Beste LPG installatie voor 2.8T V6

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
T16S
Geregistreerd lid

Beste LPG installatie voor 2.8T V6

Bericht door T16S » vr 25 jan, 2013 9:54

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een 9-3 2.8T V6 gekocht en daar moet natuurlijk LPG in, ik heb 2 vragen:
Wat is de beste installatie voor deze motor? Ik heb even gekeken op de site van Vialle (ik heb momenteel een Vialle G3 installatie met 5e injector op een 9000 aero en dat bevalt prima) en ik zag dat er weer wat ontwikkelingen zijn geweest (LPxi etc.). Wellicht zijn andere merken ook geschikt(er) voor deze motor?

Wat is de grootste ringtank die mogelijk is? Ik heb forum doorgespit en zag antwoorden tussen de 67 en 54 liter, hoe groter hoe beter natuurlijk!

dank voor input!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Beste LPG installatie voor 2.8T V6

Bericht door Style&Co » vr 25 jan, 2013 10:17

ik zeg een dikke inbouwtank van 100 liter... dan kun je er wel 500 km mee rijden ;-)

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 25 jan, 2013 11:24

Prins heeft ook een geschikte installatie voor jouw auto en samen met hen waarschijnlijk genoeg andere merken.
Denk dat Prins en Vialle toch wel het meest gangbaar (lees: grootste speler) zijn.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 26 jan, 2013 9:52

dit linkje werkt iets beter

http://www.lpg-installaties.be/nl/lpgin ... /495/Saab/" onclick="window.open(this.href);return false; (een Turbo X sedan op gas)

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 29 jan, 2013 22:43

Eerder op lucht, als ik de titel mag geloven. "SAAB AIRO"

luk
Geregistreerd lid

Bericht door luk » wo 31 jul, 2013 0:26

T16S schreef:Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een 9-3 2.8T V6 gekocht en daar moet natuurlijk LPG in, ik heb 2 vragen:
Wat is de beste installatie voor deze motor? Ik heb even gekeken op de site van Vialle (ik heb momenteel een Vialle G3 installatie met 5e injector op een 9000 aero en dat bevalt prima) en ik zag dat er weer wat ontwikkelingen zijn geweest (LPxi etc.). Wellicht zijn andere merken ook geschikt(er) voor deze motor?

Wat is de grootste ringtank die mogelijk is? Ik heb forum doorgespit en zag antwoorden tussen de 67 en 54 liter, hoe groter hoe beter natuurlijk!

dank voor input!

Ik ben ook zo eens een beetje aan het orienteren en ben toch wel ben toch wel benieuwd of je in de Aero V6 LPG hebt laten inbouwen, bij wie en wat je ervaringen zijn...

Peter Veeke
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Peter Veeke » vr 02 aug, 2013 17:43

wb ringtank: hoe meer inhoud hoe hoger de tank. Zodra die boven de bodemplaat uitkomt moet je de laadvloer verhogen. Voorbeeld: ik heb een 61 liter ringtank in mijn 9000 en de vloerplaat circa 4 cm opgehoogd. Kwestie dus van afwegen tussen actieradius/effectieve tankinhoud en aanpassing vloer.

wb systeem: ik heb een vialle lpi installatie met bijhorende ringtank. op zich prima, maar drie nadelen:
1. pomp in ringtank is slijtdeel, heb m na 150.000km laten reviseren voor 330 euro. Geen leuke kostenpost, ook al was dit een scherpe prijs.
2. injectoren vrij fors en dus in onderkant inlaatspruitstuk gemonteerd. Reinigen,repareren betekent spruitstuk demonteren. En als er na montage toch nog iets niet in orde is kun je weer de hele boel demonteren. Ik meen dat bij Prins eea bovnop wordt gemonteerd en dat is dus handiger en goedkoper bij werkzaamheden.
3. afregelen lpg computer: bij vialle systeem is de lpgboer snel aangewezen op de techische support van Vialle omdat hij maar beperkt kan spelen met afstellen.

