Stotteren na vervangen blok
-
elwinvdwal
- Geregistreerd lid
Stotteren na vervangen blok
Dag mede-forummers,
Ik heb vorige week het blok vervangen in mijn 9-3 (2002), de vorige was na 480.000 km overleden helaas. Het blok wat erin is gekomen komt uit een 9-3 van 2001 en heeft 220.000 km gelopen, op benzine. Bij de wissel is de distributieketting, balansasketting en een paar klepstoters vervangen. Ook heb ik er B204 nokkenassen in gedaan, er hang nu een Aero-turbo op, een 3" downpipe en een andere intercooler.
Al met al is er enorm veel aan gebeurd dus ik heb nu geen idee waar ik moet zoeken. Hij loopt op benzine redelijk (software nog niet aangepast voor de andere turbo/downpipe) maar op LPG lijkt het helemaal nergens naar, alsof hij te weinig brandstof krijgt. Stationair loopt ie wel prima maar tijdens het rijden is het niet te doen. Het check-engine-lampje ging ook aan bij het schakelen, die brandde overigens altijd al.
Ben ik iets vergeten? Of is er iets gesneuveld precies tijdens de wissel? Wie heeft er een idee.
Ik heb vorige week het blok vervangen in mijn 9-3 (2002), de vorige was na 480.000 km overleden helaas. Het blok wat erin is gekomen komt uit een 9-3 van 2001 en heeft 220.000 km gelopen, op benzine. Bij de wissel is de distributieketting, balansasketting en een paar klepstoters vervangen. Ook heb ik er B204 nokkenassen in gedaan, er hang nu een Aero-turbo op, een 3" downpipe en een andere intercooler.
Al met al is er enorm veel aan gebeurd dus ik heb nu geen idee waar ik moet zoeken. Hij loopt op benzine redelijk (software nog niet aangepast voor de andere turbo/downpipe) maar op LPG lijkt het helemaal nergens naar, alsof hij te weinig brandstof krijgt. Stationair loopt ie wel prima maar tijdens het rijden is het niet te doen. Het check-engine-lampje ging ook aan bij het schakelen, die brandde overigens altijd al.
Ben ik iets vergeten? Of is er iets gesneuveld precies tijdens de wissel? Wie heeft er een idee.
-
toniboy
- Geregistreerd lid
Re: Stotteren na vervangen blok
Wat voor lpg installatie zit erin?
Zitten de lpg injectoren goed aangesloten ? Ook de bedrading?
Bij vialle willen de inspuitmondjes weleens vervuild zijn, heb je nieuwe o-ringen geplaatst tbv van de injectoren
Bij zo klus zou je ook in de inspuitmondjes moeten vervangen.
Zitten de lpg injectoren goed aangesloten ? Ook de bedrading?
Bij vialle willen de inspuitmondjes weleens vervuild zijn, heb je nieuwe o-ringen geplaatst tbv van de injectoren
Bij zo klus zou je ook in de inspuitmondjes moeten vervangen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Maar voor lpg moet ie toch daarvoor geschikte injectoren krijgen? Die zaten niet in je ruilblok?
Hij adapter volgens mij voor lpg ook op benzine dus eerst de ecu op orde, of was ie dat al.?
Ik ben geen expert maar probeer mee te denken.
Hij adapter volgens mij voor lpg ook op benzine dus eerst de ecu op orde, of was ie dat al.?
Ik ben geen expert maar probeer mee te denken.
-
9000-95
- Donateur

zou eerst ervoor zorgen dat het op benzine goed gemapt is voor al je nieuwe hardware. Pas als je dat 100% hebt heeft het zin om naar de lpg te gaan kijken. Anders weet je niet meer waar je mee bezig bent.
Niet toevallig andere benzine injectoren op je nieuwe blok?
Niet toevallig andere benzine injectoren op je nieuwe blok?
-
toniboy
- Geregistreerd lid
Heb ook het vermoeden , omdat die op benzine redelijk loopt, dat de nokkenassen misschien niet goed staan. de td-04 turbo moet ook op normale ecu goed werken, alleen bij meer vermogen vragen zal het evt wat problemen geven.
-
elwinvdwal
- Geregistreerd lid
Ik heb het hele inlaatspruitstuk overgezet dus de injectoren zijn er niet uit geweest. Ze waren wel een maand van te voren gecheckt door de LPG-boer en goed bevonden. Hij loopt nu ook beroerd op benzine. DI heb ik een andere geprobeerd en de bougies zijn maar enkele tientallen kms oud en zien er ook zo uit. De timing zal ik ook even controleren, het vreemde is alleen dat hij nu op 3 cilinders lijkt te lopen terwijl er niks veranderd is.
Als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag. Ik krijg het vermoeden dat het niet een de LPG-installatie ligt.
Als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag. Ik krijg het vermoeden dat het niet een de LPG-installatie ligt.
-
toniboy
- Geregistreerd lid
1: liep het andere motorblok ook goed, voordat je het erin zetten ?
