Hulp gezocht witte en bruine injectoren

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
leek
Geregistreerd lid

Hulp gezocht witte en bruine injectoren

Bericht door leek » ma 17 dec, 2012 19:09

Hallo Forrumers

Wie kan mij uitleggen of het veel werk is om in een 9-5 met t5 blok injectoren te veranderen. Is het een simpel klussje of moet de gehele computer opnieuw afgeregeld worden. Kan in de buurt van Lemmer deze mooie deal voor weinig tot niks krijgen. Wellicht zelfs met gesloten beurs of wat uitruil van delen zoals blok of turbo inruil voor donkerbruine injectoren.

Alleen nu schijnt het wel veel werk te zijn en een ingewikkelde moeilijke aanpassing. Ivm het afregelen en evt te rijk lopen. Kan dit? Of is het makkelijk te doen. Geen zin straks voor dure kosten te komen staan.

Instalatie is van viale 4 donkerbruine injectoren. Kan dit computer systeem alleen afgesteld worden door viale?

sprankel
Geregistreerd lid

Re: Hulp gezocht witte en bruine injectoren

Bericht door sprankel » ma 17 dec, 2012 19:48

is altijd veel werk om de injectoren van vialle te vervangen. Althans bij een t7 maar ze zitten normaal op dezelfde plaats bij de t5. En dat is aan de onderkant...

Reken maar op minstens een volledige dag werk.

Overigens een 9-5 met een t5 blok? die is dan vervangen geweest? want 9-5 is nooit met een t5 geleverd.

De vialle computer moet aangepast worden. Immers die stuurt de injectoren aan in procenten ofwel "open injector 3 voor 60 procent"
Als die injector pakweg 2 keer zo groot is (om gemakkelijk te rekenen) en een standaard injector levert standaard 100ml, de nieuwe 200: dan ben je inplaats van 60ml 120ml aan het injecteren als je de computer niet aanpast.
Met de nieuwe injector zou hij dus moeten aansturen "open injector voor 3 voor 30 procent" om dezelfde hoeveelheid brandstof te behouden.
(getallen kloppen langs geen kanten, gewoon om de besturing in theorie duidelijk te maken)

In principe is de computer aanpassen niet veel werk. Hij moet in theorie ook niet opnieuw afgesteld worden. Enkel programmeren zodat die weet dat er grote injectoren inzitten. Maar dat wil dus ook zeggen dat je een vialle installateur moet hebben...

Normaal kost dit klusje inclusief injectoren rond de 600 tot 800 euro waarvan 400 naar injectoren gaat.

leek
Geregistreerd lid

Bericht door leek » ma 17 dec, 2012 21:34

Hallo Sprankel

Dank voor de uitleg. Gaat mij meer om het eventuele herprogrameren. Stel dat het in de auto zit, en het loopt achteraf toch niet lekker. Is dan alleen Vialle zelf de gene die dit kan? En indien het te rijk of te arm loopt. Kan ik dan wel gewoon blijven rijden, of maak ik dan dingen kapot? Wil graag weloverwogen kunnen beslissen.

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » di 18 dec, 2012 0:25

de auto zal te rijk gaan lopen maar door middel van lamda regelt hij veel bij
de auto zal er wel goed op moeten lopen dus
ik heb zelf een paar keer 4 licht bruine vervangen door witten dat gaf geen probleem je
maar niet iedereen is goed met lpg
als je in de buurt van lemmer zit kun je naar herenveen of naar Emmeloord
Emmeloord heb ik goede ervaring mee
wellicht is dit een vraag voor jgvd van het forum die werk bij de lpg boer en bouwt veel gas in bij saabs

ik ben zelf ook nog op zoek naar donkerbruine injectoren

groeten jeroen

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 18 dec, 2012 0:38

jeroengsi schreef:de auto zal te rijk gaan lopen maar door middel van lamda regelt hij veel bij
Haha, dat komt echt niet goed hoor... :shock:

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » di 18 dec, 2012 0:57

spuit een bruine zo veel meer in dan
dus als ik ze er in zet bij mij kan ik er gelijk niet mee rijden
zo leer je elke keer weer wat

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 18 dec, 2012 2:09

moeilijk te zeggen hoeveel ze inspuiten.Vialle doet hier wat geheimzinnig over en geeft de volgende waarde aan de injectoren

geel:12
paars:15
bruin:17
wit:20

maar wat houd die waarde dan concreet in? klik en je hebt een 56 pagina tellend vrij technisch document over maar wat deze getallen exact voorstellen staat er echter niet in. Ik heb een document gevonden waar dit wel in stond maar daar komt de volgende boodschap op "This content was removed at the request of Vialle Alternative Fuel Systems B.V. "

Nu de lambda kan dat tot zekere hoogte wel opvangen maar deftig is het niet. En zelfs als hij erin slaagt via de lamda zijn onsteking terug goed te krijgen op lpg, wat gebeurd er dan als hij plots terug op benzine loopt? idd, dan loopt hij weer te arm...
En je gaat toch ook geen trionic software inlezen die geschreven is voor een ander type/grotere benzineinjector?

En is een arm of rijk lopende motor goed? nou wat dacht je zelf zoal? :lol:
Veel hangt natuurlijk af van hoeveel hij afwijkt en te arm is doorgaans slechter dan te rijk omdat het de kans op pingelen vergroot.

Nu de vialle programeren moet je echt iemand hebben die de tools heeft van vialle. En dat is 9 op de 10 een vialle installateur. Nu als de gas niet lekker loopt rijd je toch gewoon even op benzine?

leek
Geregistreerd lid

Bericht door leek » vr 21 dec, 2012 21:43

Hallo Sprankel

Dank voor de heldere uitleg. Indien het dus niet lekker loopt is daar Vialle. Neem aan dat als ik daar naar toe zou gaan, zei zeker kunnen helpen. Maw zij kunnen het en doen het dus ook gewoon. Ook al zouden ze het niet zelf hebben ingebouwd. Wil namelijk niet dqt ik straks met die injectoren 1 op 6.5 rijdt. Is toch wel duur dan.

Groet

jurre
Geregistreerd lid

Bericht door jurre » zo 23 dec, 2012 17:50

Welk type of kleur code injector voor Saab, zie deze link http://www.vialle.nl/fileadmin/user_upl ... aab_DE.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Wit; V20 is volgens mij tot 50 PK / per cilinder

leek
Geregistreerd lid

Bericht door leek » vr 28 dec, 2012 10:38

Hoi

De donkerbruine 75pk pst, schijnen zelfs zeer speciaal te zijn heb ik mij laten vertellen. Worden ook niet meer geleverd en ik had mazzel dat er nog een paar op de plank lagen, bij de gasboer?

Probleem is alleen dat ik nu te laat schijn te zijn. En er al een ander maanden mee rondt rijdt.Maar ook hier het problem van al maanden te rijk lopen, maar die gene schijnt er toch redelijk goed mee rond te rijden. Iets met ruis op de lijn?
Dus hoop er ooit nog via een andere weg aan te geraken.

Plaats reactie