheid missfi's er CE optreed, weet ik niet.
Ik wel min of meer, bedacht me dat ik op deze pc WIS heb staan:
WIS schreef: P1302
Overslag. Cilinder 2. Gevaar voor katalysatorschade. 

Storingssymptoom 
N.B.
Lees de onderstaande aanwijzingen vooraf. Klik vervolgens op het tabblad om met het storingzoeken te beginnen.
• CHECK ENGINE brandt.
• De motor loopt onregelmatig en slaat over.

Diagnosetype:
- Ononderbroken diagnosefunctie. De diagnose wordt echter onderbroken, wanneer aan de storingscriteria is voldaan en pas de volgende rijcyclus hervat.

Startvoorwaarden:

- De onderliggende (belangrijke) voorwaarden voor de vorming van deze storingcode: een atmosferische druk hoger dan 72 kPa en een temperatuur van de koelvloeistof en inlaatlucht die hoger is dan -7°C.

- De motor is aangeslagen. De spanning die het hoofdrelais afgeeft is hoger dan 10 V. De verbrandingssignalen van de ontstekingscassette worden geregistreerd. Voor iedere cilinder wordt het aantal uitgebleven verbrandingssignalen bijgehouden gedurende 200 omwentelingen van de motor. Het totale aantal malen overslag dat gedurende 200 omwentelingen van de motor toelaatbaar wordt geacht
staat aangegeven in een bepaalde matrix. Welke matrix hangt af van de belasting en het toerental van de motor.

Storingscriteria:

- Het aantal uitgebleven verbrandingen is groter dan het toelaatbare aantal malen dat er sprake is van overslag.

Afhankelijke variabelen:

- P1312 en P1334.

Systeemreacties bij een storing: 

- Bij een zware belasting van de motor wordt de lambdaregeling geblokkeerd zolang er sprake is van overslag.

OK-melding:

- Op voorwaarde dat tijdens de rijcyclus niet aan de storingscriteria is voldaan, wordt voordat de motor afslaat bij uitschakeling van het contact de melding OK afgegeven. Er kunnen twee soorten OK-meldingen worden afgegeven. Type 1: Er is al een storingcode voor de diagnosefunctie opgeslagen en de bedrijfsomstandigheden die aanleiding gaven tot de vorming van de storingcode (d.w.z. een
koelvloeistoftemperatuur hoger of lager dan 71°C en een wijziging in het motortoerental van ±375 omw/min en een wijziging in de belasting van ±10%) hebben zich opnieuw voorgedaan. Type 2: Er is geen storingcode voor de diagnosefunctie opgeslagen en dezelfde bedrijfsomstandigheden hebben zich dan ook niet eerder voorgedaan.

Storingsprocedure: (Voor meer informatie zie het hoofdstuk Storingsprocedure I, overslag die schadelijk is voor de katalysator .)

- Type I.

Als er tevens andere storingcodes zijn gevormd, moet u eerst controleren of u eerst moet gaan storingzoeken aan de hand van deze storingcodes. Lees daarom de gegevens van het Freeze Frame uit en vervang de bougies.

Controleer vervolgens de compressie, de ontsteking en de injector van de bijbehorende cilinder(s).

De volgende functies van het diagnose-instrument worden beïnvloed door deze storing:

• De status van de diagnosefunctie.

• De overslagteller van de bijbehorende cilinder.

• De activering van het op nul stellen van de overslagtellers.

• De activering van de ontstekingstriggers voor de bijbehorende cilinder.

• De activering van de injectortest voor de bijbehorende cilinder.

Zie ook de beschrijving van de activeringen onder Menu “Activeringen” voor meer informatie.

Controle van de bedrading 
Pak de bedrading op verschillende plaatsen beet en beweeg de draden heen en weer om periodieke uitval (draadbreuk) of kortsluiting op te sporen. Let tijdens de controle op de multimeter, het diagnose-instrument of het testlampje.
Mijn vrouw is er vandaag mee naar haar werk, dus straks thuis even gelijk de ECU uitlezen...

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 08 jun, 2012 19:30

Net de ECU nog eens uitgelezen, vandaag totaal 30 km mee gereden, geen foutcodes, maar alles heeft gewoon normaal gefunctioneerd.

Zal zo eerst even de LPG computer resetten. Dan kijken we weer even verder.

Wat zijn nou eigenlijk de voorwaarden om een bevroren injector te krijgen?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 08 jun, 2012 19:50

Dan stroomt de LPG niet genoeg door. LPG onttrekt warmte aan de omgeving als het verdampt. Als dat al gebeurt terwijl het vloeibare gas nog bij de injector zit, bevriest deze tijdelijk.

Overigens zou ik de ontsteking niet uitsluiten. Ik had 2 weken terug echt extreem veel misfires en gebok bij volgas op LPG. Simpelweg nieuwe bougies erin en het was verholpen.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 08 jun, 2012 20:37

Toch zeker neit bij 2000 km oude bougies? of maakt dat geen klap uit?

Geen doorstroming in de injector, kan alleen als injector stuk is? Of meerdere redenen?

Plaats reactie