2 : welke bougies zitten erin, ( BCPR7ES-11) toch !!!
3 : Doe eerst even compressie meting, om uit te sluiten dan het een klep is of timing
4 : check de timing
2 : welke bougies zitten erin, ( BCPR7ES-11) toch !!!
3 : Doe eerst even compressie meting, om uit te sluiten dan het een klep is of timing
4 : check de timing
-
elwinvdwal
- Geregistreerd lid
Bedankt voor alle reacties. Ik heb ondertussen nog geen vooruitgang geboekt maar wel het volgende geconstateerd;
Er zitten uiteraard BCPR7ES-11 in,
Het blok liep hartstikke prima voor de wissel,
Compressietest is gemeten voor de wissel en was netjes gelijk op alle cilinders (iets van 10-11 bar uit mijn hoofd) maar geeft nu een ander resultaat. Ik meet helemaal niks op cilinder1 en de rest is ongewijzigd. Metingen zijn overigens beide keren uitgevoerd met een koude motor. Bougies 1 en 2 zijn trouwens iets zwarter dan 3 en 4.
Vanmiddag zal ik de timing controleren, de markeerpunten verschillen toch niet tussen B205 en B204 nokkenassen?
Er zitten uiteraard BCPR7ES-11 in,
Het blok liep hartstikke prima voor de wissel,
Compressietest is gemeten voor de wissel en was netjes gelijk op alle cilinders (iets van 10-11 bar uit mijn hoofd) maar geeft nu een ander resultaat. Ik meet helemaal niks op cilinder1 en de rest is ongewijzigd. Metingen zijn overigens beide keren uitgevoerd met een koude motor. Bougies 1 en 2 zijn trouwens iets zwarter dan 3 en 4.
Vanmiddag zal ik de timing controleren, de markeerpunten verschillen toch niet tussen B205 en B204 nokkenassen?
-
elwinvdwal
- Geregistreerd lid
Valse lucht dacht ik zelf ook al aan, maar ik heb het hele inlaattraject nagelopen. Niks los gevonden en alle slangenklemmen iets aangedraaid. Maar dat zou ook niet verklaren waarom er geen compressie is op cilinder 1.
De timing lijkt goed, kan het dat de nokkenas 180 graden verdraaid zit? Of loopt ie dan helemaal niet?
De timing lijkt goed, kan het dat de nokkenas 180 graden verdraaid zit? Of loopt ie dan helemaal niet?
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Slang aan de achterzijde van het gkh niet vergeten vast te maken?
Timing is inderdaad niet anders.
Als de nokkenas 180 hadden gedraaid zit heen je hem niet op tijd gezet, maar hij zal dan zeker niet lopen.
Timing is inderdaad niet anders.
Als de nokkenas 180 hadden gedraaid zit heen je hem niet op tijd gezet, maar hij zal dan zeker niet lopen.
-
elwinvdwal
- Geregistreerd lid
Op 3 cilinders na vervangen blok
Ook die slang zit vast, even gecontroleerd. Heb ook even andere (nieuwe) bougies erin gedraaid maar zonder resultaat. Timing 180 graden gedraaid was enkel een hersenspinsel. Het is natuurlijk logisch dat de auto niet loopt, de ontstekingsvolgorde klopt niet.
Iemand nog een idee wat het kan wezen? Het stotteren was nog wel te overzien maar nu loopt de auto gewoon op 3 cilinders.
Iemand nog een idee wat het kan wezen? Het stotteren was nog wel te overzien maar nu loopt de auto gewoon op 3 cilinders.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Tsja, hersenspinsels genoeg hier. Van kop kapot (toeval?) tot verkeerde koppakking. Of kopbouten niet voldoende aangedraaid, zeg het maar.... Iets beschadigd met monteren (kleppen?).
Voor de duidelijkheid, ik roep nu maar wat hè, compressietest geeft wel een richting. Dat heb je alvast.
Voor de duidelijkheid, ik roep nu maar wat hè, compressietest geeft wel een richting. Dat heb je alvast.
-
elwinvdwal
- Geregistreerd lid
De kop is niet los geweest, dus zou niet weten hoe die beschadigd geraakt zou moeten zijn.
Ik heb wel de sensoren gebruikt van de nieuwe motor met de kabelboom en ECU van de oude motor. Zou dit eea kunnen verklaren? En kan ik dan de ECU en kabelboom van de nieuwe motor overzetten? Dit zal denk ik problemen geven met de VIN die niet overeenkomt, is die te veranderen met T7-suite?
Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
Ik heb wel de sensoren gebruikt van de nieuwe motor met de kabelboom en ECU van de oude motor. Zou dit eea kunnen verklaren? En kan ik dan de ECU en kabelboom van de nieuwe motor overzetten? Dit zal denk ik problemen geven met de VIN die niet overeenkomt, is die te veranderen met T7-suite?
Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
-
Thieuke
- Donateur (3x)

De kabelboom zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn.