Welke benzine als "reserve" in de tank?
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
Welke benzine als "reserve" in de tank?
Dag allemaal
met mijn Saab 9000 2.3 CSE rijd ik nu een aantal weken op LPG: een Prins installatie. De koude start is op benzine; als het koelwater 35 graden is schaklt de installatie zelf over op LPG. En aangezien de sensor op het dasboard (met 5 blauwe ledjes en één rode) erg onnauwkeurig is, heb ik al een paar keer de LPG tank leeg gereden en op benzine naar het eerstvolgende LPG station gereden.
Verbruik op LPG is ca 1:9, op benzine kwam ik tot 1:11.
Kortom, je rijdt dus af en toe een stukje op benzine. Wat is er waar van het verhaal dat je dan maar beter de duurdere 98 octaan benzine kunt nemen? Mijn LPG inbouwer (Verkerk in Bunnik) zei dat E10 / 95 octaan sneller veroudert en roestvorming in je tank kan veroorzaken. Is dat zo? Wat doet men hier zoal?
Frans
met mijn Saab 9000 2.3 CSE rijd ik nu een aantal weken op LPG: een Prins installatie. De koude start is op benzine; als het koelwater 35 graden is schaklt de installatie zelf over op LPG. En aangezien de sensor op het dasboard (met 5 blauwe ledjes en één rode) erg onnauwkeurig is, heb ik al een paar keer de LPG tank leeg gereden en op benzine naar het eerstvolgende LPG station gereden.
Verbruik op LPG is ca 1:9, op benzine kwam ik tot 1:11.
Kortom, je rijdt dus af en toe een stukje op benzine. Wat is er waar van het verhaal dat je dan maar beter de duurdere 98 octaan benzine kunt nemen? Mijn LPG inbouwer (Verkerk in Bunnik) zei dat E10 / 95 octaan sneller veroudert en roestvorming in je tank kan veroorzaken. Is dat zo? Wat doet men hier zoal?
Frans
-
klaasj
- Donateur (8x)

Re: Welke benzine als "reserve" in de tank?
ik had in de lpg auto's ethanolvrije benzine. En inderdaad die niveau indicator is eigenlijk niet betrouwbaar. Ik denk dat de meeste lpg rijders op de dagteller rijden. 350 tot 400 km.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

E10 vergumd inderdaad sneller, al binnen 3 maanden. Daarom is het advies RON 98 (E5) te tanken als je op LPG rijdt, dit blijft aanzienlijk langer goed (1 jaar+). Voor stalling kan je nog beter Aspen (4 takt grasmaaierbenzine) nemen, dat is nog betere kwaliteit.
Roestvorming is alleen sprake van bij Saabs met een metalen brandstoftank, e.g. de 95, 96, 99 t/m '79, 900 '79, etc. Desondanks beter E5 nemen voor die paar cent verschil.
Overigens is het ook aan te raden af en toe een stuk op benzine te rijden.
Roestvorming is alleen sprake van bij Saabs met een metalen brandstoftank, e.g. de 95, 96, 99 t/m '79, 900 '79, etc. Desondanks beter E5 nemen voor die paar cent verschil.
Overigens is het ook aan te raden af en toe een stuk op benzine te rijden.
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
dank je. Ik heb nu 20 liter 98 octaan benzine in de tank, moet genoeg zijn voor een paar maanden
-
9000-95
- Donateur

Zeker E5 nemen. En niet teveel ineens tanken omdat ook dat spul veroudert. En de tank en beetje vol houden, is beter voor de levensduur van je brandstofpomp. Ik tank steeds 10 of 15 liter bij als de tank op 1/3 zit.
-
Roosenr
- Geregistreerd lid
Ik tank gewoon E10 (euro 95) max 30l. Zelfs al rij ik constant op LPG, met de eerste km opwarmen verbruik je ook benzine en die 30l is dan binnen de 3 maanden al op. Heeft dus de kans niet om te verouderen. In de zomermaanden zal dit verbruik wellicht iets minder zijn, dan tank ik 25l omdat hij dan sneller overschakelt naar LPG na koudstart.
-
Oosthoek
- Donateur

[]
Alkylaatbenzine is de meest stabiele optie, maar wel duur en wellicht overdreven als je toch eens per 3 maanden je tank leeg rijdt.
Alkylaatbenzine is de meest stabiele optie, maar wel duur en wellicht overdreven als je toch eens per 3 maanden je tank leeg rijdt.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Een verroeste tank vervangen nog duurder.
20 liter kost wrs €75 . Da's zeg maar €4/liter. E5 kost ongeveer €2,50 per liter. Dus 20 liter is €50, €25 euro goedkoper. Als je 4x per jaar tank is dat 4x25= €100 prijsverschil op jaarbasis. Wat kost een tank?
20 liter kost wrs €75 . Da's zeg maar €4/liter. E5 kost ongeveer €2,50 per liter. Dus 20 liter is €50, €25 euro goedkoper. Als je 4x per jaar tank is dat 4x25= €100 prijsverschil op jaarbasis. Wat kost een tank?
-
Roosenr
- Geregistreerd lid
Dus mensen die niet op LPG rijden maar op E10 hebben na een paar jaar gegarandeerd een verroeste tank? Wat maakt het uit als je toch binnen de 3 maanden verse E10 in je tank doet…MvR schreef: ↑di 23 apr, 2024 22:07Een verroeste tank vervangen nog duurder.
-
phanot
- Donateur (2x)

Enkele weken geleden mijn 900 nog eens laten warmlopen. Deze staat nu 4 jaar onafgebroken in de stalling en komt alleen buiten voor de tweejaarlijkse APK.
Bij de 98 oct benzine doe ik een geutje Top Oil van Bardahl en Tetraboost. Beide producten bevatten ethanolkillers. zorgen voor meer smering van de benzine en gaan veroudering van de benzine tegen met minstens 2 jaar en smeert daarnaast het gehele brandstofsysteem.
Start daarna altijd direct zonder sputteren, ook met oude benzine.

Bij de 98 oct benzine doe ik een geutje Top Oil van Bardahl en Tetraboost. Beide producten bevatten ethanolkillers. zorgen voor meer smering van de benzine en gaan veroudering van de benzine tegen met minstens 2 jaar en smeert daarnaast het gehele brandstofsysteem.
Start daarna altijd direct zonder sputteren, ook met oude benzine.

-
Marcscheepe
- Geregistreerd lid
Ethanolvrije benzine is verkrijgbaar aan de pomp. Al wordt dat niet altijd aangegeven. De E5 sticker betekent max 5% ethanol, dit kan ook nul procent zijn.
Zoek, vraag en Google een beetje en het is vast te vinden bij jou in de buurt. Als is het alleen al voor je jerrycan reservebenzine in je schuur. Ik gooi het in mijn 2005 9-5, vindt ie lekker.
Van de Fehac site:
Tank ethanolvrij
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol. 98-benzine zonder ethanol en 98-benzine met een beetje ethanol hebben beide de E5-aanduiding bij de pomp en dat is verwarrend. Een E0-sticker voor ethanolvrije benzine zou veel duidelijker zijn. Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij.
Zoek, vraag en Google een beetje en het is vast te vinden bij jou in de buurt. Als is het alleen al voor je jerrycan reservebenzine in je schuur. Ik gooi het in mijn 2005 9-5, vindt ie lekker.
Van de Fehac site:
Tank ethanolvrij
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol. 98-benzine zonder ethanol en 98-benzine met een beetje ethanol hebben beide de E5-aanduiding bij de pomp en dat is verwarrend. Een E0-sticker voor ethanolvrije benzine zou veel duidelijker zijn. Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij.