130 liter voor €150
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: 130 liter voor €150
Ik zie idd voor 'n diesel meer toekomst
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
... in Oost Groningen
Want de randstad mag je er binnenkort al niet meer mee in.
Want de randstad mag je er binnenkort al niet meer mee in.
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: 130 liter voor €150
Goed dat je daar over begint, als er op enig moment 'n toegang ontstaat op basis van die euronorm komt geen enkele Saab de randstad nog in.
Ik heb met euro 6 dan toch echt weinig te vrezen
Ik heb met euro 6 dan toch echt weinig te vrezen
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 130 liter voor €150
Euro 6 diesel is wat ander dan Euro 6 benzine. Zo heeft een euro4 benzine al een NOx waarde die de diesels bij Euro 6 pas behalen. Dus een beetje benzine euro 4 kan nog vrij lang door verwacht ik. Voor oudere diesels is het eerder afgelopen lijkt me
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: 130 liter voor €150
Oudere diesels hebben het inderdaad lastig
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
En elke paar jaar schuift de dieselgrens een euronormpje door, terwijl ik met een begin jaren '90 gasbak nog altijd hartje Berlijn, Amsterdam, Rotterdam én Utrecht in mag. Toch een verschil wat moeilijk te ontkennen is. Ook de 9-5 heeft uiteraard weer zo'n groene sticker voor Berlijn.
Gaat allemaal een keer ophouden misschien, maar voorlopig staat diesel daarin wel wat op achterstand. Nog los van de daadwerkelijke effectiviteit van al die euro-normen, die alleen op nieuwe auto's getest worden... na een paar jaar zie je die "schone" diesels vaak alsnog flinke roetwolken uitbraken.
Gaat allemaal een keer ophouden misschien, maar voorlopig staat diesel daarin wel wat op achterstand. Nog los van de daadwerkelijke effectiviteit van al die euro-normen, die alleen op nieuwe auto's getest worden... na een paar jaar zie je die "schone" diesels vaak alsnog flinke roetwolken uitbraken.
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: 130 liter voor €150
Leuk dat je zo overtuigd bent maar je bent toch echt slecht op de hoogte.
Heb 'n euro 6 diesel die 82gr co2/km uitstoot, dat getal staat en er schuift niets aan per jaar.
Dat de lat jaarlijks wel verlegt wordt klopt, co2 moet omlaag en wordt ook bij gelijkblijven wel zwaarder belast, dat gaat ook voor een benzine op..
Grotere benzine motoren krijgen het ook heel erg zwaar, de 9-7x ging er al eerder stuk op.
Heb 'n euro 6 diesel die 82gr co2/km uitstoot, dat getal staat en er schuift niets aan per jaar.
Dat de lat jaarlijks wel verlegt wordt klopt, co2 moet omlaag en wordt ook bij gelijkblijven wel zwaarder belast, dat gaat ook voor een benzine op..
Grotere benzine motoren krijgen het ook heel erg zwaar, de 9-7x ging er al eerder stuk op.
Laatst gewijzigd door verde900 op zo 21 jul, 2019 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 130 liter voor €150
Het is helemaal geen strijd. Althans ik zie het gewoon als een verschil in inzicht/mening, dat kan toch prima? Ik heb er niks tegen dat een grote groep Saabrijders dolgelukkig op LPG rondrijdt en daar plezier aan beleeft. Anderzijds wordt ik zelf weer dolgelukkig van de geur van benzine en tank het liefst 98 of hoger. Ieder zijn ding. Het is toch geen wedstrijd? De een vindt het financiële aspect belangrijk/het belangrijkste aan autorijden, voor mij telt primair het gemak en plezier. Ik wil niet zeggen dat geld geen rol speelt maar zoals al eerder aangehaald kun je op allerlei manieren besparen (minder vaak op vakantie, shoppen bij de Zeeman, geen kinderen, niet uit eten, etc). Ik doe bijvoorbeeld al mijn onderhoud zelf en 'verdien' daarmee al meer dan een LPG rijder die het moet laten doen kan besparen door op gas te rijden. Vrijheid blijheid toch?
Het is helemaal geen kwestie van bang voor LPG. Ik heb het vaak genoeg geprobeerd. Ik heb o.a. een 99 (toen nog belastingvrij) op LPG gehad, dat heb ik zelfs zelf laten inbouwen (keurig gedaan door brinky destijds), ik heb in de stalling nog 3 900 classics op LPG staan (en twee originele LPG onderbouw sets) waarvan ik er een een tijd als dagelijks vervoer heb gebruikt en ik heb een 9-5 op LPG gehad. Het is gewoon niks voor mij. Dat mag toch? Heeft niks te maken met slim vs. dom of bang zijn.
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
Ik heb het niet over CO2 maar over échte vervuiling.
En over de wetgeving die opschuift.
Niet slecht op de hoogte maar slecht begrepen... jammer dat je dat in mijn schoenen schuift
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: 130 liter voor €150
Opschuivende wetgeving raakt iedere nieuwe auto, die co2 uitstoot is op enig moment wel bepalend voor mrb en parkeer tarieven
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
Co2 gebaseerde parkeer tarieven zie ik nog niet snel gebeuren. Eerder dat je met een oliestoker gewoon helemaal de stad niet meer in mag, zoals in het proefballonnetje van Groen Links stad Amsterdam.
Fijnstof van banden neemt ondertussen alleen maar toe, door het mee zeulen van al die accu's. Remmen dan weer wat minder, regeneratief remmen produceert geen fijnstof.
Fijnstof van banden neemt ondertussen alleen maar toe, door het mee zeulen van al die accu's. Remmen dan weer wat minder, regeneratief remmen produceert geen fijnstof.
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: 130 liter voor €150
GroenLinks is geen maatstaf, vliegtuigen en zeeschepen blijven volledig buiten schot
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 130 liter voor €150
Laaghangend fruit jagers vanuit hun bakfietsen en AirBnB pandjes.
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 130 liter voor €150
Zullen we weer teruggaan nar LPG, benzine en diesel en het gesprek over fijnstof, banden, groen links aan een ander topic overlaten?
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
-
- Donateur (3x)
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 130 liter voor €150
Zullen we weer teruggaan nar LPG, benzine en diesel en het gesprek over fijnstof, banden, groen links aan een ander topic overlaten?
Nu: 9-5 Vector DionHPT-Schut audio 4
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab
Saab 900 Caab 1992 0
Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k, Aero 170K en Aero 341K (sold)
totaal 1.546.000 km Saab