9-5 2,3 ltr Aero MY 2004 LPG inbouwen

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
slik
Geregistreerd lid

9-5 2,3 ltr Aero MY 2004 LPG inbouwen

Bericht door slik » di 07 aug, 2012 22:19

Beste allen,

Binnenkort ben ik de gelukkige eigenaar van een 9-5, 2,3 ltr Aero MY 2004. De auto heeft 192.000 kilometer gelopen. Omdat ik circa 1.000 km per week rijd, ben ik voornemens om LPG in te laten bouwen. Daar wil ik nog even mee wachten om het rijgedrag van de auto op benzine eerst goed te leren kennen, zodat ik een eventueel verschil tussen benzine en gas kan opmerken. Ik heb me flink ingelezen op LPG via het forum, maar vind het lastig om de beste keus voor een betrouwbaar systeem met behoud van vermogen te maken en hoor graag wat reacties van ervaringsdeskundigen. Het liefst heb ik een zo groot mogelijke tank, maar wel op de plek van het reservewiel. Mijn vragen:
- Vialle of Prins?
- Grote injectoren of niet? Zijn dat dan de bruine?
- 5e injector erbij of niet?
- Wel of geen flashlube?
- Moet daar een terugslagklepje in?
- Inbouwbedrijf Lunetten in De Bilt is bij mij in de buurt, hebben jullie daar ervaring mee?

Ik hoor graag jullie ideeën/adviezen.

Met vriendelijke groet,

Bas

slik
Geregistreerd lid

Re: 9-5 2,3 ltr Aero MY 2004 LPG inbouwen

Bericht door slik » wo 08 aug, 2012 10:09

Zojuist even langs geweest bij Lunetten in De Bilt en AGS in Zeist.

Lunetten bouwt Vialle systemen in maar kan het voor een 2,3 ltr Turbo niet leveren.
AGS bouwt Prins in. Toen ik vroeg naar bruine injectoren kreeg ik als reactie dat "dat weer zo'n verhaal van betweters is van die forums". Heb het toen maar achterwege gelaten om over een 5e injector te beginnen. Zou 2750,- moeten kosten.

Groet,

Bas

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 08 aug, 2012 10:16

slik schreef: - Vialle of Prins?
- Grote injectoren of niet? Zijn dat dan de bruine?
- 5e injector erbij of niet?
- Wel of geen flashlube?
- Moet daar een terugslagklepje in?
- Inbouwbedrijf Lunetten in De Bilt is bij mij in de buurt, hebben jullie daar ervaring mee?
-Prins. Anderen zeggen weer Vialle. Is ook gebaseerd op persoonlijke voorkeur.
-Nee, die zijn onbetrouwbaarder volgens mijn inbouwer
-Bij Prins niet, bij Vialle wel
-Waarom niet?
-Wat bedoel je met terugslagklepje?
-Geen ervaring mee
slik schreef: Lunetten bouwt Vialle systemen in maar kan het voor een 2,3 ltr Turbo niet leveren.
AGS bouwt Prins in. Toen ik vroeg naar bruine injectoren kreeg ik als reactie dat "dat weer zo'n verhaal van betweters is van die forums". Heb het toen maar achterwege gelaten om over een 5e injector te beginnen. Zou 2750,- moeten kosten.
Vialle kan met een 5e injector gewoon geplaatst worden. Legio voorbeelden op het forum over te vinden.
Bruine injectoren zijn minder betrouwbaar. Kunnen misschien qua piekvermogen officieel jouw vermogen leveren, maar schijnen bij andere toerentallen en deellast het lastiger te hebben dan de gele. Dit is mij verteld door de Prins-inbouwer. Mijn auto loopt perfect op 4 gele injectoren en een enkele verdamper.
Het vermogen van mijn oudere Aero komt overeen met jouw auto ivm stage 1.

Een inbouwer die zo pinnig reageert op "betweters van die forums" ziet denk ik niet de kracht in van een grote groep liefhebbers bij elkaar... Ondanks dat er een hoop betweters op fora rondneuzen, en iedereen wel ergens een mening over wil hebben, worden er ook een hoop waarheden gedeeld van personen die het anders doen dan anderen.

