Vialle LPI probleem bij warme motor - MY98 900 2.0i

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Vialle LPI probleem bij warme motor - MY98 900 2.0i

Bericht door Wouter » di 03 jun, 2014 19:54

Ik heb een probleem met een Vialle LPI systeem in een 900NG 2.0i uit 1998 waar ik niet uitkom. Graag uw advies.

Wat is het probleem?
Als ik met een volledige koude motor start en wegrijdt, werkt het systeem geheel naar behoren. Schakelt als snel over op lpg en loopt dan meteen goed. Hij blijft dan ook goed op lpg lopen, dus bij wijze van spreken rijd ik dan in één keer naar Parijs. De ellende begint echter wanneer de auto eventjes of wat langer uit is geweest. Je start dan met warme motor. Het starten en op benzine lopen gaat dan nog wel goed, maar met het overschakelen naar lpg is het afgelopen. Stel je laat 'm stationair draaien, dan valt 'ie met het overschakelen uit. Al rijdende overschakelen leidt tot enorm haperen en inhouden. Snel terugschakelen naar benzine is dan noodzakelijk, aangezien er heel slecht mee te rijden is. De pomp hoor je overigens wel draaien. De pomp die er in zit is dus ook niet echt stil meer. Als ik de auto in z'n vrij flink op toeren (3000-4000) houdt tijdens het overschakelen en ik laat 'm rustig terugzakken naar stationair, dan blijft 'ie lopen, maar allesbehalve mooi: onregelmatig en als op drie cilinders. Ga ik ermee rijden dan is het horten, stoten en inhouden. De volgende dag bij koude start is het weer probleemloos overschakelen en op lpg rijden.

Wat heb ik er zoal aan gedaan, aan getest en mee geprobeerd?
- Op benzine loopt de auto altijd goed, ook nooit een check engine lampje.
- Bougies, rotor en verdelerkap, luchtfilter, vacuumslangen, etc. zijn een paar duizend kilometer oud.
- Na een wat langere stilstand is het altijd even doorstarten (ietwat lekkende injectoren?).
- Ik heb een Vialle ECU uit een identieke auto gewisseld, de problemen bleven identiek.
- Ik heb een complete tank met pomp gewisseld, de problemen bleven identiek.
- Ik heb de onderbrekerrelais met andere exemplaren gewisseld, de problemen bleven identiek.
- De tank heeft een goede massadraad.
- Ik heb een compleet inlaatspruitstuk met injectoren gewisseld. De uitstroombuisjes zijn niet van het type kunststof pijpjes (die kunnen vergaan), maar de stalen pijpjes in een hoek van 90 graden. Deze zitten allemaal op de juiste plek en lijken niet te kunnen 'zwabberen'. De injectoren zijn geplaatst met nieuwe ringetjes (groot en klein), origineel blauw Vialle. De houders in het geplaatste spruitstuk zaten mooi vast, geen wiebelende gevallen. Bij de oude injectoren was er één die tikte, de geplaatste zijn stil. Na het wisselen van de hele handel bleven de problemen identiek.
- Ik heb de brandstofdrukregelaar op de injectorrail vervangen, overigens geen zichtbare lekkage, de problemen bleven identiek.

En nu?
Kortom, wat ik ook probeer, de problemen blijven. Ik heb uiteraard geen zekerheid over de gewisselde componenten, want niet nieuw, maar ze komen allemaal uit Saab's met een identiek LPI systeem dat wel goed werkte. Graag lees ik welke volgende stappen ik kan ondernemen.

sprankel
Geregistreerd lid

Re: Vialle LPI probleem bij warme motor - MY98 900 2.0i

Bericht door sprankel » di 03 jun, 2014 20:08

- Na een wat langere stilstand is het altijd even doorstarten (ietwat lekkende injectoren?).
Kan maar is de batterij nog wel fris?

Voor de rest lijkt het mij een mysterie. Misfires al uit laten lezen?

edit: Di casette al eens veranderd? Dingen geeft de meest uiteenlopende klachten dus je weet nooit

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 03 jun, 2014 20:25

Het is een 900NG 2.0i, dus gewoon een bobine met verdelerkap en rotor, geen DI-cassette.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » do 05 jun, 2014 22:16

Maakt het verschil als je bij warm overschakelen (stationaire loop) gas bijgeeft?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 05 jun, 2014 22:31

Het schakelrelais benzine naar gas tikt goed ?
geen te rijk mengsel ?
verbruik niet te hoog ?
En de pijpjes lijken van de niet bevriezen soort.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 05 jun, 2014 22:33

Domme vraag: geen bdp sensor ?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 05 jun, 2014 22:41

ik zit eerder aan de temperatuur sensor in het spruitstuk te denken en de draad van de lpi die eraan vast zit

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 05 jun, 2014 23:07

Jelmer schreef:Maakt het verschil als je bij warm overschakelen (stationaire loop) gas bijgeeft?
Zoals boven omschreven. Bij warme start stationair laten lopen, valt ie stil na het overschakelen. Flink op toeren houden en dan blijft 'ie lopen na het overschakelen, maar wel erg beroerd. Of hij is zelfs nauwelijks op toeren te houden direct na het overschakelen.
ReinO schreef:Het schakelrelais benzine naar gas tikt goed ?
geen te rijk mengsel ?
verbruik niet te hoog ?
En de pijpjes lijken van de niet bevriezen soort.
Relais heb ik gewisseld. Verbruik houd ik niet echt bij, maar hij loopt zeker niet rijk. Twee weken terug bij de apk meegekeken op de viergastester en hij loopt aan de arme kant.
Zou bevriezing van de pijpjes kunnen ontstaan door lekkende injectoren? Auto uitzetten => flinke druk in het systeem => injectoren lekken => dunne metalen uitstroompijpjes bevriezen? Alleen na langere stilstand is de druk van de ketel, zijn de injectoren uitgelekt en is de bevriezing verdwenen?
ReinO schreef:Domme vraag: geen bdp sensor ?
Geen idee? Kan een bpd-sensor een "zwakker" signaal geven wanneer warm? Volgens mij is het bij een bdp-sensor meer een kwestie van hij doet 't of hij doet 't niet (=stuk). Op benzine loopt 'ie probleemloos.
tanisha schreef:ik zit eerder aan de temperatuur sensor in het spruitstuk te denken en de draad van de lpi die eraan vast zit
Ook een goede suggestie. Dit kan ik vrij eenvoudig nagaan, is goed bereikbaar.

Bedankt iedereen voor het meedenken! Ik zal de bevindingen hier bijhouden.

arbenos
Geregistreerd lid

Bericht door arbenos » vr 12 dec, 2014 11:33

opgelost?
heb exact hetzelfde probleem namelijk.

Guido
Geregistreerd lid

Bericht door Guido » do 18 dec, 2014 23:49

Hoe oud is je lpg systeem en hoeveel km heeft het ongeveer gedraaid?

arbenos
Geregistreerd lid

Bericht door arbenos » do 18 dec, 2014 23:57

ik heb geen idee hoe oud hij is :P
ook niet hoeveel hij op lpg heeft gelopen...
de auto heeft 452000km op de teller :D
heb wel een trucje uitgevonden. namelijk: uitzetten voor ik stop en aanzetten nadat ik ben weg ben gereden
dan doet ie het 9 van de 10 keer prima....

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 19 dec, 2014 9:02

Ik vind Rein zijn vraag niet dom. Ik dacht daar namelijk zelf ook aan. BDP geeft bij warme motor juist problemen. Bij koud niet (of minder). Misschien dat het op lpg wat nauwer luisterd, geen idee, maar ik vind het de moeite waard om te proberen zeg maar.

En met 400.k km zou ik de compressie eens bekijken....

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » wo 24 dec, 2014 15:31

klinkt als een LPI drukregelaar, waarschijnlijk met warm starten krijgt hij de rail druk niet snel genoeg stabiel waardoor inspuiting loopt te flapperen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 24 dec, 2014 21:15

Ik zou ook op het eerste gezicht zeggen dat er een temperatuursensor niet lekker werkt. Eenvoudig te testen gelukkig.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » zo 11 okt, 2015 20:08

Kan iemand mij vertellen waar die temperatuursensor zit voor het overschakelen. Mijn 9-3 wacht bij koud weer extreem lang met overschakelen

Plaats reactie