Injectoren

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Injectoren

Bericht door Mariacci » di 26 mei, 2015 9:51

Eind 2013 heb ik mijn auto op LPG laten zetten, Vialle Lpi. Wat de LPG-garage (gerenommeerd en bekend met Saab) echter niet goed voor elkaar kreeg is dat de auto met volle belasting stottert. Nu rijd ik dat zelden en als ik het een keer doe zet ik 'm altijd even op benzine. Maar sinds kort heb ik wat problemen als ik op LPG rijd. Hij hikt af en toe, ook bij minimale belasting. Op benzine geen enkel probleem. Nu vraag ik me af of destijds wel de goede injectoren zijn geplaatst.

Ik heb even een fotootje gemaakt met mn telefoon. Althans getracht, ik kan 'm wat moeilijk in beeld brengen:

Afbeelding

Dit ziet er mij wat wit uit? Betekent dat deze niet voldoende zijn voor de auto? (250pk Aero)

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ga sowieso terug naar de inbouwer maar laat me graag even vooraf informeren.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Injectoren

Bericht door Thieuke » di 26 mei, 2015 9:59

Als je er vier hebt oud dat eigenlijk niet voldoende inderdaad. Volgens Vialle zijn de witte goed voor 50 pk per stuk. Je had beter donkerbruine gehad, of vijf witte). Als je er vier hebt vind ik dat een beetje slordig van jou lpg inbouwer met saabkennis. Die had dat moeten weten.

Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mariacci » di 26 mei, 2015 10:02

Ik heb er inderdaad 4.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 26 mei, 2015 12:41

Een klein beetje hikken op LPG kan ook betekenen dat de bougies beginnen te slijten. Daar heb je op LPG eerder last van dan op benzine. Om uit te sluiten dat het aan de injectoren ligt, zou ik die eerst even wisselen. Verder zijn 4 witte inderdaad net wel/net niet genoeg voor 250pk. In mijn vorige 9-5 had ik 5 witte, dat was net te krap voor 280pk. Nu heb ik 5 donkerbruine, dat is genoeg voor de ongeveer 280-290pk die ik op benzine wel haal.

Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mariacci » di 26 mei, 2015 15:09

Bougies zitten er zo'n 10k in, dat zou snel zijn?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 26 mei, 2015 15:15

Dat valt op LPG reuze mee... Ik wissel ook ongeveer om de 10-15k mijn bougies. Met hoger vermogen en op LPG komt de ontsteking nu eenmaal erg nauw. Gelukkig kost een setje je maar €15-20 en 15 min om te wisselen.

Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mariacci » di 26 mei, 2015 15:25

ok laat ik dat eerst eens doen, zal een afspraak inplannen bij m'n garage. Doe ik meteen een onderhoudsbeurt alvast voor de vakantie.
Tot die tijd niet op LPG rijden of kan dat niet zo kwaad?

Blijft natuurlijk dat de verkeerde injectoren er wellicht dan inzitten. Maar goed die vraag leg ik maar eens neer bij de inbouwer.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 26 mei, 2015 16:06

Ik zou het persoonlijk niet doen. Als ze het niet bij houden ga je arm lopen en dat is hete verbranding, waardoor je kleppen nog harder slijten.

Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mariacci » wo 27 mei, 2015 11:11

Ok ik rijd even op benzine, dank je.

Inbouwer geeft aan in principe eigenlijk altijd witte te monteren. Wordt vervolgd.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 27 mei, 2015 13:07

Mariacci schreef:Ok ik rijd even op benzine, dank je.

Inbouwer geeft aan in principe eigenlijk altijd witte te monteren. Wordt vervolgd.
Dat maakt nog niet dat het ook goed is. Of bedoeld hij bij een Aero, en krijgt verder nooit klachten? Want waarom bij jou dan wel?

Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mariacci » di 11 aug, 2015 14:34

Probleem is opgelost met inbouwer. Dank voor de adviezen. Andere software en loopt nu perfect voor zover het er naar uitziet.

Op een nieuw probleem na, maar das niet lpg-gerelateerd.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » di 11 aug, 2015 20:39

Spuit 'ie nou benzine bij bij hogere toerentallen?

Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mariacci » wo 12 aug, 2015 9:55

odin1899 schreef:Spuit 'ie nou benzine bij bij hogere toerentallen?
Eerlijk gezegd weet ik dat niet goed, maar ik ga er wel vanuit.
Sowieso rijd ik op gas altijd rustig, maar met testen was volgas in iedere versnelling geen enkel probleem meer.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 12 aug, 2015 9:58

Ik denk dat je daaraan niet ontkomt bij vier witte injectoren op een Aero.

Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mariacci » wo 12 aug, 2015 10:05

En o ja om volledig te zijn, het hikken bij minimale belasting is dus niet lpg-gerelateerd, want doet ie nu ook op benzine icm slechter starten.
Trad slechts eerder op bij LPG.

Symptomen:
- ietsjes hikken bij constante snelheid, met name op cruise control en lager in de toeren (bijv 110 in 5)
- wisselend toerental na starten, met neiging (en soms helemaal) tot uitvallen. Even jutteren op het gas en dan loopt ie goed na 10-20 sec. Ook stationair. Koude motor geeft meer problemen dan warm.
- Symptomen nemen langzaam toe.
- Op bovengenoemd na loopt de auto heerlijk gewoon.

Lijkt gasklephuis gezien hikken bij constante snelheid? Of kan dat ook vacuumprobleem zijn?

Plaats reactie