Hikken op lpg. Injectoren, software?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
escort77
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3610
Lid geworden op: vr 04 jul, 2008 14:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door escort77 » do 14 jan, 2016 0:41

OK, weer wat geleerd en ik weet wat me te doen staat :wink:
Saab 9-3 SportSedan 1.8t automaat Victor LPG (2003)
- B207R, 3" RVS downpipe, Hirsch catback, bruine injectoren, evo-tuning
- Aero-remmen, 18" Hirsch, Aero-Hirsch-Eibach onderstel, speedparts strutbrace
- enz enz.

Ford Escort mk2 Bordeaux-uitvoering 1.3 automaat (1977)

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door Dikketrip » ma 04 apr, 2016 14:59

ik las eens een stukje op het forum hier dat iemand 2 verschillende injectoren had.

software 250pk
benzine injector gaf ook 250 pk
gas injector kon het niet bij houden en gaf maar 200 pk

(2 verschillende injectoren qua levering brandstof hoeveelheid)

dan heb je op gas minder pk, maar kan soepel verlopen. (ondanks dat de software meer kan)

hier mee wil ik zeggen dat je max software pk's niet perse voor hikken hoeven te zorgen, maar gewoon beperkt blijven tot max inspuiting van je injector.
zonder hikken.

of pis ik nu helemaal naast de pot?
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door Dikketrip » ma 04 apr, 2016 15:37

gevonden, het wordt met een software wissel gedaan,



Als (in dit geval) je LPG installatie het niet bij kan houden gaat deze een arm mengsel aangeven (er is te weinig brandstof bij een bepaalde hoeveelheid zuurstof) en dat wil je niet in je SAAB. Door tijdens het rijden de AFR te bekijken en de software steeds (indien mogelijk al rijdend met een open bin) aan te passen kan je zien hoever de LPG installatie kan gaan.

Wat je aangeeft kan theoretisch en zelfs praktisch. Een vergissing zit wel in een klein hoekje. Ik zou zo niet rond willen rijden.
Ik heb daarom twee settings (150 pk en 260 pk) in de software die ik kan activeren/deactiveren (in mijn geval met de sportknop, anderen doen dat weer met de cruise control aan/uit knop). Dat rijdt wel zo prettig en veilig.



ik wil de originele auteur bedanken voor deze informatie,
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door DionHPT » ma 04 apr, 2016 16:07

Alleen is dat op T8 niet mogelijk. :mrgreen:
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door Thieuke » ma 04 apr, 2016 16:23

Dikketrip schreef:
Wat je aangeeft kan theoretisch en zelfs praktisch. Een vergissing zit wel in een klein hoekje. Ik zou zo niet rond willen rijden.
Ik heb daarom twee settings (150 pk en 260 pk) in de software die ik kan activeren/deactiveren (in mijn geval met de sportknop, anderen doen dat weer met de cruise control aan/uit knop). Dat rijdt wel zo prettig en veilig.



ik wil de originele auteur bedanken voor deze informatie,
Dat heb ik ook. 150 om 250 pk. Ik vind daar een heeeeeel groot nadeel aan zitten alleen!

Ik rijd nu rond op LPG en mijn AMUL ging naar -832. Op dat moment moet je niet even gaan omschakelen op benzine en lekker tegen de 400 Nm aan luchtmassa gaan lopen vragen. Dan loop je op benzine namelijk (veel :?: ) te arm en dat vinden je kleppen echt niet lekker. Be aware! Ik houd mijn Amul dus in de gaten om te kijken of ik het aandurf om over te schakelen naar sport-modus als ik daar zin in heb, Er zitten toch heel wat risico's aan vast.

Overigens ga ik straks even op benzine terug rijden naar huis. -832 is uitzonderlijk laag voor mijn auto in vergelijking van wat ik normaal gesproken verwacht. Als de Amul negatief blijft op benzine (normaal is die op benzine eigenlijk altijd positief) dan ligt het niet aan de LPG installatie, maar aan het EVAP systeem wellicht (dus klepjes testen en vervangen).

Overigens wil ik om bovenstaande reden toch overstappen op donkerbruine V28 Vialle injectoren. 250 pk/400 Nm gebruiken met een negatieve amul, maar je kan op lpg blijven rijden (waar de ecu dan op ge-adapt is) is minder problematisch als het scenario dat ik hierboven geschetst heb.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door DionHPT » ma 04 apr, 2016 23:35

Wat doet je AFR dan op zon moment als je overschakelt. Ik vindt die -832 nog niet zon enorm schrikbarend zuiger kwetsend getal namelijk.

Gebeurd overigens wel vaker met wat rijkere LPG installaties dat je de AMUL zo ziet staan. Ik meen dat Hylke dat met zijn 8 injectoren ook wel heeft.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door Thieuke » di 05 apr, 2016 6:47

Dion, het gaat om verwachtingspatroon versus wat er gebeurd.

Ik weet donders goed wat er normaal voor waarden in mijn auto gegeven wordt. -832 is op zich niet schrikbarend, dat durf ik best mee rond te rijden. Die waarde is er niet voor niks, maar voor mijn auto met mijn installatie is -832 wel uitzonderlijk laag.