Inbouw van mijn Prins-installatie inclusief flashlube €1.995,-. Ondanks dat dat in België is, zou dat helemaal niets moeten uitmaken. Sterker nog: wij betalen zelfs 2% meer BTW.

slik
Geregistreerd lid

Bericht door slik » wo 08 aug, 2012 10:57

Over een terugslagklep las ik het volgende bij het topic 200 PK+:

Het bleek echter wel noodzakelijk te zijn een zgn. "terugslagklep" in de olietoevoerleiding van de Flashlube op te nemen, want zodra de turbo echt gaat werken komt er overdruk in het inlaatspruitstuk, waardoor de olie wordt teruggeblazen naar de fles... (resultaat: regelmatig natte plekken!) De olie wordt ook niet opgenomen als de turbo >1 bar druk levert.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 08 aug, 2012 11:00

Dat geldt alleen voor de ouderwetse systemen die op luchtdruk werken. De nieuwste FlashLube systemen werken elektronisch en hebben dus geen last van terugslag.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » wo 08 aug, 2012 11:45

Snap eigenlijk niet zo goed waarom je een motor op topvermogen op LPG wil laten draaien. De meeste lpg computers kunnen automatisch overschakelen op benzine boven een bepaalde belasting. Mijns inziens spaart dat ook je kleppen. Verder kun je gewoon met 1 verdamper en 4 injectoren toe. Mogelijk kan de flashlube installatie achterwege gelaten worden. De kleppenbeschermer kun je dan gewoon aan de benzine toevoegen, iedere keer wanneer er even benzine wordt ingespoten vormt zich een laagje op de kleppen. Het is maar een idee

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 08 aug, 2012 12:01

Yep, dat doet mijn installatie ook. Schakelt over op benzine als ik teveel vermogen vraag. Ondanks de 5e injector. Binnenkort eens kijken samen met Peter Mink of we er een tri-fuel setting van kunnen maken met E85. Aangezien hij tegenwoordig ook inbouwer voor Vialle is :D

slik
Geregistreerd lid

Bericht door slik » do 09 aug, 2012 12:09

En weer wat wijzer geworden: het schijnt dat Vialle en Prins geen dedicated systemen hebben voor mijn auto. Dat betekent dat ze losse componenten krijgen en een lege computer die ze zelf van allerlei parameters moeten voorzien. Om missers te voorkomen kan dan het best de setup worden overgenomen van iemand die al een Prins of Vialle systeem heeft dat goed functioneert. Vogels heeft wel een specifiek systeem voor 2.3T.

Met deze info neig ik naar een Vogels-systeem.

Groet, Bas

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 09 aug, 2012 14:56

bij mij is de computer van de 2.3t gebruikt en op basis van A/F-ratio door het hele toerenbereik heen is het programma aangepast. Was een proefritje van +/- 15 minuten. Ik achter het stuur met instructies van de LPG-boer die met de laptop op schoot bezig was.

Zo spannend is dat dus niet en zowel Prins als Vialle zijn beproefde systemen op het forum als je naar alle ervaringen kijkt.

pcder
Donateur
Donateur

Bericht door pcder » za 11 aug, 2012 15:15

Ik rij in een aero uit 2001 met een Vialle LPI. Ik heb maar 240 PK.
Bij mij volstaan 4 bruine injectoren. Vialle heeft het standaard programma herschreven
voor mijn auto, Het uiteindelijke resultaat is geweldig, met bijna niet te merken vermogensverschil
tussen LPG en Benzine. Geef wel aan dat het een AERO is met het aantal PK`s, mijn gasboer was verblind
door zijn betweterigheid, en had eerst witte injectoren geinstalleerd. (wist niet het verschil tussen turbo en AERO)

Succes

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » vr 24 aug, 2012 6:26

Informeer eens naar http://www.brcautogas.nl/

Mijn buurman heeft ze o.a ingebouwd bij Citroen V6 motoren (220 pk) , en moet zeggen dat werkt ook perfect.
mooi systeem overigens. Kan ook helemaal per computer aangepast / uitgelezen worden.

jogi123
Geregistreerd lid

Bericht door jogi123 » vr 24 aug, 2012 21:25

Volgens de site van brc kan hun installatie het vermogen niet leveren

30KW per injector = 40PK = dus x 4 max = ong 160 pk

Helaas lijkt een mooi systeem maar levert te weinig gas voor het vermogen van een 2,3T SAAB is nml 200+ PK ............. :cry:

Mvrgr JG

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » vr 24 aug, 2012 21:55

weet dat is inmiddels grotere drukregelaars hebben, ik zal het van de week even vragen, moet er toch heen om voor mijn vialle inspuitmondjes te halen

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » vr 24 aug, 2012 22:16

jogi123 schreef:Volgens de site van brc kan hun installatie het vermogen niet leveren

30KW per injector = 40PK = dus x 4 max = ong 160 pk

Helaas lijkt een mooi systeem maar levert te weinig gas voor het vermogen van een 2,3T SAAB is nml 200+ PK ............. :cry:

Mvrgr JG
Is niet nodig BRC Sequent systeem kan overschakelen op benzine boven een bepaalde belasting. Welk percentage van de rijtijd zit je eigenlijk boven de 160 pk?

jogi123
Geregistreerd lid

Bericht door jogi123 » za 25 aug, 2012 0:16

okeeee dan kan het interessant worden .......... :)

Mvrgr JG

Plaats reactie