Koelvloeistof en LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
v/db
Geregistreerd lid
Berichten: 826
Lid geworden op: vr 18 dec, 2009 18:47
Regio: NL - Provincie Zeeland

Koelvloeistof en LPG

Bericht door v/db » di 30 jul, 2019 15:32

Goedemiddag allemaal,

Het volgende probleem gaat niet over een Saab, maar wel over een andere Zweedse met turbo (850 R). Laatst heb ik een aantal koelslangen vervangen. De auto is voorzien van een Vogels gasinstallatie (met verdamper). Ik heb het volledige koelsysteem leeg laten lopen. Opnieuw opgevuld en ontlucht (behoorlijk lang). Nu doet het volgende probleem zich voor.

Bij volgas of bijna volgas houdt de auto in op lpg. Op benzine is er geen probleem. Verder staat de KVS temperatuur niet constant netjes in het midden, maar fluctueert wat. Ik dacht zelf eerst aan een luchtbel nog ergens, maar die zou er na een paar honderd km vanzelf wel uit moeten zijn. De thermostaat en de sensor zijn enkele maanden terug vernieuwd (5000km terug ongeveer).

Het lijkt er op dat de thermostaat (WEER) kapot is. Het lijkt me wel erg snel en het vreemde is dat het voordat ik de slangen had vervangen nog niet was.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
Saab 900 t16 1984

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 844
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
Regio: - kies een regio

Re: Koelvloeistof en LPG

Bericht door sprankel » di 30 jul, 2019 17:20

De enigste link tussen LPG installatie en koelvloeistof is de verdamper. Als de verdamper geen of niet genoeg of te koude koelvloeistof krijgt loop je het risico dat deze bevriest waarop de toevoer van LPG afgesneden word. Hoe meer LPG er verdampt moet worden hoe meer warmte je nodig hebt om te verhinderen dat hij bevriest.

Als het goed is, dan takt de verdamper koelvloeistof af voor de thermostaat.

Om zeker te zijn dat dit je probleem is zou je ofwel via obd de lambda waarde moeten bekijken (die gaat naar arm gaan als de verdamper dicht vriest) of nog beter de lpg installatie aan de computer hangen en kijken wat de druk van het gas is na de verdamper terwijl je rijd.

v/db
Geregistreerd lid
Berichten: 826
Lid geworden op: vr 18 dec, 2009 18:47
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Koelvloeistof en LPG

Bericht door v/db » di 30 jul, 2019 20:43

Dankjewel voor je reactie! Wat me ook is verteld is dat de koelvloeistof doordat deze niet goed (constant) van temperatuur is ervoor zorgt dat er verkeerde waardes worden doorgegeven aan de ECU. Op benzine overigens geen enkel probleem, enkel op lpg.

Enige andere ideeën waardoor de temperatuurmeter niet netjes in het midden blijft?
Saab 900 t16 1984

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koelvloeistof en LPG

Bericht door RoccoH » wo 31 jul, 2019 8:24

Toch nog ergens een luchtbel of een defecte thermostaat, het eerste lijkt mij echter waarschijnlijker gezien de symptoombeschrijving. Zit er niet ergens een ontluchtingsnippel in het koelsysteem die je vergeten bent open te zetten tijdens het ontluchten?

Plaats reactie