Dus ga ik vragen stellen en onderzoeken. Gisteren op benzine terug naar huis gereden. Eerste adoptie ging van -399 (lpg) naar +322 (benzine). Heb de evap klepjes onderzocht. Niks aan de hand. Kot ook met wat er gebeurd op benzine.

Conclusie: op lpg rijker dan normaal/voorheen. Met andere woorden: er is wel degelijk iets aan de hand in mijn lpg installatie.

Bovendien denk ik dat -832 nog niet het einde was de steeds negatiever wordende adaptie. Waarom? Er verwachtingspatroon vs wat er gebeurd. Normaal fluctueerde de Amul op gas eerst een paar keer tussen positief en negatief. De laatste dagen gelijk negatief (2-3-4%), en daarna ineens 4-5% verder omlaag...... Dat is niet wat ik normaal zie gebeuren.

Als laatste, jij mag -832 op benzine prima vinden, ik vind dat te laag. Ik durf dat niet aan in mijn auto zolang ik geen afr meter heb.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door DionHPT » di 05 apr, 2016 21:12

Mathieu,

ik vindt het ook niet direct acceptabel maar ik gok dat je er iets te veel waarde aan hecht.
Ik heb een AFR meter in mijn auto en als ik bijvoorbeeld handmatig mijn AMUL zo negatief zet als jij schetst is er niet direct enorm veel verschil in de volgas situatie. (mijn AMUL is normaal rondom de 300/-300).

Koop een AFR meter en zoek het uit :idea: Je AMUL past zich aan om je stoichiometrische waarde tijdens cruisen te behouden, als de voorspelling goed werkt zal dat dus eigenlijk ook moeten betekenen dat hij in closed loop zich aan de voorgestelde fuelmap waarden houdt met de interpolatie erachter.

Overigens als voor langere tijd je AMUL zo negatief blijft is er natuurlijk wel iets aan de hand.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door Thieuke » wo 06 apr, 2016 6:47

Ik snap je redenering Dion, in het geval van gebruik van 1 type brandstof zou ik er niks achter zoeken en het geen probleem vinden. Immers alle adapties zijn dan om een bekwame reden gemaakt.

Echter vind ik het bij flexifuel net even anders. Adapties op lpg staan voor op benzine te rijden natuurlijk compleet verkeerd. Zomaar even omschakelen en het uiterste uit je motor vragen lijkt me niet heel handig. Adapties hebben immers tijd nodig.

Als ik op lpg -800 Amul heb en ik schakel over op benzine en de Amul schiet maar +200 (adaptie van Amul kun je triggeren), dan heb je dus wel een verschil van 10%!! Op benzine rijden in dat geval op -800 komend van lpg adapties (met wat voor reden dan ook dat die -800 was) lijkt me niet ideaal als je op dat moment voor WOT gaat.

Zoieso, de software met sportmode instelling is nog meer en verhaal apart.

In normal mode rijd je enkel in closed loop (tot een zelf ingestelde aantal mg/c luchtmassa (bij mij max 800 mg/c. Closed loop is standard got 650 mg/c. Ga je in sport mode wordt open loop (dus verrijken) ineens mogelijk. Is 10% verschil in brandstof inspuiting dan nog rijk genoeg?
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door DionHPT » wo 06 apr, 2016 8:03

Ik snap het

Maar realiseer je wel dat 800 mgc best arm is met lambda 14.7.. origineel zit dat al ruim over de 12. Afhankelijk van welke sw je pakt.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door Thieuke » wo 06 apr, 2016 8:45

Ja, daarom blijf ik altijd onder de 650 mg/c :) als ik op standaard modus rij. Het is puur tijdelijke reserve waar dat voor is. Mijn turbometer in het dashboard is zo afgesteld dat bij 650 mg/c het rode gebied begint :), zo kan ik het altijd in de gaten houden of ik nu wel of geen mreq/mair in de sid heb open staan.

Het is wel leuk, sportmode, maar je moet wel een beetje weten wat je doet :)
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 7684
Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Contacteer:

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door Thieuke » wo 06 apr, 2016 8:52

Trouwens, sinds ik de evap klepjes eens zelf heb gecheckt en doorgeblazen heb zijn mijn Amul waarden weer volstrekt normaal. 1 klepje zat ook een beetje vast. Ik denk dat het daaraan gelegen heeft.....

Gisteren en vanochtend gingen we van 299 naar 14 naar -377 naar -359 op lpg. Dat valt geheel binnen het verwachtingspatroon.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987

Gebruikersavatar
Bibi
Geregistreerd lid
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Hikken op lpg. Injectoren, software?

Bericht door Bibi » wo 02 dec, 2020 22:55

Hoi Leon,

Het hikken van de saab heb ik verholpen door de injectoren te reinigen. 1 injector lekte flink. Rijd nu top op lpg.

Ik heb gelijk het koelwater lekkage aangepakt. De pakking van de thermostaat lekte .....

Plaats reactie