Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Bericht door Wouter » do 20 feb, 2014 11:51

Wie kan mij adviseren bij het volgende?

Ik heb een hele nette 9000 2.0i uit 1996 op benzine. Deze auto is voorzien van (een simpele versie van) Saab's Trionic motormanagementsysteem, herkenbaar aan o.a. de DI ontsteking. Deze auto zou ik best graag op LPG willen rijden.

Daarnaast heb ik de beschikking over een 900 2.0i uit 1997 (MY98) voorzien van een Vialle LPI (ook wel LPE?) installatie, De installatie die je veel in 900NG's en 9-3's tegenkomt, zeg maar. Zo'n 900 heeft echter een ander motormanagement; Bosch Motronic, herkenbaar aan o.a. de ouderwetse ontsteking met verdeler.

Mijn vraag is nu; in hoeverre is dit Vialle systeem 1:1 over te zetten? Sowieso zal ik de injectoren in een 9000 inlaatspruitstuk moeten plaatsen. Maar is bijvoorbeeld de Vialle ECU nog bruikbaar? Of heb je echt een andere ECU nodig die is geschreven op het andere motormanagement van de 9000? En waar moet ik nog meer aan denken?

NB: Het gaat me hier niet over de bekende discussie omtrent G3 op kenteken, R01-keur, nieuwe vulslang, etc. Maar echt over de vraag is het (eenvoudig) werkend te krijgen.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Vialle LPI installatie van 900/9-3 naar 9000 ombouwen

Bericht door Thieuke » do 20 feb, 2014 13:11

Gaat niet werken wat betreft de computer van Vialle. Door de verschillende injectoren met verschillende eigenschappen en aansturing gaat de omrekening naar LPG waarschijnlijk helemaal mank.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 20 feb, 2014 13:27

Belangrijkste is dat de correctiefactor op de inspuittijd klopt. En afhankelijk van de lpe versie kunnen er nog wat andere signalen gebruikt worden, meestal lambda (dat gaat altijd goed) en misschien één of andere temperatuur sensor (zal elkaar ook niet zoveel ontlopen).
Aangezien de EPC voor beide auto's precies hetzelfde benzine injectortje opgeeft zou het met die correctie factor zo moeten kloppen. Dus ik gok dat het allemaal best weleens zomaar kon gaan werken.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 20 feb, 2014 13:31

Tsja, in dat geval zou het nog wel eens kunnen gaan werken.....

Maar begrijp ik nu goed dat je een turboloze 9000 hebt met trionic en DIC?
Geleverd door Saab? Of een zelfbouwproject geweest? Of begrijp ik je niet helemaal?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 20 feb, 2014 13:46

Vanaf MY94 hebben alle 9000's trionic + DI, ook de i-tjes. De binnetjes vindt je zelfs in T5suite. Heel spannende boostmaps hebben die 8)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 20 feb, 2014 13:51

Kijk. Dat wist ik niet, maar ben dan ook totaal niet thuis in alles voor de 9-5

Verstuurd van mijn HTCSensation met Tapatalk

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 21 feb, 2014 0:34

in principe kan je de installatie over bouwen naar de 9000

de reden waarom dit kan is heel simpel zowel de 900ng, 9-3 en 9000 gebruiken dezelfde blauwe benzine injectoren dit wordt omgerekend naar bruine lpi injectoren zelfs al spuit de 9000 iets langer of korter in dan de 900ng/9-3 dan komt dit toch goed omdat de omrekening al voor blauwe benzine naar bruine lpi is

problemen waar je tegenaan gaat lopen zijn niet alleen het inlaatspruitstuk waar de lpi stukken in moeten maar ook de lengte van de lpi slangen tussen de injectoren en naar het afsluitstuk

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 21 feb, 2014 8:04

Ik heb hier een 9-5 staan met vialle installatie, je mag dat gerust de leidingen van komen ophalen. Die zullen wel lang genoeg zijn.

Verstuurd van mijn HTCSensation met Tapatalk

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » di 25 feb, 2014 17:59

Ik heb me er nog niet in verdiept, maar ik heb altijd in de veronderstelling geleefd dat vanaf een bepaald jaar gebruikte LPG-installaties overbouwen niet meer toegestaan was.

Vandaag vond ik dit, ik heb het nog niet gelezen, maar misschien heb je er wat aan

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 26 feb, 2014 0:13

over bouwen mag het gaat alleen nooit meer een g3 installatie op kenteken worden en ook zit je met de vulslang die jonger dan 1 jaar moet zijn

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » wo 26 feb, 2014 3:23

Die injectoren in een ander spruitstuk stoppen is niet zo simpel als het klinkt.
Voor zover ik altijd gehoord heb stuurt men het inlaatspruitstuk naar Vialle zelf om daar de injectoren te laten plaatsen. Vaak zouden ze ook je spruitstuk inwisselen met eenzelfde stuk maar waar wel al injectoren inzitten (om niet teveel tijd te verliezen met de installatie)

Ik vermoed dat het ergens te maken heeft met het heel nauw luisteren waar je ze zet ivm de vloeibare injectie van lpg.

Tevens zou de ECU heel beperkbaar instelbaar zijn, Vialle laat blijkbaar niet graag toe dat inbouwers zelf dingen gaan afstellen. De meeste inbouwers zeggen dan ook dat er bij Vialle niets af te stellen is. Dat is ook niet helemaal waar maar kom. Wel kan ik zeggen dat de Vialle ECU vrij goed zichzelf kan afstellen in tegenstelling tot andere lpg installaties die je best af en toe is opnieuw afstelt.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 26 feb, 2014 9:32

vialle lpi is een super eenvoudig systeem
vialle schermt de boel dusdanig af dat er vrij weinig aan te programmeren is vanaf de 6.4 en 6.6 zijn er hapklare pakketten in te laden maar ook dat is een drama als de lpi ecu niet jong genoeg is en welke lpg boer het doet want niet iedereen komt even ver met lpi

als vialle de boel nu eens vrij zou geven dan zou dit echt het lpg systeem zijn maar helaas doen ze dat niet wat een gemiste kans is voor iedereen!

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 26 feb, 2014 9:46

Er wordt volgens mij ook inderdaad overdreven krampachtig gedaan over een door vialle. Mijn systeem van 2001 doet volgens mij niet veel anders dan injectortijden omrekenen. Ik ben aan het kijken voor donker bruine injectoren om meer vermogen te kunnen draaien, maar sommige installateurs hebben het echt over een uur programmeer bla bla..... Hopen dat ze het in orde krijgen, moeilijk moeilijk......

Was ook niet nodig tien ik van 150 naar 200 pk ging, en dat kan ook niet volgens sommigen....

Sommigen zijn gelukkig wil redelijk recht door zee, maar is meer uitzondering dan regel.....

verstuurd vanaf mijn GT1752 met tapatalk

something2say
Donateur
Donateur

Bericht door something2say » wo 26 feb, 2014 10:45

Ben benieuwd of je dat gaat lukken met die donkerbruine injectoren... Daar had ik zelf ook wel oren naar namelijk :-) was de vader van max niet vialle inbouwer geworden? Meende dat ik dat ergens had gelezen, maar kan het niet terug vinden..

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » wo 26 feb, 2014 10:51

something 2 say too.
Dat klopt, dat van die vader van Max dus :wink:

Plaats reactie