BRC LPG Installatie I.C.M. Maptun tuning
-
AeroXWD
- Geregistreerd lid
BRC LPG Installatie I.C.M. Maptun tuning
Vandaag ben ik op onderzoek uitgegaan of het mogelijk is mijn 9-3 2.0T Aero XWD ( 210PK ) met BRC LPG installatie te laten tunen ( stage 1 ) door Maptun.
Helaas was de conclusie dat dit niet mogelijk was omdat, volgens de LPG-boer, de LPG injectoren de +/- 250PK niet zouden kunnen voeden. Ook was het volgens de LPG-boer niet mogelijk om de LPG installatie zo in te stellen dat deze bij een bepaald vermogen over te laten schakelen op benzine.
Door dit verhaal wilt de tuner er eigenlijk niet aan beginnen.
Eigenwijs als ik ben, geloof ik hier niets van en wil ik jullie vragen of er toevallig getunde Saabs rond rijden met >250PK icm een BRC LPG installatie en hoe/ door wie dit gedaan is.
Alvast bedankt voor jullie reactie's en input!
Helaas was de conclusie dat dit niet mogelijk was omdat, volgens de LPG-boer, de LPG injectoren de +/- 250PK niet zouden kunnen voeden. Ook was het volgens de LPG-boer niet mogelijk om de LPG installatie zo in te stellen dat deze bij een bepaald vermogen over te laten schakelen op benzine.
Door dit verhaal wilt de tuner er eigenlijk niet aan beginnen.
Eigenwijs als ik ben, geloof ik hier niets van en wil ik jullie vragen of er toevallig getunde Saabs rond rijden met >250PK icm een BRC LPG installatie en hoe/ door wie dit gedaan is.
Alvast bedankt voor jullie reactie's en input!
-
toniboy
- Geregistreerd lid
Re: BRC LPG Installatie I.C.M. Maptun tuning
Een BRC met G3 verklaring? Want ik ben nog steeds in de veronderstelling dat BRC geen G3 verklaring heeft voor Saab.
Wat betreft het tunen, gewoon tunen, top vermogen rij je toch niet altijd, mocht je echt nodig hebben zet je hem gewoon op benzine.
,
Wat betreft het tunen, gewoon tunen, top vermogen rij je toch niet altijd, mocht je echt nodig hebben zet je hem gewoon op benzine.
-
AeroXWD
- Geregistreerd lid
Inderdaad een BRC met G3.
Als ik hem toch laat tunen zonder de LPG installatie aan te passen kan dit verder geen kwaad?
Ik stelde dit namelijk ook voor om bij "vollast" hem eerst over te schakelen op benzine echter was dit volgens de tuner geen slim idee.
Als ik hem toch laat tunen zonder de LPG installatie aan te passen kan dit verder geen kwaad?
Ik stelde dit namelijk ook voor om bij "vollast" hem eerst over te schakelen op benzine echter was dit volgens de tuner geen slim idee.
-
ReinO
- Donateur (2x)

dat gaat prima hoor. alleen het volle vermogen aanspreken gaat dan niet op lpg en is mogelijk ook niet handig omdat ie gaat stotteren en misfi's gaat maken.
Wat ook al gezegd is: ik schakel hem over op benzine als het echt ff snel moet. Volle auto bergop of rap inhalen daarna weer op gas en niets aan de hand.
Je kunt ook nog de donkerbruine injectoren plaatsen dan gaat het 300pk goed zelfs: maar wellicht telt dit alleen bij vialle en is het voor bcr weer anders.
ik ben geen gasexpert maar ff zoeken hier levert op dat een extra injector (in de delivery neem ik aan?) ook extra's geeft die goed zijn voor je vermogen en motor.
Gewoon doen zou ik zeggen en enkele beperkingen voor lief nemen maar misschien vallen die reuze mee.
Wat ook al gezegd is: ik schakel hem over op benzine als het echt ff snel moet. Volle auto bergop of rap inhalen daarna weer op gas en niets aan de hand.
Je kunt ook nog de donkerbruine injectoren plaatsen dan gaat het 300pk goed zelfs: maar wellicht telt dit alleen bij vialle en is het voor bcr weer anders.
ik ben geen gasexpert maar ff zoeken hier levert op dat een extra injector (in de delivery neem ik aan?) ook extra's geeft die goed zijn voor je vermogen en motor.
Gewoon doen zou ik zeggen en enkele beperkingen voor lief nemen maar misschien vallen die reuze mee.
-
MaartenVeeke
- Geregistreerd lid
Is het niet zo dat je LPG computer 'leert' van je gewone ECU? Of ingesteld moet worden om er van te leren en settings over te nemen? Volgens mij als je niets met de LPG computer doet terwijl je de ECU wel tuned, loopt je auto te arm op LPG en verhoog je het risico dat je kleppen verbranden.CadillacBLS schreef:Inderdaad een BRC met G3.
-
toniboy
- Geregistreerd lid
Ik heb meerdere Saabs op LPG die ik getuned had, top vermogen heb ik eigelijk nooit gedraaid, maar dat ik meer koppel kreeg vond ik lekkerder.CadillacBLS schreef:Inderdaad een BRC met G3.
Bij wie heb je de BRC laten inbouwen ? mijn buurman bouwt ook BRC in en volgens hem had BRC nog geen G3 goedkeuring voor Saab.
of het moet sinds kort zijn .
-
Thieuke
- Donateur (3x)

JaMaartenVeeke schreef: Is het niet zo dat je LPG computer 'leert' van je gewone ECU? Of ingesteld moet worden om er van te leren en settings over te nemen?
Niet per se. Je moet weten wat de lpg installatie aan kan. Dat kan je meten met wbl's. Als hij onder vollast arm loopt (blijkt uit wbl) heb je te ver getuned.MaartenVeeke schreef: Volgens mij als je niets met de LPG computer doet terwijl je de ECU wel tuned, loopt je auto te arm op LPG en verhoog je het risico dat je kleppen verbranden.
Die van mij was origineel voor 150 pk. Maar tot 200 pk ging dat ook nog goed. Daarboven niet.
-
AeroXWD
- Geregistreerd lid
De BRC is ingebouwd door BV Agin in Rotterdam en dit is zo'n 3 maanden geleden gebeurt.toniboy schreef:
Bij wie heb je de BRC laten inbouwen ? mijn buurman bouwt ook BRC in en volgens hem had BRC nog geen G3 goedkeuring voor Saab.
of het moet sinds kort zijn .
-
AeroXWD
- Geregistreerd lid
Dus stel, ik tune de Saab naar +/- 250PK en rijd gewoon "normaal" zonder echt het beschikbare vermogen aan te spreken op LPG en schakel over naar benzine als ik boven de huidige standaard 210PK ( dit kan ik nu gewoon op LPG rijden ) wil rijden moet dit kunnen volgens jou? En wat zijn wbl's?Thieuke schreef:JaMaartenVeeke schreef: Is het niet zo dat je LPG computer 'leert' van je gewone ECU? Of ingesteld moet worden om er van te leren en settings over te nemen?
Niet per se. Je moet weten wat de lpg installatie aan kan. Dat kan je meten met wbl's. Als hij onder vollast arm loopt (blijkt uit wbl) heb je te ver getuned.MaartenVeeke schreef: Volgens mij als je niets met de LPG computer doet terwijl je de ECU wel tuned, loopt je auto te arm op LPG en verhoog je het risico dat je kleppen verbranden.
Die van mij was origineel voor 150 pk. Maar tot 200 pk ging dat ook nog goed. Daarboven niet.
Iedereen iig bedankt voor jullie reacties en het meedenken!
-
Thieuke
- Donateur (3x)

wbl = wide band lamda. Daarmee kan je de zuurstof - brandstof verhouding (Air Fuel ratio = AFR) meten in de uitlaat na verbranding.
Als (in dit geval) je LPG installatie het niet bij kan houden gaat deze een arm mengsel aangeven (er is te weinig brandstof bij een bepaalde hoeveelheid zuurstof) en dat wil je niet in je SAAB. Door tijdens het rijden de AFR te bekijken en de software steeds (indien mogelijk al rijdend met een open bin) aan te passen kan je zien hoever de LPG installatie kan gaan.
Wat je aangeeft kan theoretisch en zelfs praktisch. Een vergissing zit wel in een klein hoekje. Ik zou zo niet rond willen rijden.
Ik heb daarom twee settings (150 pk en 260 pk) in de software die ik kan activeren/deactiveren (in mijn geval met de sportknop, anderen doen dat weer met de cruise control aan/uit knop). Dat rijdt wel zo prettig en veilig.
Als (in dit geval) je LPG installatie het niet bij kan houden gaat deze een arm mengsel aangeven (er is te weinig brandstof bij een bepaalde hoeveelheid zuurstof) en dat wil je niet in je SAAB. Door tijdens het rijden de AFR te bekijken en de software steeds (indien mogelijk al rijdend met een open bin) aan te passen kan je zien hoever de LPG installatie kan gaan.
Wat je aangeeft kan theoretisch en zelfs praktisch. Een vergissing zit wel in een klein hoekje. Ik zou zo niet rond willen rijden.
Ik heb daarom twee settings (150 pk en 260 pk) in de software die ik kan activeren/deactiveren (in mijn geval met de sportknop, anderen doen dat weer met de cruise control aan/uit knop). Dat rijdt wel zo prettig en veilig.
-
rdehaan
- Donateur (3x)

Ik heb op mijn 9-3 2.0T aero met Hirsch 252 Pk tune een vialle LPG in laten bouwen. Ondanks het feit dat deze nieuwe vialle installatie een slecht mengsel zou moeten herkennen en dan op benzine zou moeten overschakelen, werkte dat in de praktijk niet goed genoeg. Met name bij vollast (4300+ toeren, 3e en 4e versnelling) en gaspedaal stand vol ingedrukt vroeg de hirsch tune het uiterste en hield de vialle het niet bij. Gevolg: inhouden en ploffen!
Uiteindelijk is de vialle software door vialle aangepast en schakelt hij nu eerder over naar benzine. Nu loopt het soepel en merk ik er niets van dat er af en toe even wordt gewisseld van brandstof. Op het benzine verbruik vind ik het niet terug.
Uiteindelijk is de vialle software door vialle aangepast en schakelt hij nu eerder over naar benzine. Nu loopt het soepel en merk ik er niets van dat er af en toe even wordt gewisseld van brandstof. Op het benzine verbruik vind ik het niet terug.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Ja, dat zijn mooie mogelijkheden van een moderne installatie. Alleen begrijp ik dat BRC dat niet kan.....
Mijn oude Vialle installatie kan het zeker niet.
Mijn oude Vialle installatie kan het zeker niet.
-
peterpaul
- Geregistreerd lid
Ik rijd ook met een BRC installatie met G3 goedkeuring in mij 9000 aero. Deze is van '94. Zit op 240 pk en dat kan de installatie prima aan.
Systeem kan tot +/- 300 pk dus dat moet echt geen probleem geven.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Misschien moet de TS op zoek naar een andere installateur.... 
-
AeroXWD
- Geregistreerd lid
Heb jij meer informatie beschikbaar over jouw installatie? Ik neem aan dat BRC meerdere varianten heeft.peterpaul schreef:Ik rijd ook met een BRC installatie met G3 goedkeuring in mij 9000 aero. Deze is van '94. Zit op 240 pk en dat kan de installatie prima aan.
Volgens mij ook!Thieuke schreef:Misschien moet de TS op zoek naar een andere installateur....