Zes cilinders en niet getuned: dan heb je wellicht geen bijzondere constructies met "grote" of extra injectoren nodig.
laat jegoed voorlichten en kijk ook eens naar ervaringen van medeforumleden, gr Peter

luk
Geregistreerd lid

Bericht door luk » ma 05 aug, 2013 15:47

Peter Veeke schreef:wb ringtank: hoe meer inhoud hoe hoger de tank. Zodra die boven de bodemplaat uitkomt moet je de laadvloer verhogen. Voorbeeld: ik heb een 61 liter ringtank in mijn 9000 en de vloerplaat circa 4 cm opgehoogd. Kwestie dus van afwegen tussen actieradius/effectieve tankinhoud en aanpassing vloer.

wb systeem: ik heb een vialle lpi installatie met bijhorende ringtank. op zich prima, maar drie nadelen:
1. pomp in ringtank is slijtdeel, heb m na 150.000km laten reviseren voor 330 euro. Geen leuke kostenpost, ook al was dit een scherpe prijs.
2. injectoren vrij fors en dus in onderkant inlaatspruitstuk gemonteerd. Reinigen,repareren betekent spruitstuk demonteren. En als er na montage toch nog iets niet in orde is kun je weer de hele boel demonteren. Ik meen dat bij Prins eea bovnop wordt gemonteerd en dat is dus handiger en goedkoper bij werkzaamheden.
3. afregelen lpg computer: bij vialle systeem is de lpgboer snel aangewezen op de techische support van Vialle omdat hij maar beperkt kan spelen met afstellen.

Zes cilinders en niet getuned: dan heb je wellicht geen bijzondere constructies met "grote" of extra injectoren nodig.
laat jegoed voorlichten en kijk ook eens naar ervaringen van medeforumleden, gr Peter
Hi Peter,

Bedankt voor je bericht. Ik heb een OG 9-3 185 pk turbo en NG9-3 Hirsch Aero op lpi gahad. Beiden Cabrio en Vialle.
Inderdaad komt de vloer wat hoger, eerst 58l en de 2e 67l, want actieradius.
Ik ben vooral benieuwd naar positieve ervaringen met 2.8T, anders richt ik mij bij de zoektoch beter op de 2.0T aero.
Ik ga a.d.v. forumberichten een aantal inbouwers benaderen, ik zal mijn ervaringen delen.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 07 jan, 2017 16:59

Voor mij is dit topic ook weer actueel geworden! Mijn 'vaste' inbouwer was altijd voorstander van Vialle, maar adviseert mij nu ineens voor Prins te gaan. Mede vanwege het gebrek aan ruimte bij de 2.8 V6 Turbo, om de Vialle goed te plaatsen. In mijn ogen is een verdampersysteem met filters (zoals Prins en andere merken) niet de meest moderne optie, vergeleken met de vloeibare inspuiting van Vialle LPi en een filter/onderhoudsvrij systeem. Zijn er inmiddels meer ervaringsdeskundigen op het forum?

Martijndemunnik liet mij al eerder via pb weten dat de Vialle installatie in zijn 9-3ss 2.8 V6 Turbo nooit 100 procent heeft gefunctioneerd.
Op zich reed de auto goed op LPG alleen bij wat lagere toeren reed hij niet 100%. Ik ben ook wel een pietlut en vond dat zo'n auto wel 100% perfect moest rijden. Ik ben altijd netjes geholpen door 2M lpg! Zelfs nog een keer bij Vialle in Eindhoven geweest. Het is nooit helemaal opgelost geweest maar de volgende eigenaar heeft er nooit problemen van gemaakt (teminste niet dat ik weet). Qua vermogen was er geen merkbaar verschil.
Ik heb ook birdie25 een mailtje gestuurd met de vraag wat zijn ervaringen zijn. Die rijdt in een 9-3 V6 Aero met Prins VSi.

To be continued...!

rdehaan
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door rdehaan » za 07 jan, 2017 19:44

Zo ziet de minivuller inbouw er uit achter het benzineklepje.

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 07 jan, 2017 20:58

De enige 2 merken die ik zou overwegen zijn Vialle en Prins. En daarbij neig ik sterk naar Prins, die gebruikt naar mijn mening betere componenten en is daardoor betrouwbaarder op langere termijn, plus de configuratiemogelijkheden zijn uitgebreider. Vialle kan ook wel veel maar niemand mag erbij, lees ze hebben alles dusdanig dichtgetimmerd dat zelfs hun dealers niet veel meer mogen dan er een standaard bin inschieten. Dat maakt het lastig voor een inbouwer om maatwerk te leveren en/of specifieke problemen recht te trekken.

Dat een verdamper systeem ouderwets zou zijn ben ik niet met je eens. Het enige voordeel van vloeibaar injecteren is theoretisch een iets betere koeling. Maar dampgasinjectie heeft weer andere voordelen zoals een betere mengselvorming, geen noodzaak voor een pomp en geen bevriezingsproblemen. Gebruik van filters staat los van het soort injectie, ook vloeibaar kan je filteren maar Vialle doet dat domweg niet (wat allicht een rol speelt bij de injectorproblemen die oudere Vialles vaak krijgen).

Onder de streep staat of valt alles met een nette inbouw en een juiste programmering en daar zitten in de praktijk de grootste verschillen. Ga voor een inbouwer met een topreputatie, meerprijs verdien je dik terug.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 27 feb, 2017 1:37

Kleine update: mijn 9-3 2.8 Turbo V6 Aero staat nu bij Boertien in Emmen voor een Vialle LPi. Ze hebben al eerder een SportEstate met deze motor gedaan:
http://www.hboertien.nl/album/saab-93-aero/104

En dat komt er dan zo uit te zien:
Afbeelding

Ik heb toch gekozen voor een (in kleur meegespoten) vuller in de bumper. Geen zin in geklooi met opzetstukken en dergelijke. Het is tenslotte geen Spark Bi-Fuel.

Ben benieuwd!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 27 feb, 2017 12:06

Ik ben ook wel een pietlut en vond dat zo'n auto wel 100% perfect moest rijden.
Tja, ik denk dat er maar één mogelijkheid overblijft dan: geen LPG. Want ik heb nog nooit één LPG installatie gezien die 100% perfect was ingebouwd en waarbij echt geen enkel verschil merkbaar was in rij-eigenschappen als je een paar keer overschakelde tussen LPG en benzine. Je voelt het toch altijd, ondanks beweringen "geen enkel verschil merkbaar". Conclusie: de perfecte LPG-installatie bestaat niet, het blijft iets wat af-fabriek niet in de auto hoort en wat vooral ontworpen is om brandstofkosten te sparen. Diegene die beweert dat hij of zij een perfecte LPG installatie heeft nodig ik van harte uit om foto's te plaatsen :D

Voorts snap ik sommig "geklaag" over onderhoudskosten aan een LPG installatie ook niet. Bijvoorbeeld na 150.000 km 330 euro voor een pomprevisie is toch heel normaal? Een benzinepomp gaat ook wel eens stuk, en vervangen kost een vergelijkbaar bedrag. Dus wat is het punt dan... Als het om goedkoop gaat is Saab sowieso niet de goede keuze. :) (Maar wel de leukste 8) :O: )

Overigens wel tof dat er mensen zijn die lekker tegendraads LPG in een V6 (of zelfs Turbo X) leggen, ondanks allerlei beweringen dat dit niet kan/mag/hoort. :-P+

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 27 feb, 2017 12:27

Dat ben ik niet met je eens. In mijn vorige auto (9000 2.3 Turbo) heb ik na aankoop een Vialle Lpi laten installeren bij 280k km en daar heb ik bijna 200k km probleemloos mee gereden. Zonder pomp die stuk ging, zonder enige merkbare overgang bij overschakelen tussen benzine en LPG (uitschakelen van de airco merkte ik bv wel), zonder knocks op LPG (knock-led) terwijl dit wel voorkwam op benzine. Zelfs na tunen tot T5Suite stage 2 nog niks te merken van de installatie.

Ik had dan ook begrepen dat de installateur zelf een getunede Viggen op LPG reed, dus hij wist waar hij mee bezig was.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 27 feb, 2017 12:44

@ Sapphire: Ik kan hier wel wat plaatjes van een aantal Volvo's die wij gehad hebben toevoegen, maar dat is niet echt gepast op het SAABforum! :-P+

Ik ken opzich genoeg voorbeelden van 'perfect' functionerende LPG-systemen, maar het is zeker waar dat lang niet alle auto's die op gas rijden even goed presteren als op benzine. Ik ben wat dat betreft zelf ook een enorme pietlut en de kleinste stottertjes en haperingen voel ik. Gelukkig staat de technologie niet stil en worden (sommige) inbouwers steeds beter ervaren in het oplossen en voorkomen van bepaalde problemen.

Ben erg benieuwd hoe het in mijn Caab zal bevallen! Volgens mij wel een primeur, deze motor en carrosserievariant op LPG. :twisted:

Plaats reactie