Liquid SI in Saab 95 2.0t estate 2005?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gigi Raven
Geregistreerd lid

Bericht door Gigi Raven » zo 31 aug, 2014 11:13

Beste Forummers/LPG rijders,

Heeft er iemand ervaringen met het nieuwe Liquid SI systeem van Vaille in een Saab 95 2.0t?
Dit is een relatief nieuw systeem en op een aantal punten verschillend met het ''ouderwetste'' LPI systeem van Vaille.

Indien iemand ervaringen/adviezen heeft mbt deze systemen hoor ik dat graag.

Ik twijfel welk systeem de voorkeur heeft. Graag wil ik het meest betrouwbare/beste systeem. Prijs maakt me niet zoveel uit, als het maar goed is!

Is een ''valve protector'' of ''flashlube'' aan te raden? Zo je welke?

Groet,

Michael

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 31 aug, 2014 11:41

Wij hebben inmiddels al diverse Liquid SI's ingebouwd . Van 9-3's tot V70 R's met 300PK.

Onze ervaringen zijn positief. Systeem werkt goed, ook als er software matige problemen zijn was dat vaak een goede om dit geregeld te krijgen bij vialle. Met Liquid SI kunnen we dit zelf, scheelt een hoop gezeur. Ook in combinatie met tuning werken deze sets veel fijner.

Ik zou voor het modernere Liquid SI gaan.

Klep smering is niet nodig.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Liquid SI in Saab 95 2.0t estate 2005?

Bericht door Tubbe » zo 31 aug, 2014 22:50

Max wat is in essentie het verschil tussen lpi en lsi?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 31 aug, 2014 23:18

Het zijn eigenlijk 2 verschillende systemen.

Si is een universeel systeem wat word ingeleerd door het montage bedrijf. Het systeem kun je naar eigen hand samen stellen, geef je aan 250+ pk te draaien of willen te gaan draaien, dan kunnen we er een zwaardere pomp in monteren met bijpassende injectoren, wil je dat niet. Dan kan er een kleinere pomp in en wat kleinere injectoren. In dat opzicht veel flexibeler en beter op één auto aan te passen.

Verder ziet de gebruiker eigenlijk weinig van de voordelen van SI, zoals dat bijv de vul slangen wat compacter zijn, compactere pomp unit en de fine tuning die we in de software kunnen doen als dealer.

LPI werkt ook goed, maar is net een generatie ouder. En is wat minder zelf samen stelbaar. Plus dat als er software matige problemen zijn niet iedere dealer software aanpassingen kan doen aan de LPI ecu, en zal de dealer altijd weer moeten aankloppen bij vialle, wat niet altijd even vlot gaat.

En vergeet niet, ongeacht voor welk van de 2 systemen je gaat, wel de compacte vul opening neemt. Die kan mooi weg gewerkt worden achter het benzine tank klepje.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 31 aug, 2014 23:20

Oké dus lpi is veelal een pakket met beperkte aanpassingsruimte (hardware en software) terwijl lsi op maat word samengesteld uit vialle onderdelen?
Dat maakt het een aantrekkelijker alternatief voor de prins/vogels en andere open systemen nietwaar?

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 31 aug, 2014 23:31

LPI is idd een compleet pakket. Met bijv keuze uit verschillende brandstof tanken. En dan verschillende injectoren. Dit werkt opzich prima, totdat er software matig iets niet goed zit in de LPI installatie. Of grotere injectoren wilt.

Si lijkt dan idd meer op een open systeem van vogels (prins heb ik geen ervaring mee, vogels wel). Al vond ik de injectoren extreem lawaaierig van de vogels installatie.

Gigi Raven
Geregistreerd lid

Bericht door Gigi Raven » wo 03 sep, 2014 21:20

Beste Max,

Dank voor je duidelijke uitleg.
Voor mij als ''leek'' blijft het een moeilijke keuze, maar ik kom er wel uit!

Groet,

Michael

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » vr 26 sep, 2014 13:43

Al een keuze gemaakt?

Gigi Raven
Geregistreerd lid

Bericht door Gigi Raven » do 09 okt, 2014 21:46

Ik heb een keuze gemaakt, het is een LPI van Vaille geworden.

De tankdop is naast de trekhaak gemonteerd, de schakelaar binnenin naast het wieltje van de stoelverwarming en de injectoren zijn bovenop het spruitstuk geplaatst (zie foto's - ik hoop dat het zo lukt om ze te bekijken?!? )

Wel overweeg ik nog een keer stage 1 te tunen, heeft iemand hier ervaring mee met dezelfde samenstelling als ik?

http://uploadenfoto.nl/pictures/39f580d ... 494df4.jpg

http://uploadenfoto.nl/pictures/d1ac1d0 ... 2a94c0.jpg

http://uploadenfoto.nl/pictures/b4bb13b ... 1568a9.jpg

http://uploadenfoto.nl/pictures/0b1be5b ... 48a478.jpg

http://uploadenfoto.nl/pictures/db01ce1 ... 8f6f36.jpg

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 09 okt, 2014 21:55

Jammer dat je niet eerst de tune hebt gedaan. Aan de kleur van de injectoren te zien heb je de op1 na grootste en kan je naar de 200 pk en 340 nm, net als ik heb.

Gigi Raven
Geregistreerd lid

Bericht door Gigi Raven » za 11 okt, 2014 10:22

Beste Thieuke,

Welke tuning heb jij erop zitten als ik vragen mag?

M.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 11 okt, 2014 10:54

Zelf gedaan, maar het bestand komt van evo af.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » za 25 okt, 2014 22:44

Met donkerbruine injectoren V27 had je gemakkelijk een echte stage 1 of zelfs 2 kunnen draaien. Nu slechts een stage lpg zoals thieuke heeft. Al is dat qua koppel nog steeds een prima vooruitgang hoor (zelfde ervaring nl)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 26 okt, 2014 22:04

340 Nm ("op papier") is een prima vooruitgang. Maar het had inderdaad makkelijk meer kunnen zijn.

AbeHaverkamp
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AbeHaverkamp » ma 31 mar, 2025 19:00

Hi allen!

Na een hopeloze poging om een 9⁵ V6 te redden, heb ik afgelopen week uiteindelijk de 9⁵ Estate 2.0t uit 2005 van bovenstaande Michael op de kop getikt! Er is goed gezorgd voor de auto de afgelopen jaren en er is niks bespaard op onderhoud, dus deze kan zeker nog even mee. :wink:

Vandaag zo’n 300 km gereden, en hoewel hij op benzine vlekkeloos loopt en lekker doortrekt, lijkt de LPG-installatie wat liefde nodig te hebben. De auto heeft openSID, en via Dion hoorde ik al dat hij de wagen kent. Momenteel zit er een 185pk BioPower ECU in.

Zodra de auto overschakelt op de Vialle LPG-installatie, gaat het echter wisselend. Soms rijdt hij perfect, maar op andere momenten begint hij flink te bokken en knippert het motorlampje. In openSID valt mij op dat de CA85-waarden op dat moment ineens van stabiel ± 70 alle kanten op springen.

Is dit het gevolg van een ECU die denkt op E85 te rijden en daardoor de mist ingaat? Of moet ik het probleem toch in de LPG-installatie zoeken? Goed om te vermelden: ik heb nog geen andere DI of bougies geprobeerd. Een reserve DI heb ik al klaarliggen. Wat betreft de bougies meen ik dat ik BCPR7ES-11 of PFR7H-10 nodig heb, klopt dat?

Alle advies is welkom! :D

Plaats